שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1: −
סיכום וכתיבה-חגי קוט
+
סיכום וכתיבה-חגי קוט
 
{{הרמן דיילי:כלכלה אקולוגית}}
 
{{הרמן דיילי:כלכלה אקולוגית}}
 
מטרת המיקרו כלכלה היא להבין כיצד החלטות ופעולות של מיליוני פרטים (אנשים) ופירמות (חברות מסחריות) עצמאיים, אשר נעשות ללא תכנון מרכזי, בכל זאת מתואמות ומשפיעות זו על זו, ומתבצעות באופן עקבי ומסודר ע"י מנגנון המחירים בשוק.  
 
מטרת המיקרו כלכלה היא להבין כיצד החלטות ופעולות של מיליוני פרטים (אנשים) ופירמות (חברות מסחריות) עצמאיים, אשר נעשות ללא תכנון מרכזי, בכל זאת מתואמות ומשפיעות זו על זו, ומתבצעות באופן עקבי ומסודר ע"י מנגנון המחירים בשוק.  
שורה 8: שורה 8:     
==הגדרות והנחות:==
 
==הגדרות והנחות:==
# שוליות- זהו מושג בסיסי בכלכלה ומשמעותו: האחרון,זה שבקצה, בשוליים.
+
:1. שוליות- זהו מושג בסיסי בכלכלה ומשמעותו: האחרון,זה שבקצה, בשוליים.
# MUxn- Marginal Utility of good x to consumer n- התועלת השולית של מוצר x לצרכן n. כלומר, אם מוצרx  הוא ג'ינס וצרכן n היא רותי, אז MUxn  היא התועלת של רותי מהג'ינס האחרון  שיש לה.  
+
:2. MUxn- Marginal Utility of good x to consumer n- התועלת השולית של מוצר x לצרכן n. כלומר, אם מוצרx  הוא ג'ינס וצרכן n היא רותי, אז MUxn  היא התועלת של רותי מהג'ינס האחרון  שיש לה.  
# [הומוגניות- אחידות, זהות. נניח שהמוצרים והאנשים הם זהים. כלומר טבח א' זהה לטבח ב' מבחינת יכולותיו].
+
:3. [הומוגניות- אחידות, זהות. נניח שהמוצרים והאנשים הם זהים. כלומר טבח א' זהה לטבח ב' מבחינת יכולותיו].
# Px- (P=Price) מחיר של מוצר x. y,x הם המוצרים.
+
:4. Px- (P=Price) מחיר של מוצר x. y,x הם המוצרים.
# Pa- מחירו של גורם ייצור (גו"י) a. b,a  הם גורמי ייצור. גורמי ייצור הם דברים שבעזרתם מייצרים. למשל בייצור פיצה צריך קמח (חומר גלם), אופה (עבודה) ותנור (הון). [הכוונה בגו"י הון היא לא לכסף אלא למכונות וציוד שבעזרתם מייצרים מוצר.]
+
:5. Pa- מחירו של גורם ייצור (גו"י) a. b,a  הם גורמי ייצור. גורמי ייצור הם דברים שבעזרתם מייצרים. למשל בייצור פיצה צריך קמח (חומר גלם), אופה (עבודה) ותנור (הון). [הכוונה בגו"י הון היא לא לכסף אלא למכונות וציוד שבעזרתם מייצרים מוצר.]
# MPPax-Marginal physical product of factor a when used to make good x- התועלת הפיזית השולית של גו"י a המשמש לייצור מוצר x. למשל, אם a זה טבח בפיצרייה ו x זה הפיצות, ואם טבח נוסף בפיצרייה מייצר תוספת של 20 פיצות בערב יחסית למה שהיה מיוצר לפני שבא לשם, אז התועלת הפיזית השולית של הטבח הנוסף היא 20 פיצות בערב.
+
:6. MPPax-Marginal physical product of factor a when used to make good x- התועלת הפיזית השולית של גו"י a המשמש לייצור מוצר x. למשל, אם a זה טבח בפיצרייה ו x זה הפיצות, ואם טבח נוסף בפיצרייה מייצר תוספת של 20 פיצות בערב יחסית למה שהיה מיוצר לפני שבא לשם, אז התועלת הפיזית השולית של הטבח הנוסף היא 20 פיצות בערב.
# [הנחת התחליפיות- מוצרים הם תחליפיים בעיני הצרכנים, והיצרנים יכולים להחליף גו"י בתהליך הייצור. כלומר, צרכן יכול להחליף את התועלת הנגרמת לו מרכישת מוצר x בתועלת ממוצר y (אולי לא ביחס 1:1 כלומר, אולי כדי לפצות על העוגמה מרכישת יחידית x אחת פחות, הוא ירכוש 2 יחידות y). יצרן יכול להחליף את גו"י a בגו"י b בתהליך הייצור, כדי לייצר את אותה כמות תוצר (שוב לאו דווקא ביחס 1:1).]
+
