שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,127 בתים ,  12:54, 21 בנובמבר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
[[תמונה:Gandhi spinning 1942.jpg|left|thumb|300px|[[מהטמה גנדי]] טווה חוט צמר, 1942. גנדי האמין בחיים פשוטים ובקיום עצמי]]
 
[[תמונה:Gandhi spinning 1942.jpg|left|thumb|300px|[[מהטמה גנדי]] טווה חוט צמר, 1942. גנדי האמין בחיים פשוטים ובקיום עצמי]]
'''פשטות מרצון''' או '''חיים פשוטים''' (באנגלית: '''Voluntary simplicity''' או '''Simple living''') הוא אורח חיים בו יחידים וקבוצות בוחרים באופן מודע לצמצם את הרדיפה שלהם אחר [[עושר כספי]] וצריכה. תומכים בפשטות מרצון בוחרים בה ממגוון סיבות הכוללות רוחניות, בריאות, הפחתת לחצים, [[סביבתנות|הגנה על הסביבה]], [[קיימות]], [[צדק חברתי]] או התנגדות ל[[תרבות הצריכה]], בעוד אחרים בוחרים בפשטות מרצון מסיבות של טעמים אישיים, או רצון לחסכון כספי.  
+
'''פשטות מרצון''' או '''חיים פשוטים''' (באנגלית: '''Voluntary simplicity''' או '''Simple living''') הוא אורח חיים וכן פילוסופיה ותרבות בו יחידים וקבוצות בוחרים באופן מודע לצמצם את הרדיפה שלהם אחר [[עושר כספי]] וצריכה.  
 +
 
 +
תומכים בפשטות מרצון בוחרים בה ממגוון סיבות הכוללות רוחניות (דתית או [[רוחניות חילונית]]), [[קידום בריאות]], [[מתח נפשי|הפחתת לחצים]], [[סביבתנות|הגנה על הסביבה]], [[קיימות]], [[צדק חברתי]] , או התנגדות ל[[תרבות הצריכה]], בעוד אחרים בוחרים בפשטות מרצון מסיבות של טעמים אישיים, או רצון לחסכון כספי. לעיתים קרובות פשטות מרצון מתחברת לאג'נדה רחבה יותר של בחירה ב[[ערך חברתי|ערכים חברתיים]] שונים, שלא חושבים שרדיפה אחר שכר גבוה יותר או קריירה הם הדבר החשוב ביותר בעולם, אלא רצון לשינוי חברתי וסביבתי.  
    
