שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,701 בתים ,  12:15, 8 במרץ 2017
אין תקציר עריכה
שורה 147: שורה 147:     
כיום הקבוצה כפי שהתקיימה בעבר כבר אינה קיימת, אך חבריה ממשיכים להיות פעילים, ומפעילים, בין היתר, בר טבעוני שכל הכנסותיו מוקדשים למאבק למען זכויות בעלי חיים ב[[סלון מזל]] ב[[תל אביב]], ומפיקים את תכנית ה[[טלוויזיה]] "יומן חייתי" למען זכויות בעלי חיים, המשודרת ב[[כבלים]].
 
כיום הקבוצה כפי שהתקיימה בעבר כבר אינה קיימת, אך חבריה ממשיכים להיות פעילים, ומפעילים, בין היתר, בר טבעוני שכל הכנסותיו מוקדשים למאבק למען זכויות בעלי חיים ב[[סלון מזל]] ב[[תל אביב]], ומפיקים את תכנית ה[[טלוויזיה]] "יומן חייתי" למען זכויות בעלי חיים, המשודרת ב[[כבלים]].
 +
==קשרים לאידואלוגיות אחרות==
 +
תומכים בזכויות בעלי חיים עשויים להחזיק באידאולוגיות שונות ומשונות ביחס לעולם. לדוגמה השלטון הנאצי פעל למען איסור ניסויים בבעלי חיים, וכאמור יש פעילי זכויות בעלי חיים שבחרו בשיטות אלימות. עם זאת יש מספר אידאולוגיות קרובות לזכויות בעלי חיים בעלות קשרים והשפעות הדדיות.
 +
 +
===אוניבסליזם===
 +
התנועה למען זכויות בעלי חיים קשורה לתנועה ההומניסטית או התנועה האוניברסטליסית שרואה בכל בני האדם יצורים שווי-זכויות ולא מנסה להפריד בינהם לפי גזע, לאום או דת. חלק מהפעילים וההוגים בתחום אף מצביעים על קווי דמיון בין הפליה או יחס אכזרי כלפי אנשים חלשים יותר, והצידוק המוסרי והתרבותי שניתן ליחס זה לבין קווי דמיון של אכזריות או פגיעה לא הכרחית בבעלי חיים וצידוק של פגיעה זו. הוגים אלה כוללים את דארווין (שהצביעה על כך שבעלי עבדים שחורים ניסו לטעון שפגיעה זו מוצדקת בגלל שהללו "לא אנושיים") את יצחק בשביס זינגר ופעילים נוספים שמוצאים קווי דמיון בין הצדקת השואה לבין הצדקת הרג סיטונאי של בעלי חיים, וכן ברעיון של "ספישיזם" שטוען שכם שגזענות היא פסולה בגלל שאין באמת סיבה אמיתית להחיל אמפתיה ומוסר ביחס לכלל בני האדם, כך היחס המפלה לרעת בעלי חיים הוא רעיון פסול. עם זאת כמובן שיש פעילי בעלי זכויות חיים שהם גזענים, לאומניים או שובניסטים בצורות אחרות (מעדיפים קבוצה אחת של אנשים על פני קבוצה אחרת).
 +
 +
===שמירת טבע וסביבתנות===
 +
[[שמירת טבע]] ו[[סביבתנות]] - הפגיעה בבעלי חיים אינה מתרחשת רק במסגרת ה[[חקלאות]] אלא כוללת גם [[צייד]] ו[[דייג]] שתי פעולות אלה, במיוחד כשהן נשעות בקנה מידה גדול ותעשייתי (לדוגמה [[דיג מכמורת]], דיג בדינמיט, ציד מסחרי של כלבי ים ועוד) גורמים לא רק לפגיעה בבעלי החיים אלא ל[[הרס אקולוגי]] שכן לא רק פרטים בתוך המין נפגעים אלא מינים שלמים ואף [[מערכת אקולוגית]] שלמה. היבטים אלה הובילו למאבקים משותפים של ארגוני שמירת טבע, ארגוני סביבה, ארגונים למען בעלי חיים (שאינם בהכרח ארגוני זכויות בעלי חיים) וארגוני זכויות בעלי חיים.
 +
 +
בנוסף לציד ודיג יש [[השפעה סביבתיות|השפעות סביבתיות]] רבות שגורמות לפגיעה בבעלי חיים בצורה עקיפה יותר לדוגמה [[זיהום]] או [[קיטוע שטחי מחיה]]. עם זאת מאבקים בנושאים אלה הם כבר רחוקים יותר מהליבה של עיסוק של ארגונים למען זכויות בעלי חיים שלרוב מתמקדים בפגיעות ברורות וקרובות יותר לציבור התלויות בבחירות שלו כצרכן (כמו המנעות מצריכת מזון מהחי, [[ביגוד צמחוני]] ועוד). פעילי סביבה ושמירת טבע רבים הם צמחונים או טבעונים, אבל ניתן למצוא גם כאלה שאינם רואים פגם בפגיעה בבעלי חיים והטעם העיקרי לפעילות הוא הרצון לשמור על בני אדם בלבד. עם זאת עקב הגילוי ש[[השפעות סביבתיות של מזון מהחי|למזון מהחי יש השפעות סביבתיות ניכרות]] כמו תרומה ל[[משבר המים העולמי]], או התרומה של מזון מהחי ל[[התחממות עולמית]]]. מתחזק הקשר בין שתי התנועות.
 +
 +
ערך משותף לסביבתנות שמירת טבע ולהגנה על זכויות בעלי חיים הוא [[הוליזם]] - ההבנה שמערכות שונות ומנגנונים שונים שנראים נפרדים בתחילה משפיעים זה על זה (לדוגמה [[חקלאות תעשייתית]] והשפעתה על שינוי אקלים, או הסתרת הסבל של בעלי חיים שחופף ל[[הכחשת זיהום]] או [[הכחשת שינויי אקלים]]. בנוסף כל התנועות האלה מחזיקות בערך חברתי המדגיש חיזוק והרחבה של [[אמפתיה]] - כלפי יצורים אחרים או כלפי בני אדם אחרים.
 +
 +
===פמיניזם===
 +
[[פמניזים]] - רבות מהפמניסטיות הראשונות , הסופרז'יסטיות במדינות המערב היו [[צמחונת|צמחונית]] או [[טבעוניות]]. הפמניזים הוא מאבק למען הענקת זכויות וחובות לנשים והפסקת יחס מפלה משפיל ומתנשא כנגדן, והוא מרחיב את הרעיון של [[צדק חברתי]] לצדק עבור נשים. זכויות בעלי חיים מרחיב את הרעיון הזה להתייחס גם למינים אחרים.
 +
 +
    
==ביקורת על התנועה לזכויות בעלי חיים==
 
==ביקורת על התנועה לזכויות בעלי חיים==

תפריט ניווט