שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 9,331 בתים ,  10:07, 7 באוגוסט 2016
יצירת דף עם התוכן "'''הטורגניות בכלכלה''' (Heterogeneity in economics) פרושה הבדלים בין בין היחידות שעליהן מבוצע חקר הכלכ..."
'''הטורגניות בכלכלה''' (Heterogeneity in economics) פרושה הבדלים בין בין היחידות שעליהן מבוצע [[חקר הכלכלה|הניתוח הכלכלי]]. לדוגמה [[מקרו-כלכלה|מודל מאקרו-כלכלי]] שבו יש הבדלים בין הצרכנים, הוא מודל של סוכנים הטרוגנים (heterogeneous agents) וזאת לעומת מודל של [[מודל הסוכן המייצג]] שבו מניחים שכל הצרכנים זהים זה לזה.

==היבטים של הומגניות בניתוח הכלכלי==
רוב המודלים ב[[כלכלה נאו קלאסית]], הן ב[[מיקרו כלכלה]] והן ב[[מאקרו-כלכלה]] מניחים קיום של הומגניות ביחס להיבטים רבים של המודלים הכללים:

;הומוגנית בקרב יצרנים:
* כל היצרנים הם בעלי אותו גודל (אותה כמות עובדים, אותה כמות הון תעשייתי, אותה כמות כסף) ויש להם אותו מבנה הוצאות והכנסות.
* כל היצרנים מסוגלים לשנות מרכיבי התנהגות שלהם כמו לפטר או לשכור עובדים, להעלות מחירים וכו' באותם קבועי זמן.
* לכל היצרנים בשוק יש אותה גישה להלוואות וכן לגורמים פוליטיים שעשויים להשפיע על חוקי המשחק ועל מכרזים ממשלתיים.
* כל סוגי המכונות בעולם וכל סוגי הטכנולוגיה משפיעים באותה צורה על השכר, הפריון של העובדים, וכו'. לדוגמה מניחים שכאשר כמות ההון (הכוונה להון תעשייתי) במפעל גדלה פרוש הדבר תמיד הגדלת התוצר השולי של עובד ולכן השכר שלו בהכרח עולה.
* לכל היצרנים יש אותו [[ידע]], אותם מקורות מידע, אותה יכולת עיבוד של מידע ואותה כמות של זמן לבצע את העיבוד לגבי צרכנים, מוצרים, ספקים ומתחרים.

;הומוגנית בקרב עובדים ובתנאי העבודה:
* לכל העובדים בשוק יש אותה השכלה, אותם כישורים וכו'. יוצאי הדופן בנושא זה הן חלק מהמודלים בכלכלת עבודה המתייחסים בהרחבה לנושא של [[הון אנושי]]).
* כל העובדים בשוק הם בעלי אותם מאפיינים אישיים - גיל, מגדר, העדפה מינית, גובה, צבע עור, מוצא אתני. יוצאי הדופן בנושא זה הם מחקרים בתחום כלכלת עבודה ותחומים נוספים שבוחנים הבדלים בין עובדים שונים.
* לכל האנשים אותו מצב בריאותי (ולכן לדוגמה אין [[נכות|בעלי מגבלות פיזיות או נפשיות]] שלא מסוגלים לעבוד ונזקקים לסיוע מצד בני משפחה או מצד החברה.
* כל המתפרנסים בשוק הם בעלי אותה התפלגות הכנסות משכר על עבודה, או הכנסות מנדל"ן והון. לדגומה אם מחירי הדירות עולים ההנחה היא כי דבר זה משפיע באותה צורה על כלל הצרכנים. הנחה אחרת היא כי צעירים ועניים סובלים מעליית מחירי הדירות ואילו בעלי דירות שהם בדרך כלל אנשים מבוגרים ועשירים יותר נהנהים מעליה מהכסנות על הדירות.
* תנאי העבודה של כל העובדים הם זהים ואינם משפיעים בשום צורה על הרווחה החברתית, על השכלת העובדים, בריאותם וכו'.

