שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין תקציר עריכה
שורה 48: שורה 48:  
הניתוח של בולדינג וקורטן אינו בהכרח תיאור של המציאות בהווה, אלא הוא תיאור מציאות עתידית אליה מתקדמת האנושות - חלק מ[[תהליך ארוך טווח]]. על פי התיאור של [[כלכלה אקולוגית|הכלכלן האקולוגי]] [[הרמן דיילי]], ההבדל בין התיאור של "כלכלת בוקרים" הוא של "[[עולם ריק]]" מול כלכלת כדור הארץ שמאפיינת "[[עולם מלא]]".
 
הניתוח של בולדינג וקורטן אינו בהכרח תיאור של המציאות בהווה, אלא הוא תיאור מציאות עתידית אליה מתקדמת האנושות - חלק מ[[תהליך ארוך טווח]]. על פי התיאור של [[כלכלה אקולוגית|הכלכלן האקולוגי]] [[הרמן דיילי]], ההבדל בין התיאור של "כלכלת בוקרים" הוא של "[[עולם ריק]]" מול כלכלת כדור הארץ שמאפיינת "[[עולם מלא]]".
   −
בעבר, ההנחות של "כלכלת הבוקרים" היו הנחות סבירות למדי. אלו הנחות שנוסחו עוד בתאוריה [[כלכלה קלאסית|הכלכלית הקלאסית]], במאה ה-18, על ידי [[אדם סמית]] וכלכלנים קלאסיים דומים. בתקופה זו חיו הרבה פחות אנשים בכדור הארץ וניתן היה להניח בקלות כי ההשפעה של בני האדם על הפלנטה היא זניחה. בתקופה זו אנשים לא ידעו דבר על [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] או על [[מחזור ביו-גאו-כימי|מחזורים ביו-גאו-כימיים]] שמאפשרים לנו לחיות. במילים אחרות - מידת ההשפעה של אנשים על המערכות האקולוגיות, על האקלים ועל מחזורים ביו-גאו כימיים היתה חלשה יותר וקשה יותר למדידה. כמו כן מידת ההשפעה של תהליכים אלה חזרה על התרבות והכלכלה האנושית נראתה דבר שמתקיים בפני עצמו בלי קשר למעשי בני האדם. קושי נוסף הוא שבתקופה זו הידע על תחומים כמו [[אקולוגיה]] או [[חקר אקלים]] היו בתחילת דרכם, והיו לכל היותר בגדר השערות לא מבוססות, או השערות שאף אחד לא יכל להעלות כלל. כך לדוגמה [[מלתוס]] דאג מפני [[גידול אוכלוסין]] מהיר, אבל חסרו לו כלים כדי להעריך איך גידול כזה עשוי להשתנשות עקב גורמים שונים (כמו פיתוח של אמצעי מניעה) ומה עלולות להיות ההשלכות של גידול כזה - לודמגה [[לקיחה מתוך הייצור הראשוני]].  ככל שאנו מתקדמים אל העתיד אלו הנחות שהופכות פחות ופחות סבירות: העולם נהיה צפוף יותר; ההשפעה ההדדית חזקה יותר (לדוגמה תהליך ה[[גלובליזציה]], האינטרנט); אחוז הניצול של רוב [[משאבי הטבע]] ו[[חומרי גלם|חומרי הגלם]] מתוך המאגרים הניתנים לניצול עולה, ובחלקם יש משבר מתעצם או חששות כבדים למשבר כזה (לדוגמה [[דייג יתר]], [[משבר המים העולמי]], או [[משק האנרגיה העולמי]]); ברמה העולמית, כמות האשפה גדלה וכמוה גם ה[[זיהום]]. תפקודן של רוב המערכות הביוטיות והא-ביוטיות שמספקות [[שירותי המערכת הטבעית|תפקודים תומכי חיים]] מתדרדר והולך (ראו [[פרויקט המילניום להערכת מערכות אקולוגיות]]).