:7. הנחת התחליפיות- מוצרים הם תחליפיים בעיני הצרכנים, והיצרנים יכולים להחליף גו"י בתהליך הייצור. כלומר, צרכן יכול להחליף את התועלת הנגרמת לו מרכישת מוצר x בתועלת ממוצר y (אולי לא ביחס 1:1 כלומר, אולי כדי לפצות על העוגמה מרכישת יחידית x אחת פחות, הוא ירכוש 2 יחידות y). יצרן יכול להחליף את גו"י a בגו"י b בתהליך הייצור, כדי לייצר את אותה כמות תוצר (שוב לאו דווקא ביחס 1:1).]
# שוק תחרותי- זהו שוק שבו יש קונים ומוכרים קטנים רבים של מוצר זהה מסויים. "רבים" אומר שאין קונה או מוכר יחיד גדול מספיק המסוגל להשפיע על המחיר בשוק. [ההגדרה שאני מכיר היא: שיש כ"כ הרבה קונים ומוכרים שאף אחד מהם לא מאמין שביכולתו להשפיע על מחיר השוק. כלומר אולי בפועל מישהו כן יכול להשפיע, אבל הוא חושב שהוא לא יכול להשפיע. שוני זה משמעותי לאח"כ.] למשל, שוק הכרמל הוא די תחרותי: יש כ"כ הרבה מוכרי עגבניות, שאם אני אבוא ואמכור במחיר יותר גבוה ממחיר השוק, אף קונה לא יבוא אלי. כמו כן יש כ"כ הרבה קונים שאם אבקש הנחה ממוכר תפוזים מסויים, הוא יסרב בנימוס (!) כי מאחורי, יש עוד הרבה קונים שמוכנים לקנות במחיר השוק. שוק מכוניות היוקרה אינו תחרותי כי אין מוכרים וקונים רבים של מוצר זהה. יש נניח קונה אחד בחודש שקונה ב.מ.וו. במליון ₪, ואם יבקש הנחה של 5% סביר שיקבל אותה. כמו כן, יש רק יבואן אחד של אותה המכונית, ואם יעלה את המחיר, הצרכנים יאלצו לשלם יותר כדי לקנות את המוצר, כי אין אף אחד אחר שמוכר את דגם היוקרה של ב.מ.וו.
+
:8. שוק תחרותי- זהו שוק שבו יש קונים ומוכרים קטנים רבים של מוצר זהה מסויים. "רבים" אומר שאין קונה או מוכר יחיד גדול מספיק המסוגל להשפיע על המחיר בשוק. [ההגדרה שאני מכיר היא: שיש כ"כ הרבה קונים ומוכרים שאף אחד מהם לא מאמין שביכולתו להשפיע על מחיר השוק. כלומר אולי בפועל מישהו כן יכול להשפיע, אבל הוא חושב שהוא לא יכול להשפיע. שוני זה משמעותי לאח"כ.] למשל, שוק הכרמל הוא די תחרותי: יש כ"כ הרבה מוכרי עגבניות, שאם אני אבוא ואמכור במחיר יותר גבוה ממחיר השוק, אף קונה לא יבוא אלי. כמו כן יש כ"כ הרבה קונים שאם אבקש הנחה ממוכר תפוזים מסויים, הוא יסרב בנימוס (!) כי מאחורי, יש עוד הרבה קונים שמוכנים לקנות במחיר השוק. שוק מכוניות היוקרה אינו תחרותי כי אין מוכרים וקונים רבים של מוצר זהה. יש נניח קונה אחד בחודש שקונה ב.מ.וו. במליון ₪, ואם יבקש הנחה של 5% סביר שיקבל אותה. כמו כן, יש רק יבואן אחד של אותה המכונית, ואם יעלה את המחיר, הצרכנים יאלצו לשלם יותר כדי לקנות את המוצר, כי אין אף אחד אחר שמוכר את דגם היוקרה של ב.מ.וו.
# חוק התועלת השולית הפוחתת- כשצרכן קונה כמות הולכת וגדלה ממותר מסוים, התועלת שלו (ההנאה שלו) מיחידת המוצר האחרון שקנה, הולכת וקטנה. למשל: אם אני רעב, התועלת (ההנאה) שלי מהכריך הראשון שאוכל היא אדירה. הכריך השני גם נותן לי תועלת אבל קטנה יותר. כך גם השלישי וכך הלאה. הכריך השמיני כבר כמעט לא ייתן לי תועלת כי אני שבע, ולא רוצה יותר כריכים. כך הדבר לגבי כל מוצר. דיילי מוכיח את החוק בדרך השלילה: נניח שהתועלת השולית ממוצר היא שווה או עולה (ולא פוחתת). צרכן שירכוש את היחידה הראשונה ממוצר מסוים כי היא מסבה לו תועלת מסוימת, ירכוש בהכרח גם את היחידה השנייה כי מהיחידה השנייה הוא מקבל את אותה תועלת או אפילו יותר מהראשונה. והוא ימשיך לשלישית וכך הלאה, ויבזבז את כל כספו על אותו המוצר. במציאות רואים שלא כך הדבר, ושאנשים קונים בכספם הרבה מוצרים שונים.
+