==רקע==
 
==רקע==
 
{{הפניה לערך מורחב|תרבות הצריכה}}
 
{{הפניה לערך מורחב|תרבות הצריכה}}
פשטות מרצון שונה מחיי [[עוני]], שפירושו הוא מחסור סכנה ומצוקה. פשטות מרצון משמעותה לחיות ללא עודף שיכול להיות מסוכן או מזיק כמו מחסור. מחסור במזון גורם למצוקה ומסכן בריאות,  אבל גם עודף מזון, הגורם ל[[השמנה]] או צריכה של [[מזון בריא|מזון לא בריא]] יכולה להיות דבר שפוגע ברווחה או בבריאות. מחסור בכלים המכריח את האדם לעבוד עבודת פרך מקשה על החיים, אבל גם עודף כלים כאלה טומן בחובו סכנות כמו [[אורח חיים יושבני]], [[התמכרות]]. טכנולוגיה יכולה לעודד עושר תרבותי והעמקה של ידע והבנה אבל היא גם יכולה לגרום לסכנות, [[דיסאינפורמציה]] או לנתק של האדם מהמציאות.   
+
פשטות מרצון שונה מחיי [[עוני]], שפירושו הוא מחסור סכנה ומצוקה. פשטות מרצון משמעותה לחיות ללא עודף שיכול להיות מסוכן או מזיק כמו מחסור. [[רעב|מחסור במזון]] גורם למצוקה ומסכן בריאות,  אבל גם עודף מזון, הגורם ל[[השמנה]] או צריכה של [[מזון בריא|מזון לא בריא]] יכולה להיות דבר שפוגע ברווחה או בבריאות. מחסור בכלים המכריח את האדם לעבוד עבודת פרך שמקשה על החיים, אבל גם עודף כלים כאלה טומן בחובו סכנות כמו [[אורח חיים יושבני]], [[התמכרות]]. [[טכנולוגיה]] יכולה לעודד עושר תרבותי והעמקה של [[ידע]] והבנה אבל היא גם יכולה לגרום לסכנות, [[דיסאינפורמציה]] או לנתק של האדם מהמציאות.   
   −
פשטות מרצון נבחרת בצורה רצונית והיא מיועדת לשמור על [[רווחה]] ואף לשפר אותה. פשטות מרצון יכולה להידמות לנזירות או פרישות, אך רבים מבין הבוחרים בפשטות מרצון (בעיקר פשטות מרצון שאינה רדיקלית) אינם נזירים או פרושים והם בעלי משפחות. פשטות מרצון כרוכה לעיתים קרובות בפעילות חברתית או [[קהילה|קהילתית]] כדי לספק תחליפים למוצרים ושירותים מ[[שוק|השוק]] באמצעות [[קהילה|קהילות]]. תכופות יש הספקה עצמית של חלק מהמוצרים והשירותים בשיטות של [[רכישה חכמה]], [[תחזוקה מונעת]], [[עשה זאת בעצמך]], [[שימוש חוזר]] ותרבות של שימור, [[תיקון]] והסתפקות במועט.
+
פשטות מרצון נבחרת בצורה רצונית, והיא מיועדת לשמור על [[רווחה]] ואף לשפר אותה. פשטות מרצון יכולה להידמות לנזירות או פרישות, אך רבים מבין הבוחרים בפשטות מרצון (בעיקר פשטות מרצון שאינה רדיקלית) אינם נזירים או פרושים והם בעלי משפחות. פשטות מרצון כרוכה לעיתים קרובות בפעילות חברתית או [[קהילה|קהילתית]] כדי לספק תחליפים למוצרים ושירותים מ[[שוק|השוק]] באמצעות [[קהילה|קהילות]]. תכופות יש הספקה עצמית של חלק מהמוצרים והשירותים בשיטות של [[רכישה חכמה]], [[תחזוקה מונעת]], [[עשה זאת בעצמך]], [[שימוש חוזר]] ותרבות של שימור, [[תיקון]] והסתפקות במועט. דרך נוספת של פשטות מרצון זה יצירה של מאגרי [[הון]] מסוגים שונים (נדל"ן, השכלה, הון חברתי קהילתי) כאמצעי לתמיכה בצרכים בסיסיים.  
   −
לעיתים קרובות הבוחרים בפשטות מרצון מוותרים לגמרי או צורכים בצמצום אפשרויות רבות הגלומות בעולם המודרני, כמו טיסות, מחשבים, טלוויזיה, נסיעה במכונית, מוצרי חשמל, בגדים אופנתיים ועוד. פשטות מרצון מצריכה בדרך כלל שינוי מחשבתי ו[[מיתוס|תרבותי]] המאפשר ויתור על מוצרים, לא כהפסד אלא כהזדמנות לחוות חוויות, להכיר אנשים, להתפתח מבחינה רוחנית ולשפר את איכות החיים.  
+
לעיתים קרובות הבוחרים בפשטות מרצון מוותרים לגמרי או צורכים בצמצום, אפשרויות הגלומות בעולם המודרני, כמו טיסות, מחשבים, טלוויזיה, נסיעה במכונית, מוצרי חשמל, בגדים אופנתיים ועוד. פשטות מרצון מצריכה בדרך כלל שינוי מחשבתי ו[[מיתוס|תרבותי]] המאפשר ויתור על מוצרים, לא כהפסד אלא כהזדמנות לחוות חוויות, להכיר אנשים, להתפתח מבחינה רוחנית ולשפר את איכות החיים.  
    
[[עודף צריכה]] עלול לגרום להשפעות שליליות. לדוגמה לפי מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות ב 2017 ילדים רבים בישראל סובלים מ[[השמנה]]. הסיבות לכך הן צריכה עודפת של מזון, צריכה של [[מזון בריא|מזון לא בריא]] כמו [[מזון מעובד]] המכיל כמות גבוה של [[סוכר]], [[שומן]] ו[[מלח]] ו[[אורח חיים יושבני]] שנובע מ[[תכנון מוטה רכב פרטי|שימוש רב במכוניות]] ושעות רבות מול מסכים. {{הערה|שרית רוזנבלום [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5056188,00.html מפת ההשמנה של ילדי ישראל: באיזו עיר הילדים הכי שמנים?]13.12.2017, ויינט}}  
 
