שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,201 בתים ,  16:44, 19 באוגוסט 2013
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''ארגון עצמי''' (Self-organization) או '''התארגנות עצמית''' הוא [[תהליך]] שבו צורה מסויימת של סדר כולל או קואורדינציה צומחת מתוך האינטראקציות בין רכיבים של מערכת שבתחילה נמצאת במצב בלתי מסודר. תהליך זה הוא ספונטני: הוא לא מכוון או נשלט על ידי שום סוכן או תת-מערכת בתוך או מחוץ למערכת; עם זאת החוקים שעלפיהם מתנהל התהליך ותנאי ההתחלה שלו עשוים להבחר או להגרם על ידי סוכן תבוני. הארגון העצמי נגרם לעיתים קרובות על ידי תנודות רנדומליות שמוגברות על ידי [[היזון חוזר]] מחזק. הסדר שנובע מתהליך הארגון העצמי הוא [[ביזור|מובזר]] ומפוזר על פני כל הרכיבים של המערכת. בגלל תכונה זו הוא בדרך כלל מאד [[חוסן|חסין]] ומסוגל לשרוד ולבצע תיקון-עצמי של הפרעה מהותית או נזק מהותי לסדר.  
+
'''ארגון עצמי''' (Self-organization) או '''התארגנות עצמית''' הוא [[תהליך]] של יצירת סדר כולל או קואורדינציה מתוך האינטראקציות בין רכיבים של מערכת שבתחילה נמצאת במצב בלתי מסודר. תהליך זה הוא ספונטני: הוא לא מכוון או נשלט על ידי סוכן כלשהו או תת-מערכת בתוך או מחוץ למערכת; עם זאת, החוקים שעל-פיהם מתנהל התהליך, ותנאי ההתחלה שלו עשוים להבחר או להגרם על ידי סוכן תבוני.  
   −
ארגון עצמי מתרחש במערכות פיסיקליות, כימייות, ביולוגיות, חברתיות וקוגינטיביות שונות. דוגמאות נפוצות הן ציביליזציות, [[הגחה]] של דפוסי הולכת חום בנוזלים שמחוממים מלמטה, [[היד הנעלמה]] של [[שוק חופשי|השוק]], התקהלות בקבוצות של בעלי חיים והדרכים בהן רשתות טבעיות לומדות לזהות דפוסים מורכבים.  
+
הארגון העצמי נגרם לעיתים קרובות על ידי תנודות רנדומליות שמוגברות על ידי [[היזון חוזר]] מחזק. הסדר שנובע מתהליך הארגון העצמי הוא [[ביזור|מובזר]] ומפוזר על פני כל הרכיבים של המערכת. בגלל תכונה זו הוא בדרך כלל מאד [[חוסן|חסין]] ומסוגל לשרוד ולבצע תיקון-עצמי של הפרעה מהותית או נזק מהותי לסדר.  
    +
ארגון עצמי מתרחש במערכות פיסיקליות, כימיות, ביולוגיות, חברתיות וקוגינטיביות שונות. דוגמאות נפוצות הן ציביליזציות, [[הגחה]] של דפוסי הולכת חום בנוזלים שמחוממים מלמטה (תא ברנרד), [[היד הנעלמה]] של [[שוק חופשי|השוק]], התקהלות בקבוצות של בעלי חיים והדרכים בהן רשתות טבעיות לומדות לזהות דפוסים מורכבים.
 +
 +
==דוגמאות==
 +
===ארגון עצמי בפיזיקה===
 +
יש כמה מחלקות רחבות של תהלכים פיזיקליים שניתן לתאר אותם כבעלי התארגנות עצמית. אלה כוללים:
 +
* מעברי פאזה מבניים ושבירה ספונטנית של סימטריה כמו מגנטיזציה ספונטנית, היווצרות גבישים, וגבישים נוזליים.
 +
* היווצרות של מבנים במערכות תרמודינמיות רחוקות משיווי משקל. התאוריה של [[מבנה דיאספטי]] שפותחה על ידי Prigogine  ועל ידי Hermann Haken פתוחה כדי לאחד את התובנות של תופעות אלה, כולל לייזרים, מערבולות ואי יציבות בהולכת חום בדינמיקה של נוזלים (לדוגמה תא ברנרד).
 +
* היווצרות של מבנים באסטרופיזיקה ובקוסמולוגיה - כולל יצירת כוכבים, יצירת מערכות שמש והיווצרות דפוסים בגלקסיות.
 +
 +
===ארגון עצמי בכימיה===
 +
* בנייה עצמית של מולקולות.
 +
* מערכות ראקציה-דיפוזיה
 +
* מערכות רשתות אוטוקטליטיות autocatalytic networks
 +
* קריסטלים נוזליים.
 +
* self-assembled monolayers
 +
* micelles
 +
* microphase separation of block copolymers
 +
* Langmuir-Blodgett films
 +
 +
===ארגון עצמי בביולוגיה===
 +
על פי מאמר מאת Scott Camazine ואחרים:
 +
 +
"במערכות ביולוגיות התארגנות עצמית היא תהליך שבו דפוס ברמה הגלובלית של המערכת מגיח לאיטו מתוך אינספור אינטראקציות בין רכיבים ברמות נמוכות יותר של של המערכת. יתרה מכך, החוקים שמציינים את האינטראקציות בין רכיבי המערכת מבוצעים בסיוע של [[מידע]] מקומי בלבד, ללא התייחסות לתבני הגלובלית". [ Camazine, Deneubourg, Franks, Sneyd, Theraulaz, Bonabeau, Self-Organization in Biological Systems, Princeton University Press, 2003]
 +
 +
להלן מספר דוגמאות לתופעות שונות בביולוגיה שהן דוגמה לארגון עצמי:
 +
* קיפול ספונטני של חלבונים ומאקרו-מולקולות ביולוגיות אחרות.
 +
* היווצרות של ממברנות lipid bilayer
 +
* [[הומואסטזיס]] (שמירה של תנאים לקיום עצמי מרמת התא ועד רמת האורגניזם).
 +
* יצירת דפוסי ומורפוגנסיס, כיצד היצור החי מתפתח וגדל, בהקשר של אמברילוגיה.
 +
* קואורדינציה של תנועה אנושית.
 +
* יצירת מבנים על ידי [[בעלי חיים חברתיים]] כמו חרקים חברתיים (דבורים, נמלים, טרמיטים) ויונקים שונים.
 +
* התקהלות של דגים ושל ציפורים.
 +
* היצירה של החיים עצמם מתוך מערכות כימיות שעברו ארגון עצמי, בתאוריות של hypercycles  ושל רשתות אוטו-קטליטיות (autocatalytic networks)
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט