שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 41 בתים ,  10:21, 3 באוקטובר 2023
הגהה
שורה 25: שורה 25:     
===הדרה ותת ייצוג של אכולוסיות===
 
===הדרה ותת ייצוג של אכולוסיות===
בויקיפדה בכלל יש עודף ייצוג לגברים לעומת נשים. דבר זה קיים גם בויקיפדיה העברית. ויקיפדיה העברית ניסתה מספר פעמים להזמין עורכות נשים ולעודד כתיבה על נשים במדע או בתרבות בכלל. דבר זה זכה להצלחה מוגבלת.  
+
בויקיפדיה ככלל יש עודף ייצוג לגברים לעומת נשים. דבר זה קיים גם בויקיפדיה העברית. ויקיפדיה העברית ניסתה מספר פעמים להזמין עורכות נשים ולעודד כתיבה על נשים במדע או בתרבות בכלל. דבר זה זכה להצלחה מוגבלת.  
כמו כן לטענת חלק מן הויקיפדייות הפעילות הן ממעטות להתערב בתכנים פוליטיים ולהשתתף בדיונים ארוכים הקובעים לעיתים קרובות את גורלם של דפים חשובים. במיוחד הדבר נכון לגבי ויקיפדייות אמהות שיש להן זמן מוקבל וקטוע לקטעי זמן קצרים. לפי טענתן הן מעדיפות לתרום למרחב הערכים ערכים על פמניסטיות או על נושאים אחרים ולא לטבוע בדפי השיחה הארוכים.  
+
כמו כן לטענת חלק מן הויקיפדייות הפעילות, הן ממעטות להתערב בתכנים פוליטיים ולהשתתף בדיונים ארוכים, הקובעים לעיתים קרובות את גורלם של דפים חשובים. במיוחד הדבר נכון לגבי ויקיפדייות אמהות, שיש להן זמן מוגבל וקטוע לפרקי זמן קצרים. לפי טענתן הן מעדיפות לתרום למרחב הערכים ערכים על פמיניסטיות או על נושאים אחרים ולא לטבוע בדפי השיחה הארוכים.  
   −
תת ייצוג בויקיפידה העברית קיים גם ביחס לחברה הערבית. בעוד ערבים מהווים כ-20% מאוכלוסיית ישראל כמות העורכים הערבים בויקיפדיה העברית היא אפסית. אחד המנדטים של ויקיפדיה העברית היא גם לשתף עורכים ערבים מישראל. בעבר עורכים ערבים מיעטו לכתוב בעברית וגם כיום עורכים ערבים רבים אינם יודעים עברית או אנגלית ולכן מובן שיש פער. כמו כן חלק גדול מהערבים הם במעמד חברתי-כלכלי נמוך יותר ויש להם פחות פנאי לפעולות עריכה . עם זאת בעשור השני של המאה ה-21 יש ערבים שכותבים בצורה טובה ברשתות החברתיות כמו טוויטר ופייסבוק ואף משרדים ברדיו ובטלוויזה. אך הם אינם כותבים בויקיפידה העברית. יתכן וחלק מזה נובע מחוסר מודעות. חלק מזה אולי נובע מהטיה ימנית \ אתנוצנטרית שאולי קיימת בויקיפידה העברית וגוררת את זה שכותב ערבי ירגיש לא נוח בקהילה הויקיפדית העברית.
+
תת ייצוג בויקיפדיה העברית קיים גם ביחס לחברה הערבית. בעוד ערבים מהווים כ-20% מאוכלוסיית ישראל, כמות העורכים הערבים בויקיפדיה העברית היא אפסית. אחד המנדטים של ויקיפדיה העברית הוא גם לשתף עורכים ערבים מישראל. בעבר עורכים ערבים מיעטו לכתוב בעברית, וגם כיום עורכים ערבים רבים אינם יודעים עברית או אנגלית, ולכן מובן שיש פער. כמו כן חלק גדול מהערבים הם במעמד חברתי-כלכלי נמוך יותר ויש להם פחות פנאי לפעולות עריכה. עם זאת בעשור השני של המאה ה-21 יש ערבים שכותבים בצורה טובה ברשתות החברתיות כמו טוויטר ופייסבוק ואף משדרים ברדיו ובטלוויזיה. אך הם אינם כותבים בויקיפדיה העברית. ייתכן וחלק מזה נובע מחוסר מודעות. חלק מזה אולי נובע מהטיה ימנית / אתנוצנטרית, שאולי קיימת בויקיפדיה העברית וגוררת את התוצאה שכותב ערבי ירגיש לא נוח בקהילה הוויקיפדית העברית.
    