[[עודף צריכה]] עלול לגרום להשפעות שליליות. לדוגמה לפי מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות ב 2017 ילדים רבים בישראל סובלים מ[[השמנה]]. הסיבות לכך הן צריכה עודפת של מזון, צריכה של [[מזון בריא|מזון לא בריא]] כמו [[מזון מעובד]] המכיל כמות גבוה של [[סוכר]], [[שומן]] ו[[מלח]] ו[[אורח חיים יושבני]] שנובע מ[[תכנון מוטה רכב פרטי|שימוש רב במכוניות]] ושעות רבות מול מסכים. {{הערה|שרית רוזנבלום [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5056188,00.html מפת ההשמנה של ילדי ישראל: באיזו עיר הילדים הכי שמנים?]13.12.2017, ויינט}}  
   −
לעיתים קרובות השאיפה היא לחיים נינוחים יותר, בעלי קצב איטי יותר ובעלי קשרים הדוקים יותר עם הטבע ועם קהילת אנשים קרובה -משפחה, חברים ושכנים. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי גם מבחינה בריאותית על ידי היבטים רבים של [[רפואה מונעת]] - הורדה של [[מתח נפשי]], [[תזונה בריאה]] יותר, [[אורח חיים פעיל]], קשרים חברתיים טובים יותר וכן לימוד ונתינה כאמצעים לשיפור של [[פסיכולוגיה חיובית]] ו[[רווחה נפשית]], [[הרגלי שינה]] בריאים יותר ועוד.   
+
לעיתים קרובות השאיפה בפשטות מרצון היא לחיים נינוחים יותר, בעלי קצב איטי יותר ובעלי קשרים הדוקים יותר עם [[הטבע]] ועם קהילת אנשים קרובה -משפחה, חברים ושכנים. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי גם מבחינה בריאותית על ידי היבטים רבים של [[רפואה מונעת]] - הורדה של [[מתח נפשי]], [[תזונה בריאה]] יותר, [[אורח חיים פעיל]], קשרים חברתיים טובים יותר וכן לימוד ונתינה כאמצעים לשיפור של [[פסיכולוגיה חיובית]] ו[[רווחה נפשית]], [[הרגלי שינה]] בריאים יותר ועוד.   
   −
פשטות מרצון מצריכה בדרך כלל פיתוח כישורים שאבדו לרוב התושבים העירוניים המודרניים החיים בתרבות המערבית בעיקר במהלך המאה ה-20 במסגרת [[תרבות הצריכה]]. היא משלבת בין כישורים, זמן פנוי, לימוד והכשרה, גישה לציוד וידע וסיוע קהילתי כדי לאפשר חיים בסיסיים ועצמאיים יותר עם דגש עם יכולת לימוד עצמית, יכולות עצמית בתחומים שונים, סיוע לאחרים ו[[העצמה]]. יש הטוענים כי חיי פשטות מרצון הם חופשיים יותר לעומת חיים של שכירים רבים הנאלצים להקדיש זמן רב לעבודה, לנסיעות ב[[פקקי תנועה]], לסידור וניקיון הבית ולפעילויות נוספות הכרוכות בתחזוקה של מוצרים.  
+
פשטות מרצון מצריכה בדרך כלל פיתוח כישורים שאבדו לרוב התושבים העירוניים המודרניים החיים בתרבות המערבית בעיקר במהלך המאה ה-20 במסגרת [[תרבות הצריכה]]. היא משלבת בין כישורים, זמן פנוי, לימוד והכשרה, גישה לציוד וידע וסיוע קהילתי כדי לאפשר חיים בסיסיים ועצמאיים יותר עם דגש עם יכולת לימוד עצמית, יכולות עצמית בתחומים שונים, סיוע לאחרים ו[[העצמה]]. יש הטוענים כי חיי פשטות מרצון הם חופשיים יותר לעומת חיים של שכירים רבים, הנאלצים להקדיש זמן רב לעבודה, לנסיעות ב[[פקקי תנועה]], לסידור וניקיון הבית ולפעילויות נוספות הכרוכות בתחזוקה של מוצרים.  
   −
לפשטות מרצון יש היבטים רבים ותחומיי חיים שונים ליישום. הדבר דורש זמן ללימוד ולהתנסות - כלומר בנייה של [[הון אנושי]] או השכלה מתאימה. הדבר קל יותר במסגרת של [[קהילות]] שבהם אנשים בעלי ידע וניסיון יכולים ללמד אחרים, בעיקר בגיל צעיר.. כמו כן יש אנשים שמעוניינים בפשטות מרצון בתחומים מסויימים ופחות בתחומים אחרים, או שהם מעוניינים לשמור על היבטים מסויימים כחלק מהתרבות המודרנית, או נאלצים לעשות זאת בשל שיקולים של פרנסה או משפחה. מסיבות אלה יש אנשים רבים שמיישמים רק היבטים מסויימים של פשטות מרצון וממשיכים לחיות בצורה מערבית בהיבטים אחרים, או מיישמים פשטות מרצון מלאה יותר רק לתקופות מסויימות (כמו בתקופות טיול). ניתן לבצע פשטות מרצון בתחום הביגוד או התקשורת לדוגמה אבל להמשיך להשתמש במכונית או לטוס במטוסים, או להפך.
+
לפשטות מרצון יש היבטים רבים ותחומיי חיים שונים ליישום. הדבר דורש זמן ללימוד ולהתנסות - כלומר בנייה של [[הון אנושי]] או השכלה מתאימה. הדבר קל יותר במסגרת של [[קהילות]] שבהם אנשים בעלי ידע וניסיון יכולים ללמד אחרים, בעיקר בגיל צעיר. כמו כן יש אנשים שמעוניינים בפשטות מרצון בתחומים מסויימים ופחות בתחומים אחרים, או שהם מעוניינים לשמור על היבטים מסויימים כחלק מהתרבות המודרנית, או נאלצים לעשות זאת בשל שיקולים של פרנסה או משפחה. מסיבות אלה יש אנשים רבים שמיישמים רק היבטים מסויימים של פשטות מרצון וממשיכים לחיות בצורה מערבית בהיבטים אחרים, או מיישמים פשטות מרצון מלאה יותר רק לתקופות מסויימות (כמו בתקופות טיול). ניתן לבצע פשטות מרצון בתחום הביגוד או התקשורת לדוגמה אבל להמשיך להשתמש במכונית או לטוס במטוסים, או להפך.  
    
