שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 204 בתים ,  10:11, 29 ביולי 2014
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''המלחת קרקעות''' (salinization) היא מצב שבו כמות המלחים ב[[קרקע]] עולה. מלח הוא מרכיב טבעי של קרקעות. הריכוז של מלחים בקרקע יכול לעלות כתוצאה מתהליכים טבעיים כמו סחף של מינרלים ,נסיגה של ים, או אידוי של נהרות ואגמים, או כתוצאה מתהלכים אנושיים כמו השקייה במי קולחין, השקייה במים שפירים ללא ניקוז טוב וכדומה. גורמים אלה אלו גורמים להצטברות איטית של מלח בקרקע, דבר שמוביל להורדת הפריון של יבולים חקלאיים ושל מערכות אקולוגיות.  
+
'''המלחת קרקעות''' (salinization) הוא [[תהליך]] שבו כמות המלחים ב[[קרקע]] עולה. מלח הוא מרכיב טבעי של קרקעות, הריכוז של מלחים בקרקע יכול לעלות כתוצאה מ[[תהליכים טבעיים]] כמו סחף של מינרלים ,נסיגה של ים, או אידוי של נהרות ואגמים, או כתוצאה מ[[תהליכים אנושיים]] כמו השקייה במי קולחין, השקייה במים שפירים ללא ניקוז טוב וכדומה. גורמים אלה אלו גורמים להצטברות איטית של מלח בקרקע, דבר שמוביל להורדת [[פריון חקלאי|הפריון של יבולים חקלאיים]] ולפגיעה ב[[מערכת אקלוגית|מערכות אקולוגיות]].  
    
דוגמה להמלחה טבעית של קרקעות ואת השלכותיה אפשר לראות באיזור ים המלח, במיוחד בהר סדום, שם אחוז המלח הגבוה בקרקע לא מאפשר גידול של צמחיה.  
 
דוגמה להמלחה טבעית של קרקעות ואת השלכותיה אפשר לראות באיזור ים המלח, במיוחד בהר סדום, שם אחוז המלח הגבוה בקרקע לא מאפשר גידול של צמחיה.  
   −
[[דעיכת האימפריה השומרית]] התרחשה בהדרגה במשך מאות שנים, על רקע של המלחת קרקעות. הפריון של קרקעות שומר ירד בצורה ניכרת בגלל עליה במליחות הקרקע. בתקופה האקדית ובתקופה "אור3" התקיימה מגמה של מעבר מחקלאות [[חיטה]] לגידול [[שעורה]] שהינה צמח עמיד יותר למלח. אבל שינוי זה לא הספיק. על פי הערכה, במהלך 400 השנים בין השנים 2100 לפני הספירה ו-1700 לפני הספירה ירדה אוכלוסיית איזור זה בכשני שליש. <ref>William R. Thompson [http://jwsr.ucr.edu/archive/vol10/number3/pdf/jwsr-v10n3-thompson.pdf Complexity, Diminishing Marginal Returns and Serial Mesopotamian Fragmentation] Journal of World Systems Research ,volume 28, pages=1187–98</ref> האימפריה המשיכה להחלש עד שנכבשה.  
+
[[דעיכת האימפריה השומרית]] התרחשה בהדרגה [[תהליך ארוך טווח|במשך מאות שנים]], על רקע של המלחת קרקעות. הפריון של קרקעות שומר ירד בצורה ניכרת בגלל עליה במליחות הקרקע. בתקופה האקדית ובתקופה "אור3" התקיימה מגמה של מעבר מ[[חקלאות]] [[חיטה]] לגידול [[שעורה]] שהינה צמח עמיד יותר למלח. אבל שינוי זה לא הספיק. על פי הערכה, במהלך 400 השנים בין השנים 2100 לפני הספירה ו-1700 לפני הספירה ירדה אוכלוסיית איזור זה בכשני שליש. <ref>William R. Thompson [http://jwsr.ucr.edu/archive/vol10/number3/pdf/jwsr-v10n3-thompson.pdf Complexity, Diminishing Marginal Returns and Serial Mesopotamian Fragmentation] Journal of World Systems Research ,volume 28, pages=1187–98</ref> האימפריה המשיכה להחלש עד שנכבשה בידי צבאות זרים.  
    
==הערות שוליים==
 
==הערות שוליים==
שורה 16: שורה 16:  
[[קטגוריה:חקלאות]]
 
[[קטגוריה:חקלאות]]
 
[[קטגוריה:איומים ומפגעים סביבתיים]]
 
[[קטגוריה:איומים ומפגעים סביבתיים]]
 +
[[קטגוריה:תהליכים ארוכי טווח]]

תפריט ניווט