+
בעבר, ההנחות של "כלכלת הבוקרים" היו הנחות סבירות למדי. אלו הנחות שנוסחו עוד בתאוריה [[כלכלה קלאסית|הכלכלית הקלאסית]], במאה ה-18, על ידי [[אדם סמית]] וכלכלנים קלאסיים דומים. בתקופה זו חיו הרבה פחות אנשים בכדור הארץ וניתן היה להניח בקלות כי ההשפעה של בני האדם על הפלנטה היא זניחה. בתקופה זו אנשים לא ידעו דבר על [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] או על [[מחזור ביו-גאו-כימי|מחזורים ביו-גאו-כימיים]] שמאפשרים לנו לחיות. במילים אחרות - מידת ההשפעה של אנשים על המערכות האקולוגיות, על האקלים ועל מחזורים ביו-גאו כימיים היתה חלשה יותר וקשה יותר למדידה. כמו כן מידת ההשפעה של תהליכים אלה חזרה על התרבות והכלכלה האנושית נראתה דבר שמתקיים בפני עצמו בלי קשר למעשי בני האדם. קושי נוסף הוא שבתקופה זו הידע על תחומים כמו [[אקולוגיה]] או [[חקר אקלים]] היו בתחילת דרכם, והיו לכל היותר בגדר השערות לא מבוססות, או השערות שאף אחד לא יכל להעלות כלל. כך לדוגמה [[מלתוס]] דאג מפני [[גידול אוכלוסין]] מהיר, אבל חסרו לו כלים כדי להעריך איך גידול כזה עשוי להשתנות עקב גורמים שונים (כמו פיתוח של אמצעי מניעה) ומה עלולות להיות ההשלכות של גידול כזה - לדוגמה [[לקיחה מתוך הייצור הראשוני]].  ככל שאנו מתקדמים אל העתיד אלו הנחות שהופכות פחות ופחות סבירות: העולם נהיה צפוף יותר; ההשפעה ההדדית חזקה יותר (לדוגמה תהליך ה[[גלובליזציה]], האינטרנט); אחוז הניצול של רוב [[משאבי הטבע]] ו[[חומרי גלם|חומרי הגלם]] מתוך המאגרים הניתנים לניצול עולה, ובחלקם יש משבר מתעצם או חששות כבדים למשבר כזה (לדוגמה [[דייג יתר]], [[משבר המים העולמי]], או [[משק האנרגיה העולמי]]); ברמה העולמית, כמות האשפה גדלה וכמוה גם ה[[זיהום]]. תפקודן של רוב המערכות הביוטיות והא-ביוטיות שמספקות [[שירותי המערכת הטבעית|תפקודים תומכי חיים]] מתדרדר והולך (ראו [[פרויקט המילניום להערכת מערכות אקולוגיות]]).
    
ככל שמתקדמים לכלכלת "עולם מלא" כן מורגשות יותר, ברמה הכלכלית והחברתית, ההשפעות של המשך גידול [[השפעה סביבתית|ההשפעות הסביבתיות]] על [[בני האדם]]. כתוצאה מכך המשך [[גידול האוכלוסייה]] ו[[צמיחה כלכלית|הצמיחה הכלכלית]] שמאיצים השפעות אלה, גובות מחיר יותר ויותר יקר, כלכלית וחברתית.
 
ככל שמתקדמים לכלכלת "עולם מלא" כן מורגשות יותר, ברמה הכלכלית והחברתית, ההשפעות של המשך גידול [[השפעה סביבתית|ההשפעות הסביבתיות]] על [[בני האדם]]. כתוצאה מכך המשך [[גידול האוכלוסייה]] ו[[צמיחה כלכלית|הצמיחה הכלכלית]] שמאיצים השפעות אלה, גובות מחיר יותר ויותר יקר, כלכלית וחברתית.