==פשטות כערך חברתי==
 
==פשטות כערך חברתי==
[[פשטות]] היא [[ערך חברתי]] ו[[נורמה חברתית]] נפוצה בדתות ובקבוצות רוחניות שונות ברחבי העולם, אם כאידאל מופשט שיש לשאוף אליו (ולא תמיד עומדים בו) ואם כאורח חיים בפועל. לעיתים הפשטות היא פשטות מרצון שהאדם עצמו בוחר בה, ולעיתים קרובות יותר הדבר נובע משילוב של חינוך, אמונה או הכרה רוחנית יחד עם [[נורמות חברתיות]] וצווים דתיים. דוגמאות כוללות את הקווייקרים והאיימיש בדת הנוצרית, חרדים בדת היהודית, נזירים בודהיסטים וקבוצות רבות אחרות עם רמות שונות של דרישות ויישום של פשטות. הדבר נובע הן מאילוצים חברתיים שהיו הכרחיים בעבר, והן בגלל היבטים שתקפים גם היום.  
+
[[פשטות]] היא [[ערך חברתי]] ו[[נורמה חברתית]] נפוצה בדתות ובקבוצות רוחניות שונות ברחבי העולם - אם כאידאל מופשט שיש לשאוף אליו (ולא תמיד עומדים בו) ואם כאורח חיים בפועל. לעיתים הפשטות היא פשטות מרצון שהאדם עצמו בוחר בה, ולעיתים קרובות יותר הדבר נובע משילוב של חינוך, אמונה או הכרה רוחנית או [[מערכות מורכבות|מערכתית]] יחד עם [[נורמות חברתיות]] וצווים דתיים. דוגמאות כוללות את הקווייקרים והאיימיש בדת הנוצרית, חרדים בדת היהודית, נזירים בודהיסטים וקבוצות רבות אחרות עם רמות שונות של דרישות ויישום של פשטות. הדבר נובע הן מאילוצים חברתיים שהיו הכרחיים בעבר, והן בגלל היבטים שתקפים גם היום.  
    
