שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 15: שורה 15:     
==ביקורת על תאוריית ההיצע המצרפי==
 
==ביקורת על תאוריית ההיצע המצרפי==
על פי התאוריה הנאו קלאסית, עקומת ההיצע עולה עם המחיר. אם יצרנים רואים מחיר גבוה יותר בשוק, הם רוצים לייצר יותר סחורה. או במילים אחרות- התאוריה הכלכלית הנאו קלאסית טוענת שהפריון (productivity) יורד ככל שהתפוקה עולה. מדבר זה נובע כי רמות גבוהות יותר של תפוקה במפעל מסויים, מובילות לעלויות גבוהות יותר ולכן למחירים גבוהים יותר. לכן 'עקומת ההיצע' משתפעת כלפי מעלה כאשר ביחס לכמות: יש להציע מחיר גבוה יותר כדי לעודד פירמות לייצר יותר תוצרת.  
+
בתאוריה הנאו קלאסית והקלאסית, [[עקומת ההיצע]] היא גרף המתאר כמה מוצרים יצרנים מוכנים לייצר בכל מחיר שוק נתון. על פי התאוריה הנאו קלאסית, עקומת ההיצע עולה עם המחיר. אם יצרנים רואים מחיר גבוה יותר בשוק, הם רוצים לייצר יותר סחורה. במילים אחרות- התאוריה הכלכלית הנאו קלאסית טוענת שהפריון (productivity) יורד ככל שהתפוקה עולה. דבר זה נובע מהנחה שרמות גבוהות יותר של תפוקה במפעל מסויים, מובילות לעלויות גבוהות יותר ולכן למחירים גבוהים יותר. לכן 'עקומת ההיצע' משתפעת כלפי מעלה ביחס לכמות: יש להציע מחיר גבוה יותר כדי לעודד פירמות לייצר יותר תוצרת.  
   −
קין מזכיר כי קיימת הצעה חלופית שהתקיימה במאה השנים הראשונות של ה[[כלכלה הקלאסית]]]. ולפי תאוריה זו המחירים נקבעו לפי עלויות הייצור. בצורת הניתוח הסטטית שבה כלכלנים נאו קלאסים נוהגים לתאר את שוק הסחורות, פרוש הדבר הוא הקמת היצע מאוזנת, או אפילו יורדת. כך שכאשר עולה הכמות המיוצרת מחיר השוק של הסחורות נשאר קבוע או אפילו יורד. בפרק 3 של הספר, טוען קין כי למרות שהעמדה הנאו קלאסית נראית הגיונית ומתוחכמת יותר למרעית עין, יש לה בעיות לוגית שמהן נובע שהעמדה הקלאסית היא תאור מדוייק יותר של המציאות.
+
קין מזכיר כי קיימת הצעה חלופית שהתקיימה במאה השנים הראשונות של ה[[כלכלה הקלאסית]]]: לפי תאוריה זו המחירים נקבעו לפי עלויות הייצור. בצורת הניתוח הסטטית שבה כלכלנים נאו קלאסים נוהגים לתאר את שוק הסחורות, פרוש התאוריה הקלאסית הוא עקומת היצע מאוזנת, או אפילו יורדת. כך שכאשר עולה הכמות המיוצרת, מחיר השוק של הסחורות נשאר קבוע (פריון קבוע) או אפילו יורד (פריון עולה, או [[יתרון לגודל]] בתחום הייצור. בפרק 3 של הספר, טוען קין כי למרות שהעמדה הנאו קלאסית נראית הגיונית ומתוחכמת יותר למרעית עין, יש לה בעיות לוגית קשות. קין מסיק לכן, שהעמדה הקלאסית היא תאור מדוייק יותר של המציאות.
   −
קין מביא טיעון של הכלכלן האיטלקי [[פיירו סראפה]] שסותר את תאוריית הייצור על הצבעה על סתירה עצמית. סראפה מניח שתי הנחות מפתח של הניתוח הנאו קלאסי -האחת היא שביקוש והיצע הם בלתי תלויים. והשניה היא שאי אפשר, בטווח הקצר, לשנות את הכמות של לפחות גורם ייצור אחד. (כלומר או שכמות העובדים קבוע או שכמות המכונות היא קבועה. סראפה וקין טוענים ששני התנאים האלה, סותרים זה את זה. קין בוחן מספר תגובות כלכליו אפשריות מול הטיעון של סראפה. בהמשך הפרק קין טוען כי פירמות אינן מביאות רווח למקסימום אם הן משוות את ה"עלות השולית" ל"תפוקה שולית" , שכן למרות שטיעון זה נראה הגיוני בניתוח סטטי שבו אין חשיבות לזמן, ניתוח דינאמי מביא למסקנה אחרת.
+
קין מביא טיעון של הכלכלן האיטלקי [[פיירו סראפה]] שסותר את תאוריית הייצור. סראפה משתמש בהנחות הנאו קלאסיות, אבל הוא מדקדק בנושאים כמו גודל השוק שבו מדובר (האם מדובר בתעשייה שלמה כמו חלקאות, או בתחום ייצור צר כמו לחם) ומגיע בשני המקרים לסתירה עצמית - סתירה של עמדות המוצא של התאוריה הנאו קלאסית. סראפה מניח שתי הנחות מפתח של הניתוח הנאו קלאסי -האחת היא שביקוש והיצע הם בלתי תלויים. והשניה היא שאי אפשר, בטווח הקצר, לשנות את הכמות של לפחות גורם ייצור אחד. (כלומר או שכמות העובדים קבועה או שכמות המכונות היא קבועה). סראפה וקין טוענים ששני התנאים האלה, סותרים זה את זה.  
 +
 
 +
קין בוחן מספר תגובות כלכליות אפשריות מול הטיעון של סראפה. בהמשך הפרק קין טוען כי פירמות אינן מביאות רווח למקסימום אם הן משוות את ה"עלות השולית" ל"תפוקה שולית", שכן למרות שטיעון זה נראה הגיוני בניתוח סטטי שבו אין חשיבות לזמן, ניתוח דינאמי מביא למסקנה אחרת. בהמשך הפרק קין מביא מחקר של ראיונות עם מנהלי מפעלים שמצביע על כך שרובם אינם משווים תועלת שולית לעלות שולית.
    
==ראו עוד==
 
==ראו עוד==

תפריט ניווט