שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,256 בתים ,  18:00, 19 בפברואר 2015
שורה 43: שורה 43:     
===חינוך ובריאות כמוצרים ציבוריים===
 
===חינוך ובריאות כמוצרים ציבוריים===
בחינוך והשכלה יש [[השפעה חיצונית|השפעות חיצוניות]] חיוביות רבות. מי שמקבל השכלה נהנה מכך שהוא יכול לזכות בשכר גבוה יותר, אבל הוא מעניק יתרונות גם לחברה בכך שאנשים משכילים ממציאים המצאות וגוררים [[צמיחה כלכלית]] שמשפרת גם את השכר של אחרים. רופא לדוגמה זוכה בשכר גבוה יותר אבל גם מציל חיים של אחרים. אנשים משכילים הם מעורבים יותר בחברה ובפוליטיקה. בסביבה טכנולוגית מורכבת ייתכנו מקרים רבים שבהם חוסר השכלה של אדם אחד פוגע גם בסובבים אותו לדוגמה שימוש לא זהיר בתנור או במערכת חשמלית עלול ליצור שריפה או קצר חשמלי לכל הבניין. ידיעת קרוא-וכתוב משפרת את ה[[דמוקרטיה]] ומאפשרת קיום של מסחר וחוזים בעלי [[עלויות עסקה]] נמוכות יותר ו[[שוק משוכלל]]. מסיבות אלה יש כלכלנים רבים הטוענים כי להשכלה יש היבטים של מוצר ציבורי (לדוגמה [[אדם סמית]]) - אמנם קל להגביל גישה לחלק משירותי ההשכלה, אבל השכלת אדם אחד משפרת את מצבם של אחרים, כך שהשקעה פרטית בלבד בהשכלה תגרור מצב של תת-השקעה בחינוך - מבחינת [[יעילות פארטו]], האנשים האחרים ירוויחו יותר רווחה אם יהיה סבסוד של החינוך.  
+
בחינוך והשכלה יש [[השפעה חיצונית|השפעות חיצוניות]] חיוביות רבות. מי שמקבל השכלה נהנה מכך שהוא יכול לזכות בשכר גבוה יותר, אבל הוא מעניק יתרונות גם לחברה בכך שאנשים משכילים ממציאים המצאות וגוררים [[צמיחה כלכלית]] שמשפרת גם את השכר של אחרים. רופא לדוגמה זוכה בשכר גבוה יותר אבל גם מציל חיים של אחרים. אנשים משכילים הם מעורבים יותר בחברה ובפוליטיקה.  
   −
היבטים מסויימים של [[בריאות]] הם מוצרים ציבוריים, במיוחד בהקשר של ידע על [[רפואה מונעת]] ובהקשרים של לחימה נגד מחלות מדבקות. במניעת מחלות מדבקות ניתן להבחין בין שירותים יריביים למדי (כמו חיסונים, אם אני מקבל מנת חיסון יש חיסון אחר פחות, אבל יש בהם יש גם היבט של "נוסע חינם" - סיכוי ההדבקה של מי שלא חוסן יורדים גם הם) לבין שירותים לא יריביים כמו חיסול סביבות מחייה של יתושים נושאי מלאריה. תשתיות של [[תחבורה פעילה]] כמו [[מדרכות]] או [[שבילי אופניים]] בעיר היא דוגמה למוצר בלתי יריבי (בעל דחיסות נמוכה) וקשה להרחקה שגורר רפואה מונעת. [[רפואה משתתפת]] היא דוגמה נוספת לרפואה מונעת שיש לה היטב של מוצר ציבורי. היבט נוסף של בריאות כמוצד ציבורי הוא נורמות חברתיות לגבי בטיחות. כאשר תוחלת החיים עולה ותמותת תינוקות יורדת, עולה גם הנורמה החברתית של ערך חיי אדם. דבר זה גורר ציפיה מצד חלק גדול מהציבור לבטיחות גבוה יותר במקומות העבודה, בהקשר של [[תאונות דרכים]], ב[[תחבורה ציבורית]] (כולל מעליות), בתקנים הקשורים בשריפות בתקינה של מזון בטוח, בחקיקה בעד [[אוויר נקי]] ועוד. נורמות וחקיקה לשיפור הבטיחות הם מוצר ציבורי שממנו נהנת כלל האוכלוסיה.  
+
[[טכנולוגיה|בסביבה טכנולוגית]] מורכבת ייתכנו מקרים רבים שבהם חוסר השכלה של אדם אחד פוגע גם בסובבים אותו לדוגמה שימוש לא זהיר בתנור או במערכת חשמלית עלול ליצור שריפה או קצר חשמלי לכל הבניין, אדם שנוהג ללא ידיעת חוקי התנועה עלול לגרום [[תאונות דרכים]] וכו'. ידיעת קרוא-וכתוב משפרת את ה[[דמוקרטיה]] ומאפשרת קיום של מסחר וחוזים בעלי [[עלויות עסקה]] נמוכות יותר ו[[שוק משוכלל]]. מסיבות אלה יש כלכלנים רבים הטוענים כי להשכלה יש היבטים של מוצר ציבורי (לדוגמה [[אדם סמית]]) - אמנם קל להגביל גישה לחלק משירותי ההשכלה, אבל השכלת אדם אחד משפרת את מצבם של אחרים, כך שהשקעה פרטית בלבד בהשכלה תגרור מצב של תת-השקעה בחינוך - מבחינת [[יעילות פארטו]], האנשים האחרים ירוויחו יותר רווחה אם יהיה סבסוד של החינוך.
 +
 