:9. חוק התועלת השולית הפוחתת- כשצרכן קונה כמות הולכת וגדלה ממותר מסוים, התועלת שלו (ההנאה שלו) מיחידת המוצר האחרון שקנה, הולכת וקטנה. למשל: אם אני רעב, התועלת (ההנאה) שלי מהכריך הראשון שאוכל היא אדירה. הכריך השני גם נותן לי תועלת אבל קטנה יותר. כך גם השלישי וכך הלאה. הכריך השמיני כבר כמעט לא ייתן לי תועלת כי אני שבע, ולא רוצה יותר כריכים. כך הדבר לגבי כל מוצר. דיילי מוכיח את החוק בדרך השלילה: נניח שהתועלת השולית ממוצר היא שווה או עולה (ולא פוחתת). צרכן שירכוש את היחידה הראשונה ממוצר מסוים כי היא מסבה לו תועלת מסוימת, ירכוש בהכרח גם את היחידה השנייה כי מהיחידה השנייה הוא מקבל את אותה תועלת או אפילו יותר מהראשונה. והוא ימשיך לשלישית וכך הלאה, ויבזבז את כל כספו על אותו המוצר. במציאות רואים שלא כך הדבר, ושאנשים קונים בכספם הרבה מוצרים שונים.
# חוק התפוקה השולית הפוחתת- [זוהי יותר הנחה מאשר חוק] כשיצרן מוסיף עוד ועוד יחידות מגו"י מסויים, כשהכמות משאר גו"י קבועה, בסופו של דבר, התועלת שהוא מקבל מהיחידות הנוספות הולכת וקטנה. למשל: פיצרייה ובה טבח ותנור. הטבח הראשון מייצר 20 פיצות בשעה. נוסיף עוד טבח והוא ייצר רק 18 פיצות נוספות, כי יש רק שולחן עבודה (זה גו"י הון) אחד וגם תנור אחד ונעשה קצת צפוף. אם נוסיף עוד טבח הרי שהתפוקה השולית שלו תהיה כנראה רק 10 פיצות כי התנור כבר תפוס כמעט באופן מלא ע"י שני הטבחים הראשונים. הטבח השמיני כנראה ייצר רק עוד פיצה אחת כי גם מארוך יהיה לו קשה למצוא. כך רואים שהתפוקה של כל טבח שנוסיף הולכת וקטנה. שוב דיילי מוכיח ע"י שלילה: נניח שהתפוקה השולית נשארת קבועה או אפילו עולה. אזי בעלי הפיצרייה יוסיפו עוד טבח שתפוקתו 20 פיצות או יותר, ועוד אחד ועוד וכך עד אינסוף. בפועל זה לא קורה. אחרי 2 טבחים נוספים, הבעלים יצטרכו לקנות כנראה עוד תנור אפיה.
+
:10. "חוק" התפוקה השולית הפוחתת- [זוהי יותר הנחה מאשר חוק] כשיצרן מוסיף עוד ועוד יחידות מגו"י מסויים, כשהכמות משאר גו"י קבועה, בסופו של דבר, התועלת שהוא מקבל מהיחידות הנוספות הולכת וקטנה. למשל: פיצרייה ובה טבח ותנור. הטבח הראשון מייצר 20 פיצות בשעה. נוסיף עוד טבח והוא ייצר רק 18 פיצות נוספות, כי יש רק שולחן עבודה (זה גו"י הון) אחד וגם תנור אחד ונעשה קצת צפוף. אם נוסיף עוד טבח הרי שהתפוקה השולית שלו תהיה כנראה רק 10 פיצות כי התנור כבר תפוס כמעט באופן מלא ע"י שני הטבחים הראשונים. הטבח השמיני כנראה ייצר רק עוד פיצה אחת כי גם מארוך יהיה לו קשה למצוא. כך רואים שהתפוקה של כל טבח שנוסיף הולכת וקטנה. שוב דיילי מוכיח ע"י שלילה: נניח שהתפוקה השולית נשארת קבועה או אפילו עולה. אזי בעלי הפיצרייה יוסיפו עוד טבח שתפוקתו 20 פיצות או יותר, ועוד אחד ועוד וכך עד אינסוף. בפועל זה לא קורה. אחרי 2 טבחים נוספים, הבעלים יצטרכו לקנות כנראה עוד תנור אפיה.
    
נשים לב כי החוק נכון מדבר רק על מצב בו שאר גו"י נשארים ללא שינוי. אך במציאות, הדבר כמעט ולא קורה. אם בעל הפיצרייה שוכר עוד טבח כדי שיכין עוד פיצות, איך זה אפשרי בלי עוד קמח (חומרי גלם)? [חוק התפוקה השולית הפוחתת היא הנחה בעייתית מאוד אשמח להערותיכם בנושא זה]
 
נשים לב כי החוק נכון מדבר רק על מצב בו שאר גו"י נשארים ללא שינוי. אך במציאות, הדבר כמעט ולא קורה. אם בעל הפיצרייה שוכר עוד טבח כדי שיכין עוד פיצות, איך זה אפשרי בלי עוד קמח (חומרי גלם)? [חוק התפוקה השולית הפוחתת היא הנחה בעייתית מאוד אשמח להערותיכם בנושא זה]

תפריט ניווט