שורה 59: שורה 59:     
==ניתוח של רעיונות ואידאולוגיות באמצעות המושג==
 
==ניתוח של רעיונות ואידאולוגיות באמצעות המושג==
המושג של ספינת החלל כדור הארץ הוא דימוי נוח לשם ניתוח של [[תהליכים ארוכי טווח]], במיוחד של [[תהליך חברתי|שינויים חברתיים]], [[שינוי טכנולוגי|שינויים טכנולוגיים]] במגוון גדול של נושאים. לעיתים קרובות נראה שלגורמים שונים כמו נניח [[זיהום פלסטיק]] יש השפעה זניחה על החיים שלנו. זאת בגלל שאנו מסתכלים על שטח קטן יחסית ועל תקופה קצרה,  ומתוך הנחה שהפלנטה היא ענקית ותוכל להתתמודד עם הבעיה. עם עד כה לא קרה שום אסון, סביר שגם בעתיד הכל יהיה בסדר. נקודת מבט כזו היא פחות הגיונית כאשר מסתכלים על כדור הארץ כעל ספינת חלל. המושג מכווץ מימדים של חלל ושל זמן ומקל עלינו להבחין בשינוי ארוך טווח, בדומה לכך שהרצה של סרט בהילוך מהיר יכולה לפעמים לחשוף תהליכים שלא היינו מודעים אליהם כאשר מסתכלים עליהם במהירות רגילה. (זה דוגמא אחת לרעיון של [[אם כל הבורקות]]- כיצד ה[[מדע]] מאפשר לנו לראות דברים שקשה לנו לראות בצורה אחרת)  
+
המושג של ספינת החלל כדור הארץ הוא דימוי נוח לשם ניתוח של [[תהליכים ארוכי טווח]], במיוחד של [[תהליך חברתי|שינויים חברתיים]], [[שינוי טכנולוגי|שינויים טכנולוגיים]] במגוון גדול של נושאים. לעיתים קרובות נראה שלגורמים שונים כמו נניח [[זיהום פלסטיק]] יש השפעה זניחה על החיים שלנו. זאת בגלל שאנו מסתכלים על שטח קטן יחסית ועל תקופה קצרה,  ומתוך הנחה שהפלנטה היא ענקית ותוכל להתמודד עם הבעיה. עם עד כה לא קרה שום אסון, סביר שגם בעתיד הכל יהיה בסדר. נקודת מבט כזו היא פחות הגיונית כאשר מסתכלים על כדור הארץ כעל ספינת חלל. המושג מכווץ מימדים של חלל ושל זמן ומקל עלינו להבחין בשינוי ארוך טווח, בדומה לכך שהרצה של סרט בהילוך מהיר יכולה לפעמים לחשוף תהליכים שלא היינו מודעים אליהם כאשר מסתכלים עליהם במהירות רגילה. (זה דוגמא אחת לרעיון של [[אם כל הבורקות]]- כיצד ה[[מדע]] מאפשר לנו לראות דברים שקשה לנו לראות בצורה אחרת)  
   −
הרעיון של ספינת החלל כדור הארץ יכול לאפשר התקדמות לעבר [[תרבות בת קיימא]] וזאת בגלל שהוא מאפשר פסילה של [[מיתוסים אנטי סביבתיים]] רבים שקיימים בזרמים רעיוניים נפוצים כמו [[שמרנות]] או [[ליברליזם]], בקרב דתות שונות או בקרב [[קפיטליזם]]. לדוגמה הרעיון לפיו [[אל תכנס לצלחת שלי]] הוא רעיון נפוץ והגיוני במסגרת חשיבה ליברלית וקפיטליסטית. מה שאני אוכל הוא העסק שלי ולא נוגע לך. כאשר מנתחים את זה מנקודת מבט פרטית בטווח הקצר אמירה כזו היא הגיונית. כאשר מנתחים את זה מנקודת מבט רחבה יותר רואים כי יש [[השפעות סביבתיות של מזון מהחי]] וכי צריכת מזון מהחי וכן [[חקלאות תעשייתית]] של מזון מהחי, משפיעות בצורה חזקה על התפתחות של מגיפות (העברה של מחלות מבעלי חיים לבני אדם ופיתוח של מחלות חדשות), ועל  [[התרגלות לאנטיביוטיקה]]. קיים חשש  כי [[מגיפת הקורונה]] התקיימה תודות להיבטים של תעשיית המזון מהחי, עקב ערבוב של בעלי חיים מתים וחיים בשוק המזון בווהן. הרעיון לפיו המעשים של כמה אנשים בשוק מזון בסין עלולים להשפיע על כלל הכלכלה העולמית נראה מאד לא סביר בניתוחים של כלכלה נאו קלאסית או בעולם המושגים הליברלי , שמרני , סוציליאטסיטי, או קפיטליסטי אבל קל הרבה יותר לתפיסה מתוך רעיונות של אקולוגיה ומסגרת של ספינת חלל.  