===אנטי הוליסטיות===
 
===אנטי הוליסטיות===
בויקפידה העברית וגם באנגלית יש בעיה של סגרגציה של תחומים או אנטי-הוליסטיות. אמנם בויקפידה העברית קיימים ערכים רבים הנוגעים למדע כולל פיזיקה, ביולוגיה ,כימיה, אקולוגיה, גאולוגיה, וכן ערכי רפואה וכן ערכים הנוגעים למדעי החברה כמו כלכלה, סוציולוגיה, מדעי המדינה, אנתרופולוגיה - אולם במקרים רבים יש נתק בין התחומים השונים - לדוגמה למרות שיש ערכים רבים על [[שינוי אקלים]] או על [[זיהום אוויר]] יש ערכים רבים שמושפעים מתופעות אלה אבל לאו דווקא יש התייחוסת לכך. לעיתים קרובות יש נטיה להתעלם מהשלכות של כלכלה פוליטית על תופעות - לדגומה בערך מגפת האיפאודים בארצות הברית מתואר כיצד חברת פרדיו פרמה גרמה להתמכרות ולמוות של מאות אלפי תושבים מארצות הברית - אבל אין התייחסות לשאלה מה הגורמים הפוליטיים, הכלכליים או המוסדיים שאפשרו דבר כזה. דבר זה נפוץ לגבי בעיות בריאות רבות אחרות - עישון, תאונות דרכים, בעיות תזונה - מתוארת בעיה בריאותית ומה ההשלכות נניח של עישון אבל אין התייחסות לשאלה כיצד פעלו [[חברות הטבק]] כדי לשמור על שיעורים גבוהים של עישון בקרב בני נוער.
+
בוויקיפדיה העברית וגם האנגלית יש בעיה של סגרגציה של תחומים או אנטי-הוליסטיות. אמנם בוויקיפדיה העברית קיימים ערכים רבים הנוגעים למדע, כולל פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, אקולוגיה, גאולוגיה, וכן ערכי רפואה וערכים הנוגעים למדעי החברה כמו כלכלה, סוציולוגיה, מדעי המדינה ואנתרופולוגיה - אולם במקרים רבים יש נתק בין התחומים השונים - לדוגמה, למרות שיש ערכים רבים על [[שינוי אקלים]] או על [[זיהום אוויר]], יש ערכים רבים המושפעים מתופעות אלה אבל לאו דווקא יש בהם התייחסות לכך. לעיתים קרובות יש נטיה להתעלם מהשלכות של כלכלה פוליטית על תופעות - לדגומה בערך מגפת האופיואידים בארצות הברית מתואר כיצד חברת פרדו פארמה גרמה להתמכרות ולמוות של מאות אלפי תושבים מארצות הברית - אבל אין התייחסות לשאלה מה הגורמים הפוליטיים, הכלכליים או המוסדיים שאיפשרו דבר כזה. דבר זה נפוץ לגבי בעיות בריאות רבות אחרות - עישון, תאונות דרכים, בעיות תזונה - מתוארת בעיה בריאותית ומה ההשלכות, נניח של עישון, אבל אין התייחסות לשאלה כיצד פעלו [[חברות הטבק]] כדי לשמור על שיעורים גבוהים של עישון בקרב בני נוער.
    
