שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,661 בתים ,  12:35, 21 ביוני 2014
שורה 6: שורה 6:     
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
מונסנטו היתה אחת היצרניות של "[[אייגנ'ט אורנג']]" ששימש במלחמת ויאטנם והכיל [[דיוקסין]].<ref>[http://www.monsanto.com/newsviews/pages/agent-orange-background-monsanto-involvement.aspx Agent Orange: Background on Monsanto's Involvement], אתר חב' מונסנטו</ref> היא גרמה לפינוי הקהילה ב- Times Beach, מיסורי, בגלל זיהום המקום ב[[דיוקסין]]. היא סרבה לקבל עליה אחריות מלאה לזיהום של עיירה באלבמה בחומר הרעיל [[PCB]].  
+
מונסנטו נוסדה בשנת 1901, בלואיס, מיזורי, על ידי  John Francis Queeny, שעבד בתעשיית התרופות. הוא ייסד את החברה עם הכסף של עצמו מהפצת משקאות קלים, ונתן לחברה את שם המשפחה הקודם של אשתו. גיסו היה Emmanuel Mendes de Monsanto פיננסייר עשיר של חברות סוכר מפורטו-ריקו. המוצרים הראשונים של החברה היו תוספים למזון, כמו ממתיקים מלאכותיים, סכרין, קפאין ונילין ועוד.
 +
 
 +
מונסנטו התפשטה לאירופה בשנת 1919 על ידי שותפות עם Graesser's Chemical Works מוויילס, בייצור ונילין, אספירין וחומרי גלם שלהם, ולאחר מכן כימיקלים לעיבוד [[גומי]]. בשנות ה-20 מונסטו הרחיבה את פעילותה לכימיקלים תעשיתיים כמו חומצרה גופרתית ותרכובות [[PCB]]. בנו של המייסד, Edgar Monsanto Queeny, החל לנהל את החברה בשנת 1928.
 +
 
 +
בשנת 1926, ייסדה החברה עיירה הקרויה מונסנטו, באילינוי (כיום קרויה Sauget). העירייה נוצרה כדי לספק אווירה רגולטורית מתירנית, וכדי לאפשר [[מס|מיסוי]] נמוך למפעלי הכימיקלים של מונסנטו, בתקופה שבה מועצות מקומיות היו אלה שהוסמכו לקבוע ולאכוף את החקיקה הסביבתית. העירייה שינתה את שמה לכבוד Leo Sauget, נשיא הכפר הראשון שלה.
 +
 
 +
מונסנטו החלה לייצר [[DDT]] בשנת 1944, יחד עם 15 חברות נוספות. [[חומר הדברה]] זה התקבל בהתלהבות רבה במלחמה נגד יתושים נושאי מלאריה. עקב הרעילות של DDT השימוש בו נאסר בארצות הברית בשנת 1972.  בשנת 1977 מונסנטו הפסיקה לייצר תרכובות PCB. הקונרגס האמריקאי אסר על ייצור תרכובות PCB בארצות הברית שנתיים לאחר מכן.
 +
 
 +
בשנת 1946, מונסנטו פיתחה את [[דטרגנט]] הכביסה "All" והחלה לשווק אותו. החברה מכרה את קו הייצור ל-Lever Brothers בשנת 1957. בשנת 1954, מונסנטו בשותפות עם ענקית הכימיקלים [[באייר]] הקימו את Mobay and market polyurethanes בארצות הברית.
 +
 
 +
בשנות ה- 60 וה -70 מונסנטו היתה אחת היצרניות העיקריות של "[[אייגנ'ט אורנג']]" (חומר רעיל המכיל [[דיוקסין]]) עבור צבא ארצות הברית, שהשתמש בו במלחמת ויאטנם <ref>[http://www.monsanto.com/newsviews/pages/agent-orange-background-monsanto-involvement.aspx Agent Orange: Background on Monsanto's Involvement], אתר חב' מונסנטו</ref> היא גרמה לפינוי הקהילה ב- Times Beach, מיסורי, בגלל זיהום המקום ב[[דיוקסין]]. היא סרבה לקבל עליה אחריות מלאה לזיהום של עיירה באלבמה בחומר הרעיל [[PCB]].  
    
פיל אנג'ל (Phil Angell), מי שהיה מנהל התקשורת של מונסנטו, אמר בראיון לניו יורק טיימס ב-25 אוקטובר 1998:
 
פיל אנג'ל (Phil Angell), מי שהיה מנהל התקשורת של מונסנטו, אמר בראיון לניו יורק טיימס ב-25 אוקטובר 1998:

תפריט ניווט