שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,549 בתים ,  11:47, 24 במרץ 2015
שורה 40: שורה 40:     
==תגובת יתר באתגרי קיימות==
 
==תגובת יתר באתגרי קיימות==
מול האתגרים הסביבתיים קיימות סכנות רבות של השהייה באיתות - בין הזמן שבו מתקיימת פעילות אנושית לבין הזמן שתוצאותיה ניכרות לעין. קיימת השייה גם בין התחלת פעולה לבין קבלת תוצאות. דוגמה לדבר זה מתקיימת ב"מומנטום" של אוכלוסין. גם אם כל מחליטים היום שכל הזוגות הנשואים יביאו רק 2 ילדים החל ממחר בבוקר, דבר שיביא בסופו של דבר ל[[ייצוב אוכלוסין]], האוכלוסיה תמשיך לגדול במשך 30-40 שנה, שכן בינתיים נולדים בכל שנה יותר אנשים בהשוואה למספר האנשים שמתים.  
+
{{הפניה לערך מורחב|ערכים =[[קיימות]], [[עולם 3]]}}
 +
מול [[השפעות סביבתיות|האתגרים הסביבתיים]] קיימות סכנות רבות של "השהייה באיתות" - כלומר בין הזמן שבו מתקיימת פעילות אנושית שמשפיעה על הסביבה לבין הזמן שתוצאות השפעה זו מוכרת על ידי הממסד המדעי והפוליטי. קיימת השהייה גם בין התחלת פעולה לבין קבלת תוצאות. באתגרי קיימות רבים, ייתכנו פערים של עשרות שנים בין ההשפעה הסביתית לבין ההשפעה של תגובה זו על הבריאות, הכלכלה, החקלאות ועל היציבות החברתית ועוד שנים רבות עובדות בנסיון להגיב להשפעה זו ולתקן אותה.
 +
 
 +
בחיי היום-יום ובמערכות טכנולוגיות קיימות מערכות רבות של [[זהירות מונעת]] שנועדו למנוע תגובת-יתר כדי למנוע אסונות. לדוגמה גלאי עשן יכולים להתריע על שריפה כשהיא עוד קטנה, מערכות בלימה אוטומטית במעלית אמורות למנוע ממנה ליפול במקרה של קריעת כבל המעלית. גם בגוף האדם יש מערכות לזיהוי ולצמצום נזקים כאשר הם קטנים לדוגמה רפלקס של רתיעה של היד כאשר נוגעים בגוף חם (בלי שהאות העצבי מגיע עד למוח), תגובות המערכת החיסונית לזיהום ביולוגי או עצבי כאב המודעים למוח על פציעה או פגיעה באיבר. במציאות של [[גלובליזציה|כלכלה עולמית]] שמקיימת אינטרקאציות מסובכות עם המערכות האקולוגיות, היבטים אלה של התרעה ותגובה מהירה אינם קיימים.
 +
 
 +
יש מספר רב של דוגמאות להשהיות בין ביצוע של [[השפעה סביבתית]] לבין הבחנה בתוצאות פעולה זו ובין ההבחנה לבין תיקון שלה. דוגמואת כוללות מומנטום של גידול אוכלוסין, השהיה בהשפעות של זיהום, השפעת [[בירוא יערות]] על [[סחף קרקע]] והשפעת הסחף על [[פריון חקלאי|הפריון החקלאי]], או השפעת [[דייג יתר]] על מלאי הדגים הזמינים למין האנושי, ופעולות גלובליות שבהן המין האנושי כולו משפיע על כלל [[המערכת הביוספרית]] כמו במקרה של [[התחממות עולמית]], [[החמצת אוקיינוסים]], [[דלדול שכבת האוזון]], השפעה על [[מחזור הזרחן]] ועוד.
 +
 
