שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7,117 בתים ,  17:08, 6 בנובמבר 2013
יצירת דף עם התוכן "'''רווחה''' (welfare או Well-being) או '''רווחה חברתית''' או '''איכות חיים'''. היא מונח כללי המתאר את המצב ..."
'''רווחה''' (welfare או Well-being) או '''רווחה חברתית''' או '''איכות חיים'''. היא מונח כללי המתאר את המצב של פרט אחד או של קבוצה. המונח יכול להתייחס למצב הפסיכולוגי, הבריאותי, הרוחני, החברתי והכלכלי או לשילוב כלשהו שלהם. רווחה גבוהה פרושה שהתפקוד של הפרט או הקבוצה, הנתפס או האובייקטיבי הוא טוב יותר יחסית לרווחה נמוכה. יש בדרך כלל קשר בין רווחה לבין [[שביעות רצון מהחיים|שביעות רצון]] או [[אושר]].

בכלכלה, המונח '''רווחה חברתית''' משמש לשם תאור של מדדים המנסים להערך ולכמת את איכות החיים של הקבוצה. לדוגמה בגישת היכולות של [[אמרטיה סן]] או ב[[כלכלת אושר]]. יש המחלקים את התחום של רווחה מתחלק בין מדידת רווחה סובייקטיבית לבין רווחה אובייקטיבית. רווחה סובייקטיבית תלויה בראיה של הפרט את עצמו, לדגומה האם הוא מגדיר את עצמו כשמח. רווחה אובייקטיבית יכולה למדוד את רווחת הפרט על ידי מדדים אובייקטיבים כמו כמות המזון שיש לו, כמות ה[[כסף]] שהוא מרוויח ועוד. לפי גישות כמו [[פסיכולוגיה חיובית]] ו[[כלכלה התנהגותית]] אין סתירה בין הדברים שכן מדדים טובים של רווחה סובייקטיבית הם גם בעלי מאפיינים סובייקטיביים ברורים. כך נמצא שיש קשר בין דיווחי שביעות רצון מהחיים, של אנשים לבין מדדים אובייקטיביים יותר כמו מדידות פיזיות, "מדד החיוך האותנטי" ודיווחים של אנשים אחרים על אותו אדם.

לפי דוח פורסייט של ממשלת בריטניה, שיצא בשנת 2008, מושג הרווחה (well-being) מורכב משני גורמים עיקריים: הרגשה טובה ותפקוד הולם. רגשות של אושר, סיפוק, הנאה, סקרנות ומערבות אופייניים למישהו שיש לו ניסיון חיובי בחייו. באותה מידת חשיבות עבור הרווחה עומד התפקוד שלנו בעולם. התנסות ביחסים חיוביים, קיום של שליטה מסויימת בחיים של עצמנו וקיום תחושת מטרה הן כולן תכונות חשובות אחרות של רווחה.<ref>Huppert F (2008) Psychological well-being: evidence regarding its causes and its consequences (London: Foresight Mental Capital and Wellbeing Project 2008).</ref>

==רווחה בכלכלה==
באופן מסורתי כלכלנים שמו דגש על רווחה סובייקטיבית, ומשם הניחו שיש קשר חיובי וחד ערכי בין רווחה לבין [[עושר]] - ככל שלאנשים יש יותר [[כסף]] וככל שכסף זה יכול לקנות יותר מוצרים ושירותים, כך גדלה הרווחה החברתית. ב[[מיקרו כלכלה]] מניחים שמלבד גובה ההכנסה, הגורם השני המשפיע על איכות החיים של אנשים הוא פנאי, וכי אנשים מאזנים בין כמות הפנאי לבין כמות המוצרים שהם מעוניינים לקנות. באופן דומה אנשים מאזנים בין כמות הקניות לבין כמות החסכון שלהם.

ב[[מאקרו-כלכלה]] בדרך כלל מתעלמים מהרכיב של פנאי ומניחים שככל שה[[תוצר מקומי גולמי|התוצר המקומי הגולמי]] גבוה יותר, כך גדולה יותר הרווחה החברתית. כדי להגיע לרווחה של כלל הפרטים סוכמים את כמות הכסף שכולם הרוויחו. באופן זה מתעלמים [[כלכלה נאו קלאסית|כלכלנים נאו קלאסיים]] גם מהשפעות של חלוקת הכנסה - כך שאם 10 משפחות עניות הפסידו 10 שקלים ומשפחה עשירה אחת הרוויחה 100 שקלים, הרווחה הכלכלית המסורתית אינה מתחשבת בכלל כלל. בנוסף אין התחשבות גם בתנאי העבודה שבהם נמצאים העובדים.

כלכלנים מזרמים אחרים כמו [[כלכלה התנהגותית]] ו[[כלכלה אקולוגית]] מערערים על הנחות אלה ומנסים למצוא דרכים טובות יותר למדידת האושר והרווחה החברתית. כיוון אחד כזה הוא [[כלכלת אושר]]. עבודות אמפיריות וניסויים הצביעו על כך שהנחות המסורתיות בכלכלה אינן נכונות. לדוגמה לרוב כמות העושר המוחלטת שיש לאנשים - כמה מוצרים הם יכולים לצרוך אינה משפיעה הרבה על הרווחה שלהם ולעומת זאת אכפת להם מאד מחולקת העושר היחסית, במיוחד עם סביבתם הקרובה. היבט אחר הוא [[התרגלות הדונית]] שבו שינוי ברווחה לטובה או לרעה משפיעה הרבה פחות יחסית לציפיות שלנו ובסופו של דבר אנשים חוזרים למרת שביעות רצון דומה למה שהיתה להם בעבר.

לפי מחקרים מאקרו כלכליים בכלכלת אושר, נראה שמעל הכנסה לאומית מסויימת אין הרבה קשר בין [[צמיחה כלכלית]] או [[תוצר מקומי גבוה]] לבין רווחה חברתית סובייקטיבית. בעוד שיש קשר בין עושר לאומי לבין רווחה במדינות העניות, קשר כזה נאבד כאשר עוברים למדינות עשירות יותר. במאמר [[חמש דרכים לרווחה]] מצביעים המחברים על כך שיש ראיות לצעדים אחרים לגמרי מהגדלת הצריכה הפרטית כדי להגדיל את הרווחה - בנייה של קשרין חברתיים עם השפחה והחברים, פעילות גופנית, התבוננות וסקרנות, לימודים של דברים חדשים, והענקה לחברים ולאנשים זרים. דברים אלה אינם קשורים להכנסה של האדם ועלולים אפילו להתנגש עם שעות עבודה ארוכות מידי.

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}

==ראו גם==
* [[רווחה סובייקטיבית]]
* [[שביעות רצון מהחיים]]
* [[חמש דרכים לרווחה]]

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Well-being רווחה] בויקיפידה האנגלית

[[קטגוריה:תועלת ואושר]]
[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוריה:פסיכולוגיה]]

תפריט ניווט