שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,491 בתים ,  06:32, 10 במאי 2015
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:     
== קיימות ושמירה על האקולוגיה ביהדות ==
 
== קיימות ושמירה על האקולוגיה ביהדות ==
בקהלת רבה פרשה ז , יש מדרש מציג את יופיו של העולם ואת החשיבות שבשמירה על קיומו: תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ.
+
בעניין היחס שבין האדם וסביבתו הטבעית ניתן למצוא מקורות המעודדים את הפעילות האנושית ואת העליונות של האדם על העולם הטבעי. מאידך ישנם מקורות המעודדים שמירה על הטבע כפי שהוא ללא התערבות יד האדם. קשה לתת הגדרה מתי ראוי שהאדם יתערב במעשה בראשית ומתי ראוי שימנע מכך. על כל פנים ברור שאין זה ראוי לפגוע באקולוגיה ללא כל הבחנה.
 +
מקורות שמעודדים את פעילות האדם:
 +
בפרשת בראשית מצווה אלוקים את אדם וחווה (א, כח): "וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ."
 +
התורה ממצוה לשחוט בעלי חיים כקרבנות ומתירה שחיטת בעלי חיים לצורך אכילה.
 +
במדרש (תנחומא תזריע ה) מתואר ויכוח בין ר' עקיבא לטורנוסרופוס האם הטבע הוא שלם ואין ראוי שהאדם ישפיע עליו, או שהטבע הוא חסר וראוי שהאדם ישפיע עליו. ר' עקיבא סובר שמעשי אדם נאים ממעשה בראשית ומביא לכך ראיה מן הלחם שמשובח מן השיבולים, וממצוות מילה שעניינה לתקן את התינוק שנולד ערל.
   −
בתלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כג, עמוד א מופיע הסיפור על חוני המעגל שישן 70 שנה. חלק מהסיפור מתאר את החשיבות של [[צדק בין דורי]] ו[[תכנון ארוך טווח]] בתשובה לשאלת חוני מדוע אדם שפגש בדרך נוטע חרובים, הוא עונה לו "אֲנִי מָצָאתִי אֶת הָעוֹלָם בַּחֲרוּבִים; כְּשֵׁם שֶׁנָּטְעוּ אֲבוֹתַי לִי כָּךְ אֶטַּע אֲנִי לְבָנַי."
+
מקורות שמעודדים את השמירה על הטבע:
 +
בקהלת רבה פרשה ז, יש מדרש מציג את יופיו של העולם ואת החשיבות שבשמירה על קיומו: תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ.
 +
התורה אוסרת יצירת כלאיים בצמחים ובעלי חיים. הרמב"ן כתב בטעם הדבר: "המרכיב שני מינין - משנה ומכחיש במעשה בראשית כאילו יחשוב שלא השלים הקב"ה בעולמו כל הצורך, ויחפוץ הוא לעזור בבריאתו של עולם להוסיף בו בריות."
 +
התורה אוסרת לצער בעלי חיים שלא לצורך. 
 +
 
 +
בתלמוד בבלי, מסכת תענית (דף כג, עמוד א) מופיע הסיפור על חוני המעגל שישן 70 שנה. חלק מהסיפור מתאר את החשיבות של [[צדק בין דורי]] ו[[תכנון ארוך טווח]] בתשובה לשאלת חוני מדוע אדם שפגש בדרך נוטע חרובים, הוא עונה לו "אֲנִי מָצָאתִי אֶת הָעוֹלָם בַּחֲרוּבִים; כְּשֵׁם שֶׁנָּטְעוּ אֲבוֹתַי לִי כָּךְ אֶטַּע אֲנִי לְבָנַי."
    
==מצות הלוואה ואיסור ריבית==
 
==מצות הלוואה ואיסור ריבית==
שורה 65: שורה 74:  
* [http://www.tevaivri.org.il/ טבע עברי], מרכז למידה מקוון בנושא יהדות וסביבה.
 
* [http://www.tevaivri.org.il/ טבע עברי], מרכז למידה מקוון בנושא יהדות וסביבה.
 
* [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C הרב יעקב אריאל], [http://asif.co.il/?wpfb_dl=3030 יהדות ואקולוגיה]
 
* [http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C הרב יעקב אריאל], [http://asif.co.il/?wpfb_dl=3030 יהדות ואקולוגיה]
 +
* יוסף יצחק ליפשיץ, [http://tchelet.org.il/article.php?id=83&page=all על תורת הכלכלה היהודית]
 +
* יוסף יצחק ליפשיץ, [http://www.toravoda.org.il/node/7103 מדיניות רווחה יהודית - מחברה חקלאית למשק מודרני]
     
49

עריכות

תפריט ניווט