שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 685 בתים ,  15:49, 12 ביוני 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הפלרת מי שתייה''' (Water fluoridation) היא תהליך מבוקר של הוספת תרכובות [[פלואוריד]] למערכות מי השתייה הציבוריות.  
+
'''הפלרת מי שתייה''' (Water fluoridation) היא תהליך מבוקר של הוספת תרכובות [[פלואוריד]] למערכות מי השתייה הציבוריות מתוך מטרה [[רפואת שיניים ציבורית|למנוע עששת]].  
   −
התומכים בהפלרת מי השתייה טוענים כי המטרה העיקרית של צעד זה הוא להקטין את כמות העששת. קיימת התנגדות ציבורית אשר ברוב מדינות העולם הצליחה לבלום את ההפלרה, בטענה שהפלרת מי השתייה גורמת לנזקים בריאותיים וסביבתיים, שלא ברור האם הפלרת מי השתייה מסייעת לבריאות השן, וכי מחקרים וחוקרים שקידמו את נושא ההפלרה קודמו על ידי תעשיות בעלות עניין בנושא, כמו לדוגמא עסקי תעשיית האלומיניום ופרוייקט מנהטן.  
+
התומכים בהפלרת מי השתייה טוענים כי מדובר בצעד זול ויעיל להקטין את התחלואה בעששת. העששת נובעת מכך שחיידקים בפה מפרקים סוכרים ובכך מבצעים דה-מינרליזציה של השן - כלומר מפרקים ממנה יסודות וגורמים לחורים שבסופו של דבר עלולים להתפתח ל[[נזק בלתי הפיך]]. בשלבים המוקדמים של עששת, נוכחות של פלור ברוק או על משטח השן יכולה להקטין את הקצב בו מתפרק האמייל ומגביר את הקצב שבו הוא עובר מנילרליזציה מחודשת. הן מתנגדי ההפלרה והן תומכי ההפלרה מסכימים כי פלואר יכול לשפר את בריאות השן, אך יש ויכוח לגבי השאלה של יעילות בליעת הפלואור. ויכוח נוסף נוגע לבטיחות בליעת הפלואור.  רוב גופי הרפואה בעולם ורופאים רבים תומכים בהפלרה כדי לשפר את בריאות השיניים.  
   −
מים מופלרים הם מים שיש בהם רמת פלואור ברמה שנטען על ידי רשויות הבריאות כי היא בטוחה מצד אחד ויעילה במניעת עששת מצד שני. טענתם היא שמים מופלרים פועלים על משטח פני השן - הם יוצרים רמה נמוכה של פלואוריד ברוק. בשלבים המוקדמים של עששת, דבר זה מקטין את הקצב בו מתפרק האמייל ומגביר את הקצב שבו הוא עובר מנילרליזציה מחודשת.  
+
קיימת התנגדות ציבורית להפלרה שהצליחה לבלום את ההפלרה בחלק ממדינות העולם, בטענה שהפלרת מי השתייה גורמת לנזקים בריאותיים וסביבתיים, שלא ברור האם הפלרת מי השתייה מסייעת לבריאות השן. יש גם המתנגדים להפלרה בטיעונים כי הפלרה מלווה ב[[תאוריית קונספירציה]] לפיה מחקרים וחוקרים שקידמו את נושא ההפלרה קודמו על ידי תעשיות בעלות עניין שרצו להפטר בזול מפסולת מסוכנת, כמו לדוגמא עסקי תעשיית האלומיניום ופרוייקט מנהטן.  
    
מתנגדי ההפלרה טוענים שהפלרת המים לא יצרה הפחתה בעששת מחד ומאידך מציבה שורה של סיכונים בריאותיים חמורים ביניהם הגברת הסיכון לתחלואה בסרטן, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה בבלוטות האיצטרובל והתריס, פגיעה בעצמות ובשלד, פגיעה במערכת הרביה ועוד.
 
מתנגדי ההפלרה טוענים שהפלרת המים לא יצרה הפחתה בעששת מחד ומאידך מציבה שורה של סיכונים בריאותיים חמורים ביניהם הגברת הסיכון לתחלואה בסרטן, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה בבלוטות האיצטרובל והתריס, פגיעה בעצמות ובשלד, פגיעה במערכת הרביה ועוד.

תפריט ניווט