שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,254 בתים ,  15:07, 12 בפברואר 2018
יצירת דף עם התוכן "מחסור ועודף הם 2 תופעות אשר במובן החברתי סביבתי, לפי רוב ההערכות קשורות אחת בשנייה. מחסור..."
מחסור ועודף הם 2 תופעות אשר במובן החברתי סביבתי, לפי רוב ההערכות קשורות אחת בשנייה. מחסור הוא מושג המתאר מצב כאשר יש מעט מידי ממשהו, וכאשר מתכוונים למעט מידי מזון מים, תרופות, דירות, אצל בני אדם, מכנים אותו גם [[עוני]]. עודף הוא מושג המתאר מצב כאשר יש יותר מידי ממשהו. 2 התופעות יכולות לגרום לנזק בריאותי וגם למוות. בעבר וגם היום אנשים סבלו מ 2 התופעות.

הבנק העולמי הגדיר ב 2015 עוני כמצב בו אדם מקבל ביום הכנסה של 1.55 דולר או פחות(לפי ערך הדולר ב 2015){{הערה|הבנק העולמי [http://www.worldbank.org/en/news/press-release/2015/10/04/world-bank-forecasts-global-poverty-to-fall-below-10-for-first-time-major-hurdles-remain-in-goal-to-end-poverty-by-2030 World Bank Forecasts Global Poverty to Fall Below 10% for First Time; Major Hurdles Remain in Goal to End Poverty by 2030] 04.10.2015}}.

הארגונים הבין לאומיים כמו הבנק העולמי לא מגדירים מבחינה כמותית עודף בגלל שהכלכלנים הקפיטליסטיים והמרקסיסטיים לא תומכים בגישה שיכול להיווצר מצב של עודף מוצרים. אבל אפשר להגדיר עודף מזון כמצב בו אדם מתחיל לחלות בגלל [[השמנה]]. אפשר להגדיר עודף בכלי תחבורה כאשר אדם מתחיל לחלות בגלל [[אורח חיים יושבני]] ועודף בטלוויזיות, מחשבים וטלפונים סלולריים כאשר בני אדם נפגעים מההשלכות הבריאותיות והחברתיות של המכשירים האלה. ראה: [[השלכות בריאותיות וחברתיות של טלוויזיה]], [[השפעות בריאותיות וסביבתיות של טלפון סלולרי]].

גם עודף וגם מחסור פוגעים קשה באנושות: עוני גורם לתמותה מרעב ומחלות ועודף גורם לתחלואה ותמותה מהשמנה, אורח חיים יושבני וכך הלאה. בנוסף כדי לייצר את העודף נפלטים לאוויר גזים הגורמים ל[[זיהום אוויר]], [[התחממות גלובאלית]].

בערך מ[[המהפכה החקלאית]], 2 התופעות קשורות אחת בשנייה. ובאמת העוני בתקופה הטרום תעשייתית נוצר בעיקר משום שפאודלים ובעלי עבדים שונים לקחו מהאיכרים את רוב המוצרים שהם יצרו. הם לא לקחו את הכל כדי שהחקלאים ימשיכו לעבוד בעבורם אבל השאירו רק את הנחוץ ביותר. שיטה כזאת לא אפשרה לחקלאים לעשות עתודות מזון ולכן כאשר באה שנת בצורת או שיטפון התחיל רעב. פאודלים ובעלי העבדים סבלו מעודף - לא היו אז סלולריים אבל הייתה השמנה והיה אורח חיים יושבני. בדרך כלל הם היו פחות מסוגלים לעבוד פיזית עד כדי כך שמבנה גוף שרירי וחסון אפילו נחשב למביש בזמנים מסוימים באצולת אירופה כי התאים יותר למעמד האיכרים.

גם אחרי [[המהפכה התעשייתית]], 2 התופעות נותרו קשורות זו לזו. בתחילת המאה 21 האנושות מייצרת משמעותית יותר משהיא צורכת ושליש מהמזון נזרק. חלקים גדולים מהאנושות סובלים מהשמנה בגלל יותר מידי מזון ובאותו הזמן כמות הרעבים גדלה נכון לתחילת 2018 בגלל אי שוויון בחלוקת המזון וגם בגלל תופעות כמו התחממות עולמית. כדי לייצר את העודף פולטים לאוויר גזי חממה, שגורמים ל[[התחממות גלובאלית|שינויי אקלים]] אשר מהווים את אחת הסיבות ל[[עוני]].
4,291

עריכות

תפריט ניווט