שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 13: שורה 13:     
==הגדלת המרחק המנטלי בין הזיהום לקנייה==
 
==הגדלת המרחק המנטלי בין הזיהום לקנייה==
תרבות הצריכה מנסה להשפיע בראש ובראשונה על הדימוי שלנו לגבי מוצרים ושירותים שונים. כיצד הצרכנים יחשבו על מכונית, המבורגר, או טיסות לחו"ל. המטרה העיקרית היא לגרום לתאווה למוצר ולעודד רגשות חיוביים כלפיו.  
+
תרבות הצריכה מנסה להשפיע בראש ובראשונה על הדימוי שלנו לגבי מוצרים ושירותים שונים. כיצד הצרכנים יחשבו על [[מכונית]], המבורגר, או טיסות לחו"ל. המטרה העיקרית היא לגרום לתאווה למוצר ולעודד רגשות חיוביים כלפיו.
 +
 
 +
ברוב המוצרים הגורמים לנזק סביבתי, פגיעה בעובדים או בבעלי חיים, יש נסיון להסתיר את הדבר על ידי הדגשת החוויה של המוצר הסופי, הומור, פניה למין וכו' או על ידי ייפוי המציאות של תנאי הייצור לדוגמה הצגת פרות הרואות באחו ירוק, צילומי טבע מרהיבים וכו' בהקשר של מוצרי חלב.
 +
 
 +
על פי ספרו של [[דן אריאלי]] [[האמת על באמת (ספר)|האמת על באמת]], קל יותר לאנשים לרמות או לפגוע במישהו ככל שגדל המרחק המנטלי בין הפעילות שלנו לבין ההשפעה הממשית שלה. לדוגמה אנשים מרמים הרבה יותר בניסוי שבו הם מרמים וכתוצאה מכך מקבלים יותר אסימונים וממירים אותם מיד לכסף, לעומת ניסוי שבו הם מרמים וכתצואה מכך הם מקבלים כסף מזומן. באופן דומה אריאלי מסיק כי מקרים של הונעה ופשיעה שבהם ההשפעה היא מרוחקת יותר - לדוגמה כאשר ברוקרים מרמים בקשר לשיווק של נגזרי סאב-פריים שהשפעתם על עתידם הכלכלי של אנשים הוא מעורפל, הרמייה קלה יותר מאשר אם היו צריכים לחזות באופן אישי בתוצאות ההחלטות האלה על אנשים בשר ודם.
 +
 
 +
 
 +
מכאן ניתן להבין שגם הגדלת המרחק המנטלי בין קנייה של המבורגר לבין כריתה של עצים, או לסבל של בעלי חיים, או בין נסיעה במכונית לתחלואה עקב [[זיהום אוויר]] מקלה על אנשים שונים במערכת הכלכלית והפוליטית - בין אם מדובר בצרכנים, ובין אם מדובר במחוקקים, משקיעים או מנהלים לספר לעצמם שבעצם הפגיעה שהם מבצעים היא לגיטימית ומוסרית.
    
==השפעות נוספות==
 
==השפעות נוספות==

תפריט ניווט