שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,836 בתים ,  17:55, 10 בינואר 2016
שורה 34: שורה 34:     
==="זכות לשאת נשק" כטיעון להגברת החופש===
 
==="זכות לשאת נשק" כטיעון להגברת החופש===
ליברטנים רבים, בעיקר בארצות הברית טוענים כי הגבלת הזכות לשאת נשק היא מגבלה על החופש, ולשם הגבלת החופש יש למנוע הגבלות על נשיאת נשק. טיעון זה מתעלם מכך שחירות אחת יכולה לכרסם בחירות אחרת. הזכות לשאת נשק עולה בחיי אדם ובכך פוגעת בחופש מהותי עוד יותר של החופש לחיות. כ
+
ליברטנים רבים, בעיקר בארצות הברית טוענים כי הגבלת הזכות לשאת נשק היא מגבלה על החופש, ולשם הגבלת החופש יש למנוע הגבלות על נשיאת נשק. טיעון זה מתעלם מכך שחירות אחת יכולה לכרסם בחירות אחרת. הזכות לשאת נשק עולה בחיי אדם ובכך פוגעת בחופש מהותי עוד יותר של החופש לחיות.  
   −
מו כן במקרים רבים "הזכות לשאת נשק" והאלימות הכרוכה בה מגבילה את חופש התנועה של אנשים. [[עוני|בשכונות עניות]] אנשים פוחדים לצאת לרחוב ולהתסובב במרחב הציבורי עקב חשש שיקלעו לקרב יריות בין כנופיות שונות או שיהיו קורבן לשוד ברחוב. בעיה נוספת של חופש תנועה היא חשש של אנשים עניים לצאת מהשכונה "שלהם" שכן בשכונות אחרות עלולים לירות בהם כנופיות אחרות, בעיה זו חריפה יותר כאשר יש מתח בין גזעים, מעמדות, עדות, חמולות או כנופיות. גם המשטרה או כוח שיטור פרטי עלול להתנכל או לירות בהם אם הם יופיעו ב"שכונה לא נכונה" (כלומר בשכונות עשירות \ לבנות וכדי להגן על הלבנים והעשירים נוצרים [[שכונות פרטיות]] שהגישה אליהן מוגבלת. היבטים אלה יוצרים בעיה של פגיעה בחופש התנועה, [[אי שוויון תחבורתי]] ומגבלות תחבורה וניידות. אלו פוגעים קודם כל בתושבים [[עוני|העניים]] יותר. דברים אלה מתרגמים להשפעות כלכליות דרך פגיעה ב[ניידות חברתית]] ויצירת [[אי שוויון פוליטי]]. הדבר גם פוגע בחופש התנועה של עשירים שמפחדים להגיע לשכונות של עניים, וכן יש מגבלת תנועה של לבנים בשכונות שחורות וכדומה. קבוצות שנפגעות במיוחד הן קבוצות שמראש יש להן [[אי שוויון פוליטי|כוח פוליטי נמוך]] או שיש להן פחות נגישות חוקית, כלכלית או טכנית לנשק כגון בני נוער, נשים, קשישים ועניים שצריכים להסתמך על ליווי מצד גברים צעירים וחמושים כדי להתנייד.  
+
כמו כן במקרים רבים "הזכות לשאת נשק" והאלימות הכרוכה בה מגבילה את חופש התנועה של אנשים. [[עוני|בשכונות עניות]] אנשים פוחדים לצאת לרחוב ולהסתובב במרחב הציבורי עקב חשש שיקלעו לקרב יריות בין כנופיות שונות או שיהיו קורבן לשוד ברחוב. בעיה נוספת של חופש תנועה היא חשש של אנשים עניים לצאת מהשכונה "שלהם" שכן בשכונות אחרות עלולים לירות בהם כנופיות אחרות. בעיה זו חריפה יותר כאשר יש מתח בין גזעים, מעמדות, עדות, חמולות או כנופיות. גם המשטרה או כוח שיטור-פרטי עלול להתנכל או לירות בהם אם הם יופיעו ב"שכונה לא נכונה" (כלומר בשכונות עשירות \ לבנות) וכדי להגן על הלבנים והעשירים נוצרים [[שכונות פרטיות]] שהגישה אליהן מוגבלת. היבטים אלה יוצרים מגבלות תחבורה וניידות ומהוות פגיעה בחופש התנועה ויוצרים [[אי שוויון תחבורתי]]. היבטים אלה פוגעים קודם כל בתושבים [[עוני|העניים]] יותר. דברים אלה מתרגמים להשפעות כלכליות והגבלות נוספות על החופש דרך פגיעה ב[ניידות חברתית]] ויצירת [[אי שוויון פוליטי]]. הדבר גם פוגע בחופש התנועה של עשירים שמפחדים להגיע לשכונות של עניים, וכן יש מגבלת תנועה של לבנים בשכונות שחורות וכדומה. קבוצות שנפגעות במיוחד הן קבוצות שמראש יש להן [[אי שוויון פוליטי|כוח פוליטי נמוך]] או שיש להן פחות נגישות חוקית, כלכלית או טכנית לנשק כגון בני נוער, נשים, קשישים ועניים שצריכים להסתמך על ליווי מצד גברים צעירים וחמושים כדי להתנייד.  
   −
