שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "להלן ציר זמן של התפחויות שונות בעירוניות, בהקשר של תכנון עירוני, עיר בת קיימא, תחבור..."
להלן ציר זמן של התפחויות שונות בעירוניות, בהקשר של [[תכנון עירוני]], [[עיר בת קיימא]], [[תחבורה בת קיימא]] ו[[אקולוגיה עירונית]].

==העת העתיקה==
* לפני 10,000 שנה, מוקמות הערים הראשונות כמו יריחו וערים באיזור הפרת והחידקל, הערים מהווות ומפגש לסחורות, אנשים, רעיונות ומתפתחות מתוך כפרים גדולים. תנאי הכרחי להתפתחות הערים היה [[המהפכה החקלאית]] ששינתה לגמרי את החברה האנושית. בערים מתחיל תהליך של [[היררכיה חברתית]] ושל [[התמחות כלכלית]]. יש מעמד של מלך עם חיילים המתמחים בלחימה. המלך גובה מיסים כדי לתחזק את החיילים ולפעמים גם כדי לממן [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]] כמו מפעלים נגד הצפות. מתחיל גם להתפתח מעמד של סוחרים ואומנים כמו נפחים, סופרים ועוד. מתפתחות המצאות כמו כתב, חשבונאות, [[ממגורה|ממגורות]], [[כסף]] ועוד.
* עוד ועוד ערים מקימות חומות כהגנה נגד שודדים, פולשים.
* שימוש בסוסים פרות ומרכבות כדי להעביר משאות ובין ובתוך ערים. יותר ויותר ערים מוקמות בקרבת מפרצים או נהרות כדי להשתמש בנהרות וימים כאמצי תחבורה חשוב להובלת סחורות. ערים כמו אלכסנדריה, קהיר, בגדד, אתונה, פריז, לונדון, הונג-קונג וכו מדגימות חשיבות זו של נהרות. בנוסף הנהרות מקלים על הבאת סחורה חקלאית אל העיר משטח גדול וכן מבטיחים שטח פורה בקרבתה.
* תכנון ערים יווני ורומאי - שימוש באקוודוטים כדי להוביל מים לערים. הקמת קרדו - שדרות עמודים. פיתוח המתמטיקה, הנדסה , אדריכלות ותכנון ערים, גנים ודרכים. רשת הדרכים של רומא מאפשרת תחבורה קלה יותר של צבאות ושל סחורות באירופה ובמזרח התיכון.

==ימי הביניים והרנסאנס==
* התפתחות ערי ענק בסין ויפן
* ערים רבות במזרח הרחוק, באירופה ובמזרח התיכון מפתחות דפוסים של סבבי מגיפות - המגיפה מדביקה חלק גדול מתושבי העיר, הורגת חלק ניכר מהם, מממשיכה הלאה לכפרים וישובים אחרים, עוברת לעיר אחרת, בעיר עצמה נותרים מי שיש להם חיסון למגיפה ויש גם אמצעים שונים כמו בידוד חולים או בידוד ערים כאמצעי נגד, כך שקשה למגיפה להתפשט שוב, עם הזמן החסינות יורדת והמגיפה חוזרת שוב. מאפיינים שונים של העיר ושל ה[[חקלאות]] מקלים על הפצת המגיפות - כמו תפוצה של עכברושים בישובים אנושיים, מסחר, צפיפות עירונית ותנאי היגנייה גרועים. ראו גם [[חיידקים רובים ופלדה]].
* גילוי רעיון הקשתות מאפשר בניה של בתים רבי קומות מאבן. באירופה יש פעילות רבה בבניית קתדרלות. מלחמות רבות ומגיפות גורמים להרס וחורבן של ערים וכפרים.
* בימי הרנאסנס הערים משחקות תפקיד מפתח בגלל נוכחות של אליטה חברתית, מסחר ותסיסה חברתית. [[פאודליזם|הפאודליזם]] חלש יותר בעיר בשל הצורך של המלך והאצולה בפקידים, אומנים ואנשים מלומדים. דוגמה לזה הן הערים בצפון איטליה. במאה ה-11 נוסדו האוניברסיטאות הראשונות. אוניברסיטת בולוניה היתה אוניברסיטה חילונית שהתירה לנשים להגיע להרצאות החל מפתיחתה ב-1088. התפתחות הבנקאות המסחר בערים. רוב המלומדים האמנים והסוחרים יושבים בעיר והישיבה הזו יחד מניבה שפע של רעיונות, כאשר המסחר ודרישות של אמנים גורם לפיתוח של טכנולוגיות חדשות. דוגמה לדבר זה היא לאנודרו דה וינצ'י.

==המהפכה התעשייתית==

[[קטגוריה:עירוניות מתחדשת]]
[[קטגוריה:תכנון עירוני]]
[[קטגוריה:תהליכים]]

תפריט ניווט