;הומוגנית של מוצרים ושירותים:
* כל המוצרים הנמכרים בשוק מסויים (לדוגמה שוק הברגים או המחשבים) הם בעלי אותה איכות והם נמכרים באותו מחיר בדיוק. להבדיל מהנחה זו חלק מהמודלים ב[[כלכלה עירונית]] מניחים שיש הטרוגניות בין מוצרים וכי צרכנים יעידפו לקנות מוצר יותר יקר או פחות איכותי כאשר מוצר זה הוא קרוב יותר לביתם - לכן חנויות מכולת לדוגמה מוכרות יותר ביוקר או עם פחות מגוון לעומת סופרים.
* כל המוצרים יכולים להווצר בלי תלות של אחד בשני - לדגומה ניתן לייצר [[חיטה]] וניתן לייצר לחם בלי תלות אחד בשני.
* [[גמישות הביקוש]] של כל המוצרים היא זהה. הנחה הפוכה היא כי יש מוצרים בעלי [[ביקוש קשיח]] (כמו מזון, ובמיוחד מזון לא מעובד בקרב עניים) לעומת מוצרים בעלי גמישות עם גמישות ביקוש גבוהה כמו קוויאר או טיסות לחופשה בחו"ל.
* ניתן לברר את איכות המוצרים באותה קלות. הנחה אחרת היא כי יש מוצרים שקשה לברר את האיכות שלהם - לדגומה קשה לדעת את איכות הניתוח או הטיפול הרפואי - ייתכן שהחולה מת למרות טיפול מוצלח וייתכן גם ריפוי למרות העדר טיפול או טיפול לקוי.
* הומוגניות ביחס לתרומת המוצרים לרווחה - הן ניתוח מציל חיים והן מוצרים אחרים כמו מנת קוקאין או מוצרי מותרות כמו שמלה מפוארת נחשבים כתורמים לרווחה רק על סמך המחיר שלהם בשוק. בניגוד לכן [[מנפרד מקס-ניף]] מניח קיום של מוצרים שתורמים לרווחה בצורה הוליסטית לעומת כאלה שמספקים מענה בתחום אחד ובמקביל מייצרים בעיות אחרות.

;הומוגנית של צרכנים:
* לכל הצרכנים יש אותן העדפות לגבי איכות המוצרים, והעדפות אלה נוצרו כאשר הצרכנים נולדו.
* לכל הצרכנים יש אותה הכנסה כספית - אין אי שוויון כלכלי.
* צרכנים בעלי הכנסה כספית שונה יעדיפו את אותם סלי מוצרים, כך שהתייקרות של נניח כלל מוצרי המזון או של מזון מעובד או של קוויאר תשפיע על כל בעלי ההכנסות באותה מידה. (הנחה זו באה לידי ביטוי לדוגמה ב[[מדד המחירים לצרכן]]).
* כל הצרכנים הם באותו גיל, הם באותו מגדר, אין הבדל בין העדפות של אנשים מרקע תרבותי שונה.
* כל הצרכנים הם בעלי אותו ידע, אותם מקורות מידע, אותה יכולת עיבוד ואותה כמות של זמן כדי לעבד את המידע ולהסיק ממנו החלטות לגבי מחירים, איכות של מוצרים ואיכות של יצרנים.
* כל הצרכנים הם בעלי אותה העדפה לחסכון, בטחון, [[חוסן]] וכו'. לדוגמה כולם יחסכו אותו אחוז מסך ההכנסות שלהם. הנחה יותר משוכללת היא שאנשים עשירים יותר יחסכו אחוז גבוה יותר מסך ההכנסות שלהם, והם בעלי מוכנות גדולה יותר לבצע השקעות מסוכנות.

;הומוגנית בהיבטים נוספים:
* לכל הסוכנים במשק בכל רמות ההכנסה וללא הבדל בין השתייכות למשרות בכירות בפירמות יש אותה גישה לקבלת החלטות בפוליטיקה. הנחה אחרת היא שסוכנים עשירים יותר וסוכנים שנמצאים בחברות גדולות וחשובות יותר הם בעלי השפעה גדולה יותר על תהליכים פוליטיים.
* כל הסוכנים במשק, ללא תלות בגילם, או בתפקיד אותו הם ממלאים, או בהכנסה שלהם רואים את אותה ה[[ריבית]], ויש להם אותם שיקולים ביחס להיוון.
* לכל הסוכנים במשק יש אותה גישה לקבלת הלוואות. תמורת כל שקל שהם מקבלים מבנקים או מלווים אחרים הם צריכים לשלם אותה ריבית והם מקבלים את ההלוואות תמורת בטחונות דומים.
* כל האנשים והסוכנים הם ישרים באותה המידה, ויגיבו באותו אופן לתמריצים שונים כמו הגדלת הענישה על עבירות, הגדלת הסיכוי לתפיסה והגדלת הפיתוי של עשיית העבירה.

==ראו גם==
* [[חקר הכלכלה]]
* [[אי שוויון כלכלי]]
* [[אי שוויון תחבורתי]]
* [[אי שוויון בריאותי]]
* [[אי שווין פוליטי]]

==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Heterogeneity_in_economics הטרוגניות בכלכלה]

[[קטגוריה:אי שוויון]]
[[קטגוריה:כלכלה]]

תפריט ניווט