שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 31: שורה 31:  
בדומה לחומרי הגלם, נדמה כי בגלל המרחב הגדול, במערב הפרוע אין שום בעיה לזרוק [[פסולת]] או ליצור [[זיהום]], וכי האדמה והרוח יבלעו או יפזרו כל דבר שנזרק.  
 
בדומה לחומרי הגלם, נדמה כי בגלל המרחב הגדול, במערב הפרוע אין שום בעיה לזרוק [[פסולת]] או ליצור [[זיהום]], וכי האדמה והרוח יבלעו או יפזרו כל דבר שנזרק.  
   −
באופן דומה בתאור הנאו קלאסי, זריקה של פסולת היא דבר שאין לו ייצוג במודל או עלות כלכלית. למעשה התאוריה מודדת את הבריאות הכלכלית על ידי מדד של [[צמיחה כלכלית]] - דבר שמקושר על ידי כלכלנים ואנשי סביבה כאחד לקצב גבוה של צריכת משאבי טבע ושל ייצור אשפה. בחללית לעומת זאת, לא רק מלאי המזון והמים מהווים מגבלה אלא גם הקצב שבו ניתן למחזר את הפסולת (משאב הכיור) והמשאבים שהדבר דורש. אשפה שאינה מטופלת יוצרת הפרעת [[זיהום]] גדלה והולכת.  
+
באופן דומה בתאור הנאו קלאסי, זריקה של פסולת היא דבר שאין לו ייצוג במודל או עלות כלכלית. למעשה התאוריה מודדת את הבריאות הכלכלית על ידי מדד של [[צמיחה כלכלית]] - דבר שמקושר על ידי כלכלנים ואנשי סביבה כאחד לקצב גבוה של צריכת משאבי טבע ושל ייצור אשפה. בחללית, לעומת זאת, לא רק מלאיי המזון והמים מהווים מגבלה אלא גם הקצב שבו ניתן למחזר את הפסולת ([[משאב הכיור]]) והמשאבים שהדבר דורש. אשפה שאינה מטופלת יוצרת הפרעת [[זיהום]] גדלה והולכת.  
    
;קצב הצריכה כמדד לאיכות חיים:
 
;קצב הצריכה כמדד לאיכות חיים:
בחללית המטרה אינה לקיים זרם מהיר ככל האפשר של חומרים שיהפכו לאשפה, אלא לצרוך באופן זהיר ואיטי את המלאים, ולמחזר במידת האפשר את מה שניתן. בשל ההשפעה ההדית, אף איש חלל לא יחשוב על צריכה בלתי הכרחית, אלא אם נענו הצרכים הבסיסיים של כל חברי הצוות וקיים מלאי גדול של אספקה לעתיד.  
+
בחללית המטרה איננה לקיים זרם מהיר ככל האפשר של חומרים שיהפכו לאשפה, אלא לצרוך באופן זהיר ואיטי את המלאים, ולמחזר במידת האפשר את מה שניתן. בשל ההשפעה ההדדית, אף איש חלל לא יחשוב על צריכה בלתי הכרחית, אלא אם נענו [[צרכים בסיסייים|הצרכים הבסיסיים]] של כל חברי הצוות וקיים מלאי גדול של אספקה לעתיד.  
   −
בולדינג (ב1949) ו[[הרמן דיילי]] בעקבותיו (בספרו [[מעבר לצמיחה]]) פיתחו היבטים אלה כאשר קבעו כי רווחה היא תוצר של צבירת מלאי הון (כולל [[הון טבעי]]), במיוחד בכלכלות מפותחות. בולדינג התנגד לרעיון שצריכה מהווה מדד לבריאות כלכלית. לפי בולדינג צריכה היא ביטוי להרס של ההון, והייצור הוא התוצר של נסיון להחליף הון זה.  
+
בולדינג (ב1949) ו[[הרמן דיילי]] בעקבותיו (בספרו [[מעבר לצמיחה]]) פיתחו היבטים אלה כאשר קבעו כי רווחה היא תוצר של צבירת מלאי הון (כולל [[הון טבעי]]), במיוחד בכלכלות מפותחות. בולדינג התנגד לרעיון ש[[צריכה]] מהווה מדד לבריאות כלכלית או [[רווחה חברתית]]. לפי בולדינג צריכה היא ביטוי להרס של ה[[הון]], והייצור הוא התוצר של נסיון להחליף הון זה.  
    
;מערכות מורכבות:
 
;מערכות מורכבות:
בספינת החלל, בניגוד לתאור הנאו קלאסי או למערב הפרוע ה"ריק", קיימות [[מערכות מורכבות|מערכות]] המספקות שרותים תומכי חיים (ראו [[שירותי המערכת האקולוגית]]). מערכות אלה (לדוגמה - [[מערכות אקולוגיות]]) הינן מסובכות ומורכבות, והן יכולות לתפקד או להתקלקל, דבר התלוי בין היתר במצב התחזוקה שלהן. מובן שיריות בספינה או זיהום מתתפשט עלולות לפגוע במערכות, ובכך לסכן את חיי אנשי החלל.
+
בספינת החלל, בניגוד לתאור הנאו קלאסי או למערב הפרוע ה"ריק", קיימות [[מערכות מורכבות|מערכות]] המספקות שרותים תומכי חיים (ראו [[שירותי המערכת האקולוגית]]). מערכות אלה (לדוגמה - [[מערכות אקולוגיות]]) הינן מסובכות ומורכבות, והן יכולות לתפקד או להתקלקל, דבר התלוי בין היתר במצב התחזוקה שלהן. מובן שיריות בספינה ([[מלחמה]]) או [[זיהום]] מתתפשט עלולות לפגוע במערכות, ובכך לסכן את חיי אנשי החלל.
    
==התקדמות לכלכלת ספינת חלל==
 
==התקדמות לכלכלת ספינת חלל==

תפריט ניווט