שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''אופטימיזם טכנולוגי''' (Technological optimism) היא אמונה כי הטכנולוגיה מסוגלת להתגבר על כל קושי חברתי או סביבתי, וכי איכות החיים של כל בני האדם תלך ותשתפר עם הזמן, בהכרח בגלל שיפורים בטכנולוגיה.  
+
'''אופטימיזם טכנולוגי''' (Technological optimism) היא [[מיתוס|אמונה]] כי ה[[טכנולוגיה]] מסוגלת להתגבר על כל קושי חברתי או סביבתי, וכי מתקיים [[תהליך]] הכרחי של שיפור מתמיד ב[[רווחה חברתית|איכות החיים]] של כל [[בני אדם|בני האדם]] עם הזמן, בגלל [[שיפור טכנולוגי|שיפורים בטכנולוגיה]].  
   −
מקורות האופטימיזם הטכנולוגי היא בחשיבה המודרנית במאות ה-18 והילך, שהאמינה בשיפור החיים על ידי עוד מחרשות ועוד מיכון.  
+
מקורות האופטימיזם הטכנולוגי היא בחשיבה [[מוזרניזם|המודרנית]] במאות ה-18 והילך([[המהפכה המדעית]]), שהאמינה בשיפור החיים על ידי עוד מחרשות ועוד [[הון תעשייתי|מיכון]].  
    
==אופטימיזם טכנולוגי בכלכלה==
 
==אופטימיזם טכנולוגי בכלכלה==
האופטימיזם הטכנולוגי נפוץ בתחום הכלכלה ותחומים דומים, שמושפעים מהניתוח הקלאסי וה[[כלכלה נאו קלאסית|נאו קלאסי]] שבו הטכנולוגיה מוצגת תמיד בהקשר של שיפורים טכנולוגיים של הייצור שמאפשרים ייצור של עוד מוצרים במחיר זול יותר ולכן ומשפרים את רווחת הצרכנים. בניתוח זה הטענה היא כי טכנולוגיה משפרת גם את מצבם של העובדים שכן טכנולוגיה