 +
===מומנטום של גידול אוכלוסין===
 +
דוגמה להשהייה בתגובה היא "מומנטום של גידול אוכלוסין". נניח שאנו מצליחים להגיע להחלטה משותפת שכל הזוגות הנשואים יביאו רק 2 ילדים בממוצע, והחלטה זו מתחילה החל ממחר בבוקר, דבר שיביא בסופו של דבר ל[[ייצוב אוכלוסין]], עדיין האוכלוסיה תמשיך לגדול במשך 30-40 שנה, שכן במשך תקופת ביניים זו, בכל שנה כמות האנשים שנולדים גדולה מכמות האנשים שמתים. דוגמה אחרת למומנטום של אוכלוסיה היא גם בכיוון של תמותה פתאומית של שכבה שלמה באוכלוסיה - לדוגמה עקב מלחמה או מגיפה. במצב כזה יתכן קושי למצוא עובדים מיומנים עקב אובדן [[הון אנושי]], ולוקח שנים להכשיר מחדש עובדים חדשים.
 +
 
 +
===השהייה בזיהום סביבתי===
 +
יש מספר סוגי [[זיהום]], ובמיוחד [[זיהום קרקע]] ו[[זיהום מים]] שבהם יש דוגמאות להשהייה בין הפעילות האנושית הגורמת להשפעה סביבתית לבין היכולת להבחין בתוצאות של השפעה זו על הבריאות והכלכלה. סוגי מזהמים שונים כמו [[PCB]] המשוחריים לסביבה עשויים להגיע אל [[זיהום קרקע|הקרקע]] ומשם הם מחלחלים אל מאגרי מים בקצב איטי [[מערכות אקולוגיות]]. מזהמים אלה עוברים [[הצטברות ביולוגית]] ויש להם השפעות הורמונליות ולכן גם כמות קטנה שלהם עלולה לגרור נזק בריאותי.
 +
 
 +
גם מרגע כניסת המזהמים לגוף אדם (או חיה) עשוית לעבור עוד שנים בטרם תוגרש השפעת זיהום זה על הבריאות - דוגמה אחת היא [[חומר מסרטן]], [[חומר טטרוגני]] הוא דוגמה נוספת להשהייה - הזיהום יכול להיות של ההורים וההשפעה הבריאותית תבוא לידי ביטוי אצל הילדים). יש סוגים של [[זיהום אוויר]] הגורמים להחלשת המערכת החיסונית ולפגיעות של הריאות במחלות מדבקות, כמובן שהדבקות זו אינה חייבת להרחש בסמיכות לחשיפה לזיהום האוויר.
 +
 
 +
דוגמה נוספת להשהייה של השפעות זיהום מובאת על ידי [[ג'ארד דיימונד]] (בספר [[התמוטטות]]) בהקשר של [[זיהום קרקע]] ב[[מתכות כבדות]] וב[[החמצת קרקע|חומצות]] מתוך [[כרייה|מכרות מתכות ומינרלים]]. הזיהום נשטף מתוך מכרות,  אל אפיקי נחלים ומשם לקרקעות חלקאיות. דבר זה פוגע ב[[פריון חקלאי|פריון הקרקע]] ובחקלאים במורד המכרה. אבל לחקלאי קשה לפעמים לדעת מה מקור הזיהום (ייתכנו כמה מכרות באותו איזור) ובמקירם רבים מדובר במכרות נטושים שהכרייה בהן הפסיקה בגלל ירידה בריכוז העופרה במכרה.  
   −
התפשטות של סוגי מזהמים שונים כמו [[PCB]] מתוך הקרקע אל המים ואל [[מערכות אקולוגיות]], השפעת [[בירוא יערות]] על [[סחף קרקע]] והשפעת הסחף על הפריון החקלאי, או השפעת [[דייג יתר]] על מלאי הדגים הזמינים למין האנושי, השפעות המין האנושי על [[התחממות עולמית]] וכן תופעות אחרות כמו [[החמצת אוקיינוסים]] או [[דלדול שכבת האוזון]] הן כולן דוגמאות להשפעות מושהות בזמן.
     −
בחיי היום-יום קיימות מערכות רבות של [[זהירות מונעת]] שנועדו למנוע תגובת יתר כדי למנוע אסונות. במציאות של כלכלה עולמית שמקיימת אינטרקאציות מסובכות עם המערכות האקולוגיות, היבטים אלה אינם קיימים.
      
===השהייה בתגובה ביחס להתדלדלות שכבת האוזון===
 
===השהייה בתגובה ביחס להתדלדלות שכבת האוזון===

תפריט ניווט