שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,329 בתים ,  10:30, 21 בנובמבר 2017
שורה 156: שורה 156:  
{{הפניה לערך מורחב|ערכים =[[הדברה ירוקה]], [[חקלאות אורגנית]]}}
 
{{הפניה לערך מורחב|ערכים =[[הדברה ירוקה]], [[חקלאות אורגנית]]}}
   −
קיימות חלופות שונות להדברה כימית -  [[הדברה ירוקה]] היא שישוש בשיטות הדברה אחרות עם חומרים פחות מסוכנים או בשיטות שאינן כימיות.  [[חקלאות אורגנית]] כוללת שיטות גידול שדורשות שימוש בחומרי הדברה בטוחים יותר או ללא שימוש בחומרי הדברה כלל.  
+
קיימות חלופות שונות להדברה כימית -  [[הדברה ירוקה]] היא שישוש בשיטות הדברה אחרות עם חומרים פחות מסוכנים או בשיטות שאינן כימיות.   
 +
[[הדברה ביולוגית]] משתמשת בטיפוח של אוייבים טבעיים של המזיקים - לדוגמה שימוש בתנשמות כדי להגביל את אוכלוסיית העכברים.
 +
[[חקלאות אורגנית]] כוללת שיטות גידול שדורשות שימוש בחומרי הדברה בטוחים יותר או ללא שימוש בחומרי הדברה כלל.  
   −
חקלאות אורגנית כוללת גידול של [[מזון אורגני]]. פעמים רבות אין המדובר בהמנעות כוללת משימוש בחומרי הדברה אלא שימוש ב[[חומרים טבעיים]] שמתפרקים באופן טבעי בטבע ולכן מייצרים פחות בעיות ארוכות טווח. כמו [[הצטברות ביולוגית]].  
+
חקלאות אורגנית כוללת גידול של [[מזון אורגני]]. פעמים רבות אין המדובר בהמנעות כוללת משימוש בחומרי הדברה אלא שימוש ב[[חומרים טבעיים]] שמתפרקים באופן טבעי בטבע ולכן מייצרים פחות בעיות ארוכות טווח. כמו [[הצטברות ביולוגית]]. חקלאות אורגנית יכולה להעשות תוך שימוש בשיטת [[תעשייה בת קיימא|תעשייה בלתי מקיימות]] בפני עצמן שעלולות לגרור [[סחף קרקע]] והסתמכות על [[דשן כימי|חומרי דישון כימים]]. ולכן חקלאות אורגנית אינה תמיד [[חקלאות בת קיימא]]. שיטות כמו [[פרמקלצ'ר]] ו[[חקלאות ביו-אינטנסיב]] הן טבעיות יותר ואינן משתמשות ב[[דשן כימי]] שמקורו ב[[דלק מחצבי]] ובמשאבים מתכלים אחרים.  
 
  −
חקלאות אורגנית יכולה להעשות תוך שימוש בשיטת [[תעשייה בת קיימא|תעשייה בלתי מקיימות]] בפני עצמן שעלולות לגרור [[סחף קרקע]] והסתמכות על [[דשן כימי|חומרי דישון כימים]]. ולכן חקלאות אורגנית אינה תמיד [[חקלאות בת קיימא]]. שיטות כמו [[פרמקלצ'ר]] ו[[חקלאות ביו-אינטנסיב]] הן טבעיות יותר ואינן משתמשות בדשן כימי שמקורו בדלק מחצבי.
  −
 
  −
תחליף מעניין לחומרי הדברה הוא שימוש בסביבות מלאכותיות לחלוטין בסגנון [[חקלאות הידרופונית]]. כמו כן, טכנולוגיות עילית מתקדמות בסגנון ה-[http://qz.com/553383/this-robot-kills-weeds-and-could-end-the-need-for-herbicides-on-farms/ Killer Robot] עשויות לסייע להקטין משמעותית את הצורך בשימוש בחומרי הדברה.
      
פעמים רבות מחיר המזון האורגני יקר יותר, הן בגלל שמדובר בשיטות גידול שדורשות יותר כוח אדם, הן בגלל [[פריון חקלאי]] נמוך יותר, והן בגלל שמדובר בטרנד שמאפשר למשווקי מזון להעלות את המחירים. כמו כן, היקפי צריכה נמוכים יותר גוררים גם הן עלויות שיווק גבוהות יותר. בנסיון להתמודד עם המחיר הגבוה של המזון האורגני מוצאות שיטות שונות כמו [[קואופרטיב אורגני]], [[חקלאות נתמכת קהילה]], [[צמחונות]] וצמצום הקנייה של [[מזון מעובד]].
 