מבחינה חברתית רוב התושבים בתקופה שלפני [[המהפכה התעשייתית]] היו [[עוני|עניים]] כלומר, חיו בתנאי מחסור, בגלל שמיעוט לקח מהם את רוב התוצרים שהם ייצרו. המיעוט הזה חי בתנאים של עודף וכבר אז זה גרם להשפעות בריאותיות שליליות. המצב הזה גם גרם להשלכות חברתיות שליליות. למעשה חלק גדול מאנשים שהצטרפו לקבוצות כמו קוויקרים היו מהקבוצה של המיעוט עם העודף. אידאל של פשטות מרצון יכל לשפר את איכות החיים, כמו גם למנוע מתח וקנאה ותסכול ב-2 הקבוצות. נסיבות שקיימות עד היום, גם בתקופה של אפשרות להשיג רמה גבוהה יותר של צריכה כוללות פינוי זמן לפעילות משותפת, בידוד על ידי סוגים של צריכה (לדוגמה [[משחקים במחשב]] או [[צפייה בטלוויזיה]]), [[ידע משותף]] וקשרים חברתיים כדי לשמור על ה[[קהילה]] ביחד, הגדלת המעורבות והסיוע ההדדי וכן הימנעות מ[[מתח נפשי]] ופינוי משאבים נפשיים רבים יותר לעיסוק בסיוע לאחרים ובהתפתחות רוחנית ואישית במקום בהתקדמות בעבודה ו/או בצריכת מוצרים ושירותים בשוק.  
 
מבחינה חברתית רוב התושבים בתקופה שלפני [[המהפכה התעשייתית]] היו [[עוני|עניים]] כלומר, חיו בתנאי מחסור, בגלל שמיעוט לקח מהם את רוב התוצרים שהם ייצרו. המיעוט הזה חי בתנאים של עודף וכבר אז זה גרם להשפעות בריאותיות שליליות. המצב הזה גם גרם להשלכות חברתיות שליליות. למעשה חלק גדול מאנשים שהצטרפו לקבוצות כמו קוויקרים היו מהקבוצה של המיעוט עם העודף. אידאל של פשטות מרצון יכל לשפר את איכות החיים, כמו גם למנוע מתח וקנאה ותסכול ב-2 הקבוצות. נסיבות שקיימות עד היום, גם בתקופה של אפשרות להשיג רמה גבוהה יותר של צריכה כוללות פינוי זמן לפעילות משותפת, בידוד על ידי סוגים של צריכה (לדוגמה [[משחקים במחשב]] או [[צפייה בטלוויזיה]]), [[ידע משותף]] וקשרים חברתיים כדי לשמור על ה[[קהילה]] ביחד, הגדלת המעורבות והסיוע ההדדי וכן הימנעות מ[[מתח נפשי]] ופינוי משאבים נפשיים רבים יותר לעיסוק בסיוע לאחרים ובהתפתחות רוחנית ואישית במקום בהתקדמות בעבודה ו/או בצריכת מוצרים ושירותים בשוק.  
   −
פשטות ופשטות מרצון הם גם [[ערך חברתי]] עבור תנועות שדוגלות בשינוי חברתי - כולל ב[[סוציאליזם]] (לדוגמה פשטות מרצון בקיבוצים) ובתנועת ה[[קיימות]] בתנועה זו החשיבות היא לא רק כדי לשפר את מצבו של הפרט ושל הקהילה אלא גם כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] על ידי הקטנת הצריכה. תנועות דומות הדוגלות בפשטות מרצון הם [[התנועה לאיטיות]], תנועות למען [[זכויות בעלי חיים]], ותנועות למען [[ביזור כלכלי]] כמו פעילים לצמצום הכוח של [[תאגיד רב לאומי|תאגידים]] ו/או [[ממשלות]] לדוגמה בתנועה ה[[אנרכיזם|אנרכיסטית]].
+
פשטות, ופשטות מרצון הם גם [[ערך חברתי]] עבור תנועות שדוגלות בשינוי חברתי - כולל ב[[סוציאליזם]] (לדוגמה פשטות מרצון בקיבוצים) ובתנועת ה[[קיימות]] בתנועה זו החשיבות היא לא רק כדי לשפר את מצבו של הפרט ושל הקהילה אלא גם כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] על ידי הקטנת הצריכה. תנועות דומות הדוגלות בפשטות מרצון הם [[התנועה לאיטיות]], תנועות למען [[זכויות בעלי חיים]], ותנועות למען [[ביזור כלכלי]] כמו פעילים לצמצום הכוח של [[תאגיד רב לאומי|תאגידים]] ו/או [[ממשלות]] לדוגמה בתנועה ה[[אנרכיזם|אנרכיסטית]] ותנועות דומות הדוגלות בחיזוק של [[קהילה]].
    