 +
היבטים מסויימים של [[בריאות]] הם מוצרים ציבוריים, במיוחד בהקשר של ידע על [[רפואה מונעת]] ובהקשרים של לחימה נגד מחלות מדבקות. במניעת מחלות מדבקות ניתן להבחין בין שירותים יריביים למדי (כמו חיסונים, אם אני מקבל מנת חיסון יש חיסון אחר פחות, אבל יש בהם יש גם היבט של "נוסע חינם" - סיכוי ההדבקה של מי שלא חוסן יורדים גם הם) לבין שירותים לא יריביים כמו חיסול סביבות מחייה של יתושים נושאי מלאריה. תשתיות של [[תחבורה פעילה]] כמו [[מדרכות]] או [[שבילי אופניים]] בעיר היא דוגמה למוצר בלתי יריבי (בעל דחיסות נמוכה) וקשה להרחקה שגורר רפואה מונעת. [[רפואה משתתפת]] היא דוגמה נוספת לרפואה מונעת שיש לה היטב של מוצר ציבורי. היבט נוסף של בריאות כמוצד ציבורי הוא נורמות חברתיות לגבי בטיחות. כאשר תוחלת החיים עולה ותמותת תינוקות יורדת, עולה גם הנורמה החברתית של ערך חיי אדם. דבר זה גורר ציפיה מצד חלק גדול מהציבור לבטיחות גבוה יותר במקומות העבודה, בהקשר של [[תאונות דרכים]], ב[[תחבורה ציבורית]] (כולל מעליות), בתקנים הקשורים בשריפות בתקינה של מזון בטוח, בחקיקה בעד [[אוויר נקי]] ועוד. [[נורמות]] וחקיקה לשיפור הבטיחות הם מוצר ציבורי שממנו נהנת כלל האוכלוסיה.
 +
 
 +
===דרכים רחובות וכבישים כמוצרים ציבוריים===
 +
דרכים, מדרכות, רחובות וכבישים נחשבים כמוצרים ציבוריים אם כי אינם מוצרים ציבוריים מושלמים.(Samuelson and Nordhaus 1985: 48-49,[http://marketurbanism.com/2011/02/22/urbanism-legend-public-good/] הרמן דיילי) דרכים, מדרכות, כבישים הם [[מוצד דחיס]]- הם מוצר בלתי יריבי כל עוד השימוש בו מועט, והוא יריבי כאשר השימוש בו גובר ([[פקקי תנועה]] לדוגמה).
 +
 
 +
כבישים ודרכים הם בעלי תכונה של קושי באכיפה של בלבדיות (מי שלא שילם - לא משתמש ולא נהנה מהמוצר). בעבר היה קשה למנוע מאנשים להשתמש בדרכים ציבוריות אם לא שילמו עליהן. בחלק מהמקרים הונגו "שערי תשלום" בנקודות אסטרטגיות כגון במעבר מעל נחל או בכניסה לעיר. עם זאת תפעול של שער כזה היה יקר ואנשים עדיין יכלו להשתמש בדרך על ידי נתיבים עוקפים. כיום מקובלים כבישי אגרה עם שימוש במצלמות וכו' כדי למנוע כניסה של אנשים לכביש פרטי ללא תשלום. שימוש זה מקובל בכבישים מהירים שעלות הקמתן יקרה והכניסה אליהם היא דרך שערים מסויימים. סידור דומה מתרחש לגבי "נתיבים מהירים" עוקפי פקקים. ברחובות ערים סידור כזה הוא קשה יותר ואינו מקובל, וכך גם בכבישים בין עירוניים וכן במדרכות, שבילים להולכי רגל או לרוכבי אופניים. שכן מניעת גישה אל הדרך לאורך כל אורכה פרושה מניעת תנועה חוצה מה שיוצר הפרעה קשה לתפקוד של העיר. גם בסביבה בין עירונית במקומות שאינם כביש מהיר גישה כזו היא בעייתית מבחינת כדאיות כלכלית.
 +
 
 +
היבט נוסף של תחבורה, כבישים ודרכים הוא שגם אנשים שאינם נוסעים בדרך עשויים להנות מקיומה (הם "טרמפיסטים" או נהנהים מ[[השפעה חיצונית]] חיובית של הדרך) וגם דבר זה פוגע בבלבדיות שלה - לדוגמה פירמה יכולה להנות מכך שעובדים מסוגלים להגיע מערים מרוחקות ולעבוד בה, צרכנים של מוצרים יכולים להנות מתובלה של מוצרים או שירותים אל ביתם או אל חנויות שבהן קונים. תלמידים יכולים להנות מנסיעות של מורים וכך גם הספקה של שירותים אחרים (טכנאי שמגיע הביתה). אנשים יכולים להנות מביקורים של חברים, קרובי משפחה וכו' גם אם הם עצמם אינם נוסעים בדרך.
    
===הון טבעי ומערכות אקולוגיות כמוצרים ציבוריים===
 
===הון טבעי ומערכות אקולוגיות כמוצרים ציבוריים===

תפריט ניווט