שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 41: שורה 41:     
==תשע הגבולות==
 
==תשע הגבולות==
ערכי סף (threshold), או מבחינה אקלימית, נקודת מפנה (Tipping point) הוא ערך שבו גידול קטן מאד במשתנה בקרה (כמו כמות ה[[פחמן דו חמצני]] באטמוספירה) גורר שינוי גדול, אולי קטסטרופלי במשתנה המגיב ([[התחממות עולמית]]. היבטים דומים הם [[תגובת יתר]] ו[[פונקצית סיגמואיד]].  
+
ערכי סף (Threshold), או מבחינה אקלימית, נקודת מפנה (Tipping point) הוא ערך שבו גידול קטן מאד במשתנה בקרה (כמו כמות ה[[פחמן דו חמצני]] באטמוספירה) גורר שינוי גדול, אולי קטסטרופלי במשתנה המגיב ([[התחממות עולמית]]. היבטים דומים הם [[תגובת יתר]] ו[[פונקציית סיגמואיד]].  
   −
קשה לאתר את נקודות ערכי הסף, היות ומערכת של כדור הארץ היא [[מערכת מורכבת|מורכבת]] מאד, כך שבנסיבות מסויימות ערך הסף יהיה במקום אחד ובנסיבות מסויימות הוא יהיה במקום אחר. במקום להגדיר מהם ערכי הסף במדוייק, המחקר קובע תחום וערך הסף אמור לשכון בתוכו. הקצה התחתון של תחום זה מוגדר כגבול (boundary). לפיכך הגבול מגדיר קצה של תחום בטוח, כך שכל עוד אנחנו מתחת לתחום זה אנו נמצאים מתחת לערך הסף. אם אנו חוצים את הגבול אנחנו נכסים לאיזור סכנה.  
+
קשה לאתר את נקודות ערכי הסף, היות ומערכת של כדור הארץ היא [[מערכת מורכבת|מורכבת]] מאד, כך שבנסיבות מסויימות ערך הסף יהיה במקום אחד ובנסיבות מסויימות הוא יהיה במקום אחר. במקום להגדיר מהם ערכי הסף במדוייק, המחקר קובע תחום וערך הסף אמור לשכון בתוכו. הקצה התחתון של תחום זה מוגדר כגבול (Boundary). לפיכך הגבול מגדיר קצה של תחום בטוח, כך שכל עוד אנחנו מתחת לתחום זה אנו נמצאים מתחת לערך הסף. אם אנו חוצים את הגבול אנחנו נכסים לאיזור סכנה.  
    
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"

תפריט ניווט