שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 14: שורה 14:     
==המהפכה התעשייתית==
 
==המהפכה התעשייתית==
 +
{{הפניה לערך מורחב|ציר זמן של המהפכה התעשייתית}}
 +
* ב-1712 פיתח תומאס ניוקומן, ביחד עם שותפו תומאס סייוורי, את מנוע הקיטור הראשון שעבד בקנה מידה תעשייתי ושימש לפינוי מים ממכרות [[פחם]]. הפחם חיוני להפקת [[ברזל]] ו[[פלדה]] המשמשים את תעשיות הקיטור, הטוויה, פיתוח יותר ויותר מכונות ובהמשך גם לחיזוק מבנים. מנוע הקיטור, שימוש בברזל ובפלדה, [[כריית]] פחם ותהליכי [[עיור]], [[תעוש]] ו[[התמחות כלכלית]] מתחילים [[תהליך אוטוקטליטי]] שמחזק את עצמו ומחזק את [[המהפכה התעשייתית]] והתחזקות ה[[קפיטליזם]].
 +
* ב-1764 פיתח ג'יימס הארגריבס את גלגל הטוויה בשם "גלגל ג'יני" (Spinning jenny) שמשמש למיכון ואריגה מהירה של כותנה.
 +
* ב-1769 שיכלל ג'יימס ואט את המצאתו של ניוקמן ורשם עליה פטנט. הדגם הראשון התחיל לפעול ב-1774 ובשנת 1800 נמכרו כבר 500 מנועים מסוג זה.
 +
* ב-1775 המציא סמואל קרומפטון את מכונת הטוויה האוטומטית שעבדה על כוח המים בשם "spinning mule".
 +
* ב-1822 נפתח קו הרכבת הראשון "Hetton colliery railway" שתוכנן בידי ג'ורג' סטיבנסון ושימש את חברת הפחם "Hetton Coal Company" להובלת פחם אל העיירה הבריטית "Hetton-le-Hole".
 +
* ב-1829 פיתח  רוברט סטיבנסון בנו של ג'ורג' סטיבנסון, את רכבת הקיטור הrocket.
 +
* ב-1830 נפתח קו הרכבת ממנצ`סטר לליברפול שתוכנן בידי ג'ורג' סטיבנסון ותופעל בידי רכבת הrocket של בנו רוברט סטיבנסון וחברת רוברט סטיבנסון (Robert Stephenson and Company)
 +
* יותר ויותר עובדים עוברים מהכפר לעיר בדגש על אנגליה. [[מכונות חקלאיות]] וחוקי גידור לסגירת כרי מראה ציבוריים גורמים [[יתרונות לגודל]] בחקלאות כך שעובדים חקלאיים מחפשים פרנסה טובה יותר בעיר. במקביל בעיר מתפתחות עוד משרות בתחומי התעשייה והמסחר.  עובדים רבים עובדים בשכר נמוך מאד בעבודות קשות ומסוכנות, הדבר כולל העסקת ילדים.
 +
* הצפיפות הגדלה בעיר יחד עם התפתחות ערים גדולות וכן [[זיהום תעשייתי]] ועירוני גורמים לבעיות של [[זיהום אוויר]], ו[[זיהום מים]] קשים. ערים מתחילות לפתח רשת תעלות ביוב תנאי התברואה הקשים והעוני גורמים לתחלואה ומוות של אנשים רבים בעיר, בשל שילוב של זיהום ועוד יותר מכך מחלות מדבקות כמו שחפת, שפעת, ועוד.
    
[[קטגוריה:עירוניות מתחדשת]]
 
[[קטגוריה:עירוניות מתחדשת]]
 
[[קטגוריה:תכנון עירוני]]
 
[[קטגוריה:תכנון עירוני]]
 
[[קטגוריה:תהליכים]]
 
[[קטגוריה:תהליכים]]

תפריט ניווט