שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,367 בתים ,  15:17, 15 במאי 2019
יצירת דף עם התוכן "'''פסולת פלסטיק''' (Plastic pollution) היא ההצטברות של מוצרי פלסטיק (כמו בקבוקים, שקיות וכו') שנזרק..."
'''פסולת פלסטיק''' (Plastic pollution) היא ההצטברות של מוצרי [[פלסטיק]] (כמו בקבוקים, שקיות וכו') שנזרקו ל[[סביבה הטבעית]] או למטמנות אשפה. פסולת זו מזיקה לבעלי חיים ל[[מערכות אקולוגיות]] ולבני האדם. חלקי פלסטיק שפועלים כמזהמים מסווגים לפי הגודל של השברים [[מיקרופלסטיק|מיקרו]]-, מזו- ומאקרו. [[פלסטיק]] הוא חומר זול ועמיד וכתוצאה מכך רמות הייצור של פלסטיק בידי הכלכלה העולמית הן גבוהות. עם זאת המבנה הכימי של רוב סוגי הפלסטיק הופך אותם לעמידים לתהליכי פירוק טבעיים רבים, וכתוצאה מכך ההתפרקות שלהם איטית והם נשארים בסביבה. שני היבטים אלה גורמים לכך שפלסטיק מהווה חלק גדול מכמות ה[[אשפה]] שמגיעה ונשארת בסביבה. זיהום פלסטיק יכול להשפיע על מערכות ויצורים חיים בין, באוויר וביבשה. על פי הערכות בכל שנה 1.1 עד 8.8 מיליון טונות של פסולת פלסטיק נכנסת לים מישובים שסומכים לים. יצורים חיים, במיוחד בעלי חיים ימיים, יכולים להפגע מפסולת פלסטיק עקב תופעות פיזיות כמו הסתבכות בפלסטיק או בעיות עקב בליעה שלו, או להפגע מזיהום כימי עקב בליעת הפלסטיק. גם בני אדם מושפעים מזיהום הפלסטיק בגלל הפרעה שלו להורמונים שונים בגוף .

נכון לשנת 2018, כ-380 טונות של פלסטיק מיוצרת מדי שנה. משנות -1950 עד 2018 הערכה היא שיוצרו מוצרי פלסטיק במשקל של 6.3 מיליארד טונות ברחבי העולם, מתוך כמות זו כ 9% עברה [[מחזור]] ועוד 12% נשרפה. בבריטניה עצמה, נצרכים מידי שנה מעל 5 מיליון טונות של פלסטיק, מתוכם רבע בערך הולך למחזור והיתר הולך למטמנות. חלק מהפלסטיק שמיועד למטמנות לא מגיעה אליהן או נסחף עם הרוח ועם זרמים לסביבה הימית או למערכות אקולוגיות יבשתיות. מחקרים מעריכים כי 90% מהציפורים הימיות מכילות חלקי פלסטיק. בחלק מהאיזורים בעולם נעשו נסיונות משמעותיים כדי להפחית את זיהום הפלסטיק, על ידי הפחתת צריכת הפלסטיק ועידוד של מחזור פלסטיק. יש חוקרים שטוענים כי עד שנת 2050 משקל הפלסטיק בים יהיה גבוה ממשקל הדגים בו.

==ראו גם==
* [[פלסטיק]]
* [[פסולת]]
* [[משבש אנודקריני]]
* [[מעריסה לעריסה]]

==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_pollution פסולת פלסטיק] בויקיפדיה האנגלית

{{קצרמר}}

[[קטגוריה:שמירת טבע]]
[[קטגוריה:זיהום]]
[[קטגוריה:פסולת]]
[[קטגוריה:פלסטיק]]

תפריט ניווט