==יישום של פשטות מרצון בתחומים שונים==
 
==יישום של פשטות מרצון בתחומים שונים==
שורה 29: שורה 31:  
חלק ניכר מהבוחרים בחיים פשוטים בוחרים [[שבוע כיבוי הטלוויזיה|לוותר על טלוויזיה]], או להתנתק מחברות כבלים,  כדי לשלוט בתכנים ובערכים שהם ומשפחתם נחשפים עליהם, כדי להימנע מהשפעה תרבותית של [[תרבות הצריכה]] וממסרים פרסומיים וערכיים של תאגידים, וכדי לפנות זמן למלאכות וצורות בילוי אחרות. פעמים רבות הדבר כרוך בצורות בילוי אחרות כמו קריאת ספרים, פעילות חברתית, בילוי עם חברים, יצירה וכדומה. ניתן להשתמש בקריאה באינטרנט כדי לחסוך עלויות של מנויים לעיתונות היומית. מנוי לספריות עירוניות הוא ברוב המקרים בחינם וחוסך את הצורך לקנות ספרים. [[כלכלה שיתופית]] לגבי ירחונים או ספרים וכן קניה בחנויות יד שנייה הן אופציות נוספות.  
 
חלק ניכר מהבוחרים בחיים פשוטים בוחרים [[שבוע כיבוי הטלוויזיה|לוותר על טלוויזיה]], או להתנתק מחברות כבלים,  כדי לשלוט בתכנים ובערכים שהם ומשפחתם נחשפים עליהם, כדי להימנע מהשפעה תרבותית של [[תרבות הצריכה]] וממסרים פרסומיים וערכיים של תאגידים, וכדי לפנות זמן למלאכות וצורות בילוי אחרות. פעמים רבות הדבר כרוך בצורות בילוי אחרות כמו קריאת ספרים, פעילות חברתית, בילוי עם חברים, יצירה וכדומה. ניתן להשתמש בקריאה באינטרנט כדי לחסוך עלויות של מנויים לעיתונות היומית. מנוי לספריות עירוניות הוא ברוב המקרים בחינם וחוסך את הצורך לקנות ספרים. [[כלכלה שיתופית]] לגבי ירחונים או ספרים וכן קניה בחנויות יד שנייה הן אופציות נוספות.  
   −
בטיולים ונופש פשטות מרצון באה לידי ביטוי ביעדי הנופש, סוג התחבורה איתה מטיילים (לדוגמה תחבורה ציבורית אופניים או טרמפים), במקומות הלינה (לינה תחת כיפת השמיים, במחסה בהכנה עצמית או באוהל פשוט) ובתזונה במהלך הטיול. גם הציוד לטיול הוא בצמצום. בבחירת יעדים אפשר במקום טיולים לחו"ל שדורשים טיסה, אפשר לטייל בארץ או לנוע בקצב איטי בטרמפים. סגנון אחר מעט הוא נופש עירוני או טיול "זולה" שבהם מתמקמים במקום מסויים ויוצאים ממנו לסיורים קצרים. המונח "תרמילאות קלה" מתאר את ההכנות הנפשיות ופיזיות לשם טיול עם מעט ציוד.[http://dannys-simple-living.blogspot.com/2011/01/lightweight-backpacking.html]
+
בטיולים ונופש פשטות מרצון באה לידי ביטוי ביעדי הנופש, סוג התחבורה איתה מטיילים (לדוגמה [[תחבורה ציבורית]] [[תיירות אופניים]] או טרמפים), במקומות הלינה (לינה תחת כיפת השמיים, במחסה בהכנה עצמית או באוהל פשוט) ובתזונה במהלך הטיול. גם הציוד לטיול הוא בצמצום. בבחירת יעדים אפשר במקום טיולים לחו"ל שדורשים טיסה, אפשר לטייל בארץ או לנוע בקצב איטי בטרמפים. סגנון אחר מעט הוא נופש עירוני או טיול "זולה" שבהם מתמקמים במקום מסויים ויוצאים ממנו לסיורים קצרים. המונח "תרמילאות קלה" מתאר את ההכנות הנפשיות ופיזיות לשם טיול עם מעט ציוד.[http://dannys-simple-living.blogspot.com/2011/01/lightweight-backpacking.html]
    
===פשטות מרצון במוצרים ביתיים כמו ריהוט ומוצרי חשמל===
 
===פשטות מרצון במוצרים ביתיים כמו ריהוט ומוצרי חשמל===
שורה 52: שורה 54:     
===פשטות מרצון בתחבורה===
 