בעיה של עודף נשק ברחובות תורמת לבעיה של של תת-אכיפה מצד המשטרה שמעדיפה לא להכנס לשכונות אלימות ומסוכנות. דבר זה יוצרת בעיה של תשלומי [[פרוטקשן]] ואכיפת "חוקים" על ידי פושעים מקומיים דומיננטים, כך שזכויות הקניין של העניים לא בהכרח נשמרות ונוצרת [[מלכודת עוני]]. בשכונות העשירות יש הפרטה דומה של שמירה על זכויות קניין ואכיפת החוק על ידי משטרה פרטית ושומרים פרטיים. היות ושיטור ואכיפה הם סוג של [[מוצר ציבורי]] נוצרות בעיות של כשלי שוק באכיפת החוקים, וכן מקרים של אלימות משטרתית כנגד פושעים וכנגד אזרחים עניים שאינם פושעים.
+
בעיה של עודף נשק ברחובות תורמת לבעיה של של תת-אכיפה מצד המשטרה שמעדיפה לא להכנס לשכונות אלימות ומסוכנות. דבר זה יוצרת בעיה של תשלומי [[פרוטקשן]] ואכיפת "חוקים" על ידי פושעים מקומיים דומיננטים, כך שזכויות הקניין של העניים לא בהכרח נשמרות ונוצרת [[מלכודת עוני]]. בשכונות העשירות יש הפרטה דומה של שמירה על זכויות קניין ואכיפת החוק על ידי משטרה פרטית ושומרים פרטיים. היות ושיטור ואכיפה הם סוג של [[מוצר ציבורי]] נוצרות בעיות של כשלי שוק באכיפת החוקים, וכן מקרים של אלימות משטרתית כנגד פושעים וכנגד אזרחים עניים שאינם פושעים.
    +
===נשק לא גורם להרג אלא אנשים===
 +
לפי טענה זו, הנשק עצמו לא מסוכן אלא האנשים. הטענה היא "נשק לא הורג אנשים, אנשים הורגים אנשים" כדי לתמוך בטענה זו מספקים דוגמאות של מדינות שבהן יש כמות גדולה של נשקים אבל אין הרבה מעשי הרג כמו שוויץ, וכן מביאים כדוגמה את ארצות הברית שבה כמות הנשקים עלתה אבל כמות הרציחות דווקא ירדה.
 +
 +
ראשית יש להבין שמעשי רצח ומעשי פשיעה בכלל הם תופעה חברתית מורכבת, וכמו תופעות אחרות יש לה הרבה סיבות ולא סיבה אחת. לדוגמה הקטנת השימוש ב[[אלכוהול]], שיפור הרשתות החברתיות או הקטנת שוטטטות ברחוב יכולות להקטין פשיעה אלימה. מכאן לא ניתן להסיק כי לכמו הנשקים ברחוב אין השפעה כלל.
 +
 +
כמות הנשקים שבידי האוכלוסיה בארצות הברית יכולה להטעות מכמה סיבות. ראשית, יש אחוז מסוייים של אזרחים שהם בתוך "תרבות הנשק החם" והם מחזיקים חלק גדול מהנשקים, אם אדם כזה קונה עוד 2 רובים כמות הרובים באוכלוסיה גדלה אבל אחוז האנשים באוכלוסיה שיש להם נשק או שמסתובבים עם נשק לא משתנה. כמו כן מעל כמות מסויימת של רובים, הזמינות של נשק לגורמים עבריינים ואלימים לא משתנה. בשוויץ יש כמות גדולה של נשקים באוכלוסיה במסגרת גיוס חובה שיש במדינה ודרישה שהנשק יהיה זמין למגרי גיוס, במקביל יש בשוויץ דרישות לנעילה והחזקה של הנשק, וחוקים נגד נשיאה של נשק בציבור, מראש הנשק לא נקנה כדי להרתיע גנבים ופושעים אלא למטרות צבאיות. השוואה בין מדינות שונות באופן כללי מחייבת זהירות שכן במדינות שונות יש חוקים תקנות ונורמות שונות לגבי החזקה ונשיאה של נשק.
 +
 +
כפי שניתן לראות מהמחקרים שבוצעו בארצות הברית, קרבה והחזקה של נשק חם באופן כללי מקלות על השימוש בו, אם למטרות לגיטימיות ואם למטרות שנחשבות שליליות - כמו איום על קרובי משפחה, ירי על קרובי משפחה, רצח, תאונה, התאבדות, גניבה של הנשק ושימוש פלילי בו  וכו', וההקלה על שימוש זה גובה יותר קורבנות ביחס למדינות דומות אחרות. הטענה שניתן להאשים אנשים בהתנהגות "לא מוסרית" כזו אינה מסייעת למנוע את הבעיה. כדי שנשקים לא יגרמו נזק על אנשים להתנהג כמו מלאכים אבל לא כל האנשים מתנהגים בצורה כזו, והדבר מהווה פגיעה כלפי חלק משמעותי באוכלוסיה. מאסר וענישה משפטית אולי מקטינים את הבעיה אבל היא עדיין גבוהה מאד ביחס למדינות אחרות. כמו כן יש אפשרות משמעותית לפיה עודף השימוש בנשק והאווירה של פחד, חוסר אמון ושנאה שמלובה על ידי זמינות גבוה של נשק מסייעות לאנשים להתנהג בצורה פחות מוסרית ויותר תוקפנית.
    
==נעילה טכנולוגית בנשק קל==
 
==נעילה טכנולוגית בנשק קל==

תפריט ניווט