===יחס רופף למדע בערכים הקשורים לדת===
 
===יחס רופף למדע בערכים הקשורים לדת===
בויקיפדיה העברית קיימים ויכוחים רבים הנוגעים לדת, יש התייחסות רבה למקורות דתיים המתארים את תולדות עם ישראל ותת התייחסות למקורות מדעיים הנוגעים בדברים אלה. כך לדוגמה בערכים כמו יציאת מצרים, או חציית ים סוף או "שמש בגבעון דום" או "שבטי ישראל" או ערכים רבים אחרים ההתייחסות היא בעיקר לנקודת המבט הדתית ויש גם נטיה להעדיף חוקרים דתיים. ערכים כמו ביקורת המקרא או ארכיאולוגיה מקראית שהציגו נקודת מבט ביקורתית ומדעית יותר על תחום המקרא וכן ערכים קשורים כמו חקר תרבויות המזרח התיכון (מצרים, שומר, בבל, ועוד עמים) או ערכים הקשורים במדע ביחס להיסטוריה - לדוגמה תארוך רדיומטרי או היסטוריה של ציידים לקטים - הם ערכים שבמשך שנים זכו להזנחה משמעותית. קבלת החלטות על ידי הצבעת רוב עלולה לגרום להטיות בנושאים אלה כאשר עורכים דתיים רבים מתגייסים כדי לקבוע השקפה דתית דבר שעלול לפגוע באמינות המיזם.  
+
בוויקיפדיה העברית קיימים ויכוחים רבים הנוגעים לדת, יש התייחסות רבה למקורות דתיים המתארים את תולדות עם ישראל, ותת התייחסות למקורות מדעיים הנוגעים לדברים אלה. כך לדוגמה בערכים כמו יציאת מצרים, חציית ים סוף, "שמש בגבעון דום", "שבטי ישראל" או בערכים רבים אחרים, ההתייחסות היא בעיקר לנקודת המבט הדתית ויש גם נטייה להעדיף חוקרים דתיים. ערכים כמו ביקורת המקרא או ארכיאולוגיה מקראית, שהציגו נקודת מבט ביקורתית ומדעית יותר על תחום המקרא, וכן ערכים קשורים כמו חקר תרבויות המזרח התיכון (מצרים, שומר, בבל, ועוד עמים) או ערכים הקשורים במדע ביחס להיסטוריה - לדוגמה תארוך רדיומטרי או היסטוריה של ציידים לקטים - הם ערכים שבמשך שנים זכו להזנחה משמעותית. קבלת החלטות על ידי הצבעת רוב עלולה לגרום להטיות בנושאים אלה כאשר עורכים דתיים רבים מתגייסים כדי לקבוע השקפה דתית, דבר שעלול לפגוע באמינות המיזם.  
   −
בעיני עורכים חרדים רבים ויקיפדיה העברית ובכלל היא מיזם ליברלי מדעי ומיתרני מידי ולכן הם פתחו אנציקלופדיה נוספת בשם "המכלול" שמעתיקה ערכים מויקיפידה ומתאימה אותם לנקודת ההשקפה החרדית. במכלול נמחק לדוגמה הערך על אבולוציה בגלל התנגדות החרדים לנושא זה. כמו כן ערכים על התרבות האשלית או התרבות האולדובאית נמחקו ונכתב עליהם כי "בערך זה קיים תוכן בעייתי, בעייתיות זו מסווגת במכלול כפרהיסטוריה". פערים כאלה בין ויקיפדיה העברית לבין המכלול יכולים לספק הבנה של איזה נושאים נחשבים בעייתיים בעיני עורכים חרדים וכיצד דבר זה עלול לייצר הטיה גם בויקיפדיה העברית.
+
בעיני עורכים חרדים רבים ויקיפדיה העברית ובכלל היא מיזם ליברלי מדעי ומתירני מדי ולכן הם פתחו אנציקלופדיה נוספת בשם "המכלול", שמעתיקה ערכים מוויקיפדיה ומתאימה אותם לנקודת ההשקפה החרדית. במכלול נמחק לדוגמה הערך על אבולוציה בגלל התנגדות החרדים לנושא זה. כמו כן ערכים על התרבות האשלית או התרבות האולדובאית נמחקו ונכתב עליהם כי "בערך זה קיים תוכן בעייתי, בעייתיות זו מסווגת במכלול כפרהיסטוריה". פערים כאלה בין ויקיפדיה העברית לבין המכלול יכולים לספק הבנה של נושאים הנחשבים בעייתיים בעיני עורכים חרדים, וכיצד דבר זה עלול לייצר הטיה גם בוויקיפדיה העברית.
    
===מלחמות עריכה רבות בין ליברלים לשמרנים===
 
===מלחמות עריכה רבות בין ליברלים לשמרנים===
289

עריכות

תפריט ניווט