===פשטות מרצון בתחבורה===
פשטות מרצון בתחבורה יכולה לבוא לידי ביטוי בהימנעות מרכישת מכונית,  בהקטנת שימוש במכונית ובקנייה של מכונית זולה לתחזוקה. דוגמאות להקטנת השימוש במכונית כוללים שימוש ב[[יוממות אופניים]], [[אופניים חשמליים]], [[הליכה ברגל]] ו[[תחבורה ציבורית]] לשם שימושי [[יוממות]]. דרך נוספת היא [[שיתוף נסיעות]]. עוד אמצעים לצמצום נסיעות הוא שימוש ב[[עבודה מרחוק|שיחות ועידה לשם פגישות]], וכן העדפה של [[כלכלה מקומית מקיימת|עסקים מקומיים]]. לשם נסיעות מיוחדות כמו ביקור חברים או טיולים ניתן להשתמש באמצעי התחבורה שהוזכרו, וכן לבצע שימוש בטרמפים ו/או להשתמש בשירותי [[כלכלה שיתופית]] כמו [[שיתוף רכבים]]. במקרים רבים תחבורה כזו דורשת מגורים בקרבת מרכז עירוני עם [[עירוב שימושי קרקע]], כדי לאפשר [[איזור ידידותי להולכי רגל|מרחקי הליכה נוחים]]. דבר זה יוצר דילמה בין צרכי התחבורה לבין הוצאות אחרות בתחום הדיור והמזון.  
+
פשטות מרצון בתחבורה יכולה לבוא לידי ביטוי בהימנעות מרכישת [[מכונית]],  בהקטנת שימוש במכונית ובקנייה של מכונית זולה לתחזוקה. דוגמאות להקטנת השימוש במכונית כוללים שימוש ב[[יוממות אופניים]], [[אופניים חשמליים]], [[הליכה ברגל]] ו[[תחבורה ציבורית]] לשם שימושי [[יוממות]]. דרך נוספת היא [[שיתוף נסיעות]]. עוד אמצעים לצמצום נסיעות הוא שימוש ב[[עבודה מרחוק|שיחות ועידה לשם פגישות]], וכן העדפה של [[כלכלה מקומית מקיימת|עסקים מקומיים]]. לשם נסיעות מיוחדות כמו ביקור חברים או טיולים ניתן להשתמש באמצעי התחבורה שהוזכרו, וכן לבצע שימוש בטרמפים ו/או להשתמש בשירותי [[כלכלה שיתופית]] כמו [[שיתוף רכבים]]. במקרים רבים תחבורה כזו דורשת מגורים בקרבת מרכז עירוני עם [[עירוב שימושי קרקע]], כדי לאפשר [[איזור ידידותי להולכי רגל|מרחקי הליכה נוחים]]. דבר זה יוצר דילמה בין צרכי התחבורה לבין הוצאות אחרות בתחום הדיור והמזון.
 +
 
 +
פשטות מרצון בתחום התחבורה קרובה לעיתים קרובות ל[[תחבורה בת קיימא]] ומדגימה כי פשטות מרצון היא לא רק בחירה אישית, אלא גם יכולה להיות מאמץ קהילתי משותף - לדוגמה - רוב האנשים יכולים להחליט שהם נוסעים בעיר באופניים, אבל זה קל הרבה יותר אם יש [[תשתיות אופניים]] כמו [[שבילי אופניים]] או [[צומת ידידותי לאופניים|צמתים לאופניים]] - וברוב המדינות הדבר כרוך במאבק חברתי כדי להשיג דבר זה. דבר דומה נכון גם לתחבורה ציבורית ([[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]) ו[[הליכה ברגל]] ([[הליכתיות]]).  
    