+
הרעיון של ספינת החלל כדור הארץ יכול לאפשר התקדמות לעבר [[תרבות בת קיימא]] וזאת בגלל שהוא מאפשר פסילה של [[מיתוסים אנטי סביבתיים]] רבים שקיימים בזרמים רעיוניים נפוצים כמו [[שמרנות]] או [[ליברליזם]], בקרב דתות שונות או בקרב [[קפיטליזם]]. לדוגמה הרעיון לפיו [[אל תכנס לצלחת שלי]] הוא רעיון נפוץ והגיוני במסגרת חשיבה ליברלית וקפיטליסטית. מה שאני אוכל הוא העסק שלי ולא נוגע לך. כאשר מנתחים את זה מנקודת מבט פרטית בטווח הקצר אמירה כזו היא הגיונית. כאשר מנתחים את זה מנקודת מבט רחבה יותר רואים כי יש [[השפעות סביבתיות של מזון מהחי]] וכי צריכת מזון מהחי וכן [[חקלאות תעשייתית]] של מזון מהחי, משפיעות בצורה חזקה על התפתחות של מגיפות (העברה של מחלות מבעלי חיים לבני אדם ופיתוח של מחלות חדשות), ועל  [[התרגלות לאנטיביוטיקה]]. קיים חשש  כי [[מגיפת הקורונה]] התקיימה תודות להיבטים של תעשיית המזון מהחי, עקב ערבוב של בעלי חיים מתים וחיים בשוק המזון בווהן. הרעיון לפיו המעשים של כמה אנשים בשוק מזון בסין עלולים להשפיע על כלל הכלכלה העולמית נראה מאד לא סביר בניתוחים של כלכלה נאו-קלאסית או בעולם המושגים הליברלי, שמרני, סוציאליסטי, או קפיטליסטי אבל קל הרבה יותר לתפיסה מתוך רעיונות של אקולוגיה ומסגרת של ספינת חלל.  
   −
סוגיות אחרות כמו [[גידול אוכלוסין]], [[מלחמות]] מול שלום או [[גזענות]], עשויות להראות שונות לגמרי בעקבות הבנה של ספינת החלל כדור הארץ והתקרבות אליה. גידול אוכלוסין בדרך כלל כיתרון תרבותי (כי יש יותר אנשים בתרבות שלך) וברכה כלכלית (בגלל הון אנושי גבוה יותר ואפקט ריכוז כלכלי שמעלה את התוצר) נתפס פתאום כדבר בעייתי - במיוחד על רקע ניסויים כמו [[ביוספרה 2]] ובעיות של [[גידול מעריכי]] - גם אם מדמיינים [[מסע לחלל]] או [[כדור דייסון]] הבעיה לא נפתרת. מלחמות היו מאז ומעולם גזענות היא דבר ותיק, כל עוד רחוקים מקיום על הפלנטה בצורה שקרובה לפסינת חלל, ההשפעות של דבר זה הן מקומיות ונסבלות.  כאשר העולם הופך צפוף יותר, כאשר יש טכנולוגיות צבאיות מתקדמות יותר כמו נשק אטומי, וכאשר יש צורך חזק יותר בשיתופי פעולה כדי להתמודד עם בעיות סביבה עולמיות - המחיר של זה עולה.
+
סוגיות אחרות כמו [[גידול אוכלוסין]], [[מלחמות]] מול שלום או [[גזענות]], עשויות להראות שונות לגמרי בעקבות הבנה של ספינת החלל כדור הארץ והתקרבות אליה. גידול אוכלוסין בדרך כלל כיתרון תרבותי (כי יש יותר אנשים בתרבות שלך) וברכה כלכלית (בגלל הון אנושי גבוה יותר ואפקט ריכוז כלכלי שמעלה את התוצר) נתפס פתאום כדבר בעייתי - במיוחד על רקע ניסויים כמו [[ביוספרה 2]] ובעיות של [[גידול מעריכי]] - גם אם מדמיינים [[מסע לחלל]] או [[כדור דייסון]] הבעיה לא נפתרת. מלחמות היו מאז ומעולם גזענות היא דבר ותיק, כל עוד רחוקים מקיום על הפלנטה בצורה שקרובה לספינת חלל, ההשפעות של דבר זה הן מקומיות ונסבלות.  כאשר העולם הופך צפוף יותר, כאשר יש טכנולוגיות צבאיות מתקדמות יותר כמו נשק אטומי, וכאשר יש צורך חזק יותר בשיתופי פעולה כדי להתמודד עם בעיות סביבה עולמיות - המחיר של זה עולה.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט