שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "'''אגנוסטיות סטיסטית''' היא כינוי לשיטה סיווג תמיכה בטענה כלשהי, שהציע הביולוג ריצ'ארד דו..."
'''אגנוסטיות סטיסטית''' היא כינוי לשיטה סיווג תמיכה בטענה כלשהי, שהציע הביולוג [[ריצ'ארד דורקינס]] כדי להבחין בין דרגות שונות של אי ידיעה לגבי קיומו של אותה טענה. דוקינס השתמש בשיטה זו כדי להבחין בין דרגות שונות של אמונה באלוהים - החל מאמונה מוחלטת וודאית (דרגה 1) לבין חוסר אמונה מוחלטת (דרגה 7), וכן כדי להראות שאגנוסטיות מוחלטת - מתן סיכוי של 50% אחוז לכל אפשרות היא עמדה לא סבירה.{{הערה||שם=דוקינס1|[[ריצ'ארד דורקינס]], [[יש אלוהים? (ספר)|יש אלוהים?]] עמ' 73-84]] דוקינס נתן דוגמאות אחרות של עמדה אגנוסטית - לגבי סוגיות מדעיות לא ידועות לנו כמו [[הכחדה המונית|ההכחדה ההמונית בסוף עידן הפחם]] או לגבי קיומה של פיית-שיניים. ניתן להרחיב את ההבחנות של דוקינס לגבי כל שאלה - כולל סוגיות דתיות, מדעיות, פוליטיות או מוסריות.

==אגנוסטיות במדע==
דוקינס מתתחיל בכך שיש שאלות רבות שלגביהן איננו יודעים את התשובה, ולא יכולים להוכיח את נכונתה. למעשה לפי הביקורת של פופר, [[השיטה המדעית]] אינה יכולה להוכיח שום תאוריה מדעית בצורה וודאית, אלא רק לפסול תאוריות אחרות ולתת אישושים לתאוריה שבה מאמינים. דבר שעוזר לאמון בכך שתאוריה מסויימת היא נכונה היא שהיא בעלת כוח הסבר לגבי תופעות שנצפו וכן לעיתים קרובות התאוריה היא גם בעלת [[כוח ניבוי]] - היא חוזה בצורה טובה תוצאות של ניסויים או תצפיות שטרם נערכו, וקיומם מחזק את ההסתברות בכך שהתאוריה נכונה. לגבי סוגיות רבות העמדה הזהירה היא לא להתחייב בתחילה לשום תשובה - אגנוסטיות. כך לדוגמה דוקינס מציין לחיוב את התשובות של[[קרל סייגן]] לשאלות מדעיות מסויימות כמו האם קיימים ביקום חייזרים תבוניים או מה גרם להכחדות המוניות בעבר - לפעמים אין למדע עדיין תשובות.{{הערה||שם=דוקינס1}} [[יובל נוח הררי]] טוען כי אחד החידושים החשובים של [[המהפכה המדעית]] לפני כ-500 שנה היתה הערך של [[נכונות להודות בבורות]] - להגיד "איני יודע את התשובה לשאלה זו, זו שאלה חשובה, בואו נחשוב ביחד כיצד ניתן לענות עליה".

==אגונסטיות הסתברותית לגבי קיומו של אלוהים==
דוקינס עוסק בשאלה האם קיים אלוהים? ומציין את העמדה של הביולוג הנודע [[רוברט האקסלי]] - שטבע את המונח "אגנוסטיות". האקסלי קבע כי אינו יכול להוכיח אם אלוהים קיים או לא קיים, ולכן הדבר הזהיר ביותר ולכאורה הפתוח ביותר הוא לא להתחייב לתשובה כמו "כן" או "לא". דוקינס טוען כי עמדה זו שגויה וכי לפעמים אנו יכולים לנסות להעניק הסתברויות שונות לעמדות שונות גם אם איננו יכולים להוכיח אם דבר מה קיים או לא קיים. קיימים דברים רבים שהיינו יכולים להיות "אגנוסטים" לגביהם אם היינו מאמצים עמדה זו לגביהם. כך לדוגמה היינו יכולים להיות "אגנוסטיים" כלפי [[קנקן התה של ראסל]] או כלפי "מפלצת הספגטי המעופפת" או כלפי פיית השיניים. היינו מתקשים להוכיח את אי אי קיומם של "חדי קרן" בלתי נראים, בלתי נשמעמים ובלתי מוחשיים ובכל זאת איש אינו מאמין בקיומם ולא מעניק סיכוי גבוה או אפילו סיכוי של 50% לכך שהם קיימים. {{הערה||שם=דוקינס1}}

דוקינס שואל "מה ההסתברות לקיומו של אלוהים?" במילה "אלוהים" הוא מתכוון לאל כמו שרוב התאיסטים מתכוונים אליו - בורא עולם, יודע כל, כל יכול, מאזין לתפילות, גומל אל אמונה וכו'. דוקינס מניח שיש רצף הסתברויות כלשהו לגבי שאלה זו, ושם שבעה אבני דרך אפשרויות:
# תאיסטים חזקים - הסתברות של 100% לקיומו של אלוהים. כמו קרל יונג שאמר "אני לא מאמין, אני יודע."
# הסתברות גבוה מאד אך לא מגיע ל-100% אחוזים. תאיסט דה-פאקטו. אי אפשר לדעת בוודאות שאלוהים קיים אבל חיים את החיים בהנחה שהוא קיים.
# הסתברות גבוה מ-50% אבל לא בהרבה - אגנוסיקטן למעשה אבל נוטה לתאיזם - אני לא בטוח בכלל אבל נוטה להאמין כי אלוהים קיים.
# הסתברות של 50% בדיוק - אגנוסטיקן מלא. ההסתברויות שוות בדיוק זו לזו.
# הסתברות נמוכה מ-50% אבל לא בהרבה - אגנוסטיקרן למעשה אבל נוטה לאתאיזם. "אני לא יודע אם אלוהים קיים אבל נוטה להטיל בכך ספק"
# הסתברות נמוכה מאד אבל לא אפסית - אתאיסט דה פאקטו. אי אפשר לדעת בוודאות, אבל אני חיי את החיים בהנחה שאלוהים לא קיים.
# אתאיסט מושבע - הסתברות של 0% שאלוהים קיים. אני יודע שאלוהים לא קיים באותה מידת וודאות שיונג יודע שהוא קיים.

==ראו גם==
* [[השיטה המדעית]]
* [[נכונות להודות בבורות]]
* [[מדע ודת]]


[[קטגוריה:תרבות ומדע]]
[[קטגוריה:פוליטיקה]]

תפריט ניווט