===פשטות מרצון בתחום המזון===
 
===פשטות מרצון בתחום המזון===
במזון והכנתו, פשטות מרצון יכולה לכלול מגוון גדול של גישות - סוג המזון, דרכי ההשגה, הקנייה, ההכנה והאיפסון. הדבר כולל [[לקטות]] או שימוש בשיטות [[פרמקלצ'ר]] לשם השגת מזון וכן קנייה בכמויות גדולות של מזון לא מעובד כי לחסוך בהוצאות. [[טבעונאות]], [[טבעונות]] ו[[צמחונות]] משמשים כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] של המזון וכדי להוזיל את עלות המזון וחסכון בהכנה ובאיפסון שלו. אפיק אחר הוא [[התנועה למזון איטי]] שבוחרת לרוב במתכונים פשוטים, מקומיים ואיטיים תוך הקטנה של שימוש במזון מעובד ואקזוטי. מזון מקומי יכול להיות זול יותר או יקר יותר בהתאם לנסיבות. קניית ירקות ופירות לפי עונות השנה חוסכת הוצאות קירור או גידול בחממות וכך משיגים אותם בצורה זולה יותר. בחירה ב[[מזון מעובד|מזון לא מעובד]] מקטינה מאד את הוצאות הקנייה ויכולה לאפשר קניה בכמויות גדולות שהיא זולה יותר ובמקרים רבים גם בריאה יותר. עם זאת, המזון הלא מעובד דורש יותר זמן והשקעה בהכנת המזון, והוא קל יותר כאשר הבישול והכנת המזון מתחלק על פני מסגרת משפחתית כמו "חמולה" או קבוצה בגדול דומה שבה מתחלקת ההכנה בין מספר אנשים. לחלופין אפשר לבשל בכמות גדולה ממה שנחוץ ולשמור על המזון המבושל בצורות שונות של [[שימור מזון]]. יש קבוצות הדוגלות ב[[מזון נא]] צמחוני או בשרי. אם בוחרים בבישול ניתן לעשות זאת ב[[תנור שמש]] לדוגמה ובכך לחסוך באנרגיה. חסכון באנרגיה יכול להיעשות גם בבחירת סוג המקרר - לדוגמה מקרר חסכוני בחשמל (לדוגמה מקרר עם דלת הפונה למעלה כך שחום לא נכנס פנימה בפתיחת הדלת) או [[שימור מזון ללא מקרר חשמלי]].
+
במזון והכנתו, פשטות מרצון יכולה לכלול מגוון גדול של גישות - סוג המזון, דרכי ההשגה, הקנייה, ההכנה והאיפסון.  
 +
 
 +
[[טבעונאות]], [[טבעונות]] ו[[צמחונות]] משמשים כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] של המזון וכדי להוזיל את עלות המזון וחסכון בהכנה ובאיפסון שלו. גישה רדיקלית יותר היא הדבר כולל [[לקטות]] או שימוש בשיטות [[פרמקלצ'ר]] לשם השגת מזון וכן קנייה בכמויות גדולות של מזון לא מעובד כי לחסוך בהוצאות. [[הנבטה]] היא דרך להגדיל את הצריכה של ערכים תזונתיים טובים ממזון צמחי ללא בישול או עם פחות בישול. כמו היבטים רבים בנושא של פשטות מרצון - ניתן לחסוך כסף ומאמץ על ידי השקעה של ידע ותכנון מראש.
 +
 
 +
אפיק אחר הוא [[התנועה למזון איטי]] שבוחרת לרוב במתכונים פשוטים, מקומיים ואיטיים תוך הקטנה של שימוש במזון מעובד ואקזוטי. מזון מקומי יכול להיות זול יותר או יקר יותר בהתאם לנסיבות. קניית ירקות ופירות לפי עונות השנה חוסכת הוצאות קירור או גידול בחממות וכך משיגים אותם בצורה זולה יותר. בחירה ב[[מזון מעובד|מזון לא מעובד]] מקטינה מאד את הוצאות הקנייה ויכולה לאפשר קניה בכמויות גדולות שהיא זולה יותר ובמקרים רבים גם בריאה יותר. עם זאת, המזון הלא מעובד דורש יותר זמן והשקעה בהכנת המזון, והוא קל יותר כאשר הבישול והכנת המזון מתחלק על פני מסגרת משפחתית כמו "חמולה" או קבוצה בגדול דומה שבה מתחלקת ההכנה בין מספר אנשים.
 +
 
 +
לחלופין אפשר לבשל בכמות גדולה ממה שנחוץ ולשמור על המזון המבושל בצורות שונות של [[שימור מזון]]. יש קבוצות הדוגלות ב[[מזון נא]] צמחוני או בשרי. אם בוחרים בבישול ניתן לעשות זאת ב[[תנור שמש]] לדוגמה ובכך לחסוך באנרגיה. חסכון באנרגיה יכול להיעשות גם בבחירת סוג המקרר - לדוגמה מקרר חסכוני בחשמל (לדוגמה מקרר עם דלת הפונה למעלה כך שחום לא נכנס פנימה בפתיחת הדלת) או [[שימור מזון ללא מקרר חשמלי]].
    
===פשטות מרצון בתחום הביגוד===
 
===פשטות מרצון בתחום הביגוד===

תפריט ניווט