פעמים רבות מחיר המזון האורגני יקר יותר, הן בגלל שמדובר בשיטות גידול שדורשות יותר כוח אדם, הן בגלל [[פריון חקלאי]] נמוך יותר, והן בגלל שמדובר בטרנד שמאפשר למשווקי מזון להעלות את המחירים. כמו כן, היקפי צריכה נמוכים יותר גוררים גם הן עלויות שיווק גבוהות יותר. בנסיון להתמודד עם המחיר הגבוה של המזון האורגני מוצאות שיטות שונות כמו [[קואופרטיב אורגני]], [[חקלאות נתמכת קהילה]], [[צמחונות]] וצמצום הקנייה של [[מזון מעובד]].
   −
'''גם הדברה בלי שימוש בחומרי הדברה יכולה להביא לנזקים גדולים. הבעיה היא לא רק בחומרי ההדברה עצמם, אלה בהנחה שצריך להשמיד כל חרק או עשב שמנסה לאכול את מה שזורע האדם או לצמוח בשדה. בדרך כלל השמדה כזו מביאה להתפתחות מינים המתרבים בקצב גדול יותר ועמידים מול שיטות ההדברה. בנוסף זה תמיד פוגע במערכת אקולוגית כל שהיא ותמיד פוגע ב[[מגוון המינים]]. עדיף לנסות לגונן על היבול לדוגמה באמצעות העתקת הצמחים המתחרים מעבר לגבולות השדה, רשתות או גדרות-במקרה כזה ייתכן והחרק כשיטת הסתגלות ילמד לאכול משהו אחר. צריך גם לשקול האם בעל החיים או החרק בשדה עצמו מביאים יותר נזק או יותר טועלת. כך לדוגמה העדר חרקים בשדות אשר מדשנים את הקרע בהפרשות ובגופות שלהם ומאווררים אותה במנהרות שלהם תורמת ל[[אובדן קרקע]]. דוגמה אחרת היא מה שקרה עם הדרורים בסין (ראה למטה)'''
+
תחליף נוסף לחומרי הדברה הוא שימוש בסביבות מלאכותיות לחלוטין בסגנון [[חקלאות הידרופונית]]. כמו כן, טכנולוגיות עילית מתקדמות בסגנון ה-[http://qz.com/553383/this-robot-kills-weeds-and-could-end-the-need-for-herbicides-on-farms/ Killer Robot] עשויות לסייע להקטין משמעותית את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. יש לציין כי חלופות אלה בדרך כלל נוגעות לגידולי חקלאות יקרים יותר כמו פירות במטעים ופחות בשדות גדולים מאד המשמשים לגידול [[דגנים]].  
    
[[תמונה:1024px-Tree-Sparrow-2009-16-02.jpg|left|thumb|250px|דרור העצים האירופאי-אסייתי. הוא היה המטרה העיקרית של הקמפיין בסין ב 1958-1960. לאחר מכן, היה צריך לייבא דרורים בדחיפות ממדינות אחרות כדי למנוע רעב.]]
 
[[תמונה:1024px-Tree-Sparrow-2009-16-02.jpg|left|thumb|250px|דרור העצים האירופאי-אסייתי. הוא היה המטרה העיקרית של הקמפיין בסין ב 1958-1960. לאחר מכן, היה צריך לייבא דרורים בדחיפות ממדינות אחרות כדי למנוע רעב.]]
   −
אחד המקרים המפורסמים של הדברת "מזיקים" שהובילה לתוצאות הרסניות היה הדברת הדרורים בסין. בשנים 1958-1961 שרר [[רעב המוני]] קשה בסין. לפי הנתונים הרשמיים של ממשלת סין מתו מהרעב כ 15 מיליון בני אדם. לפי הערכות של ארגונים אחרים מספר הנספים ברעב גבוה יותר מ 20 מיליון ועד 45 מיליון. הסיבות לרעב היו צעדים במסגרת "הקפיצה הגדולה" בסין - הכרזה על תיעוש טוטאלי שבמסגרתה הממשלה מכרה לחם תמורת מכונות. חוקרים רבים סבורים כיום כי אחת הסיבות המרכזיות לרעב הייתה השמדת הדרורים. השמדת הדרורים החלה ברמה המקומית עוד בסוף 1955. לאחר תחילת הקמפיין התחיל ויכוח בעיתונות ובין המדענים, כאשר חלק מהמדענים יצאו נגד הקמפיין. ב 1957 העיתון הראשי בסין ג'נמין ג'יבאו אמר שלא צריך להשמיד את הדרורים ביערות ובערים-רק בשדות. אבל ב 1958 הממשלה הסינית הכריזה על קמפיין - מלחמה ב 4 המזיקים: חולדות, יתושים, זבובים ודרורים. הדרורים נכנסו לרשימה כי הם אכלו חלק מהזרעים שנטעו האיכרים-כל דרור אכל 4.5 קילוגרם לשנה. ב 18 למרץ 1958 קרא מאו דזה-דונג להשמיד את 4 המזיקים. הקמפיין מול הדרורים זכה להרבה יותר הצלחה מהקמפיין נגד שלושת המזיקים האחרים, כי היה קל יותר לצוד אותם. הסינים החלו להשמיד את הדרורים בכל הארץ כאשר הנלהבים ביותר השמידו גם את שאר הציפורים הקטנות. לאחר כשנה מספרם של הדרורים פחת דראסטית, היבול גדל במידת מה והמפלגה הקומינסטית הסינית דיווחה על הישגים. אבל, מלבד הזרעים אכלו הדרורים גם חרקים כמו ארבה- הם סיפקו [[שרות אקולוגי]] חינמי של [[הדברה ביולוגית]]. כאשר פחת מספרם של הדרורים בצורה משמעותית גדלה אוכלוסיית הארבה בצורה דראסטית ולאחר עוד שנה היבול החל להיעלם ובמדינה החל [[רעב המוני]], קשה מאוד. הארבה אכל את האורז הרבה הרבה יותר משאכלו אותו הדרורים והותיר את האיכרים בסין ללא מזון.
+
גם הדברה בלי שימוש בחומרי הדברה עלולה לגרום לנזקים גדולים עקב שינוי [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]]. הבעיה היא לא רק בחומרי ההדברה עצמם, אלה בהנחה שצריך להשמיד כל חרק או עשב שמנסה לאכול את מה שצומח בשדה. פעילות כזו עלולה ליצור תוצאות לא צפויות כמו
 
+
* התפתחות של מינים עמידים לשיטות ההדברה- עמידות להדברה הופכת להיות תכונה חשובה מבחינה [[אבולוציה|אבולוציונית]] ונוצר לחץ על מינים וזנים לפתח עמידות אליה.  
לאחר שנתיים בדיוק  ב 18 למרץ 1960, מאו דזה דונג הכריז על סיום הקמפיין נגד הדרורים, והסינים החלו באופן דחוף לייבא דרורים חיים מקנדה ורוסיה. בתחילת המאה 21 הסינים פתחו בקמפיין להגנת הדרורים.
+
* פגיעה ב[[מגוון המינים]] - דבר זה עלול לשנות את המערכת האקולוגית שנמצאת ליד המערכות החקלאיות ונותנות להן [[שירותי המערכת האקולוגית|שירותים אקולוגיים]] כמו חלחול, האבקה, הסעת גשם וכו'. יש לציין כי גם קיומה של החלקאות עצמה, ללא הדברה משנה את מגוון המינים כך שהדברה אינה בהכרח פוגעת במגוון האקולוגי- כל עוד היא לא נעשית בצורה כוללנית מידי.  
{{הערה|שחר שלוח [http://www.zavit.org.il/%D7%9B%D7%A9%D7%94%D7%94%D7%AA%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%98%D7%91%D7%A2-%D7%99%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%94/ כשההתערבות בטבע יוצאת משליטה] 20.05.2017, זווית סוכנות הידיעות למדע וסביבה}}{{הערה|ויקיפדיה[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A8%D7%A2%D7%91_%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C_%D7%91%D7%A1%D7%99%D7%9F הרעב הגדול בסין]}}{{הערה|ויקיפדיה[https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BD%D0%B8%D1%87%D1%82%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%8C%D1%91%D0%B2 Уничтожение воробьёв]}}.
+
* ערעור המערכת האקולוגית ושינוי האוכלוסיה בה - בעקבות פינוי של [[נישה אקולוגית]] או עקב פגיעה באוייבים טבעיים של מזיקים - לפעמים הדבר גורם נזק גדול ליבולים יותר מהתועלת שהביאה ההדברה - הדוגמה הקלאסית היא הדברת הדרורים בסין (בזמן "הקפיצה הגדולה" בשנים 1958-61) בטענה שהדרורים אוכלים יבולים. הדברה זו גרמה לירידת אוכלוסיית הדרורים, מכיוון שאלו היו טורפים חשובים של אוכלוסיית החגבים, אכולוסיית החגבים גדלה מאד ונוצרה בעיית ארבה שחסלה חלק גדול מהיבול ותרמה ל[[רעב המוני]].  
 +
* פגיעה בחרקים בשדות גורמת לבעיות שונות בפוריות ה[[קרקע]] - חלק ממנגנון של [[אובדן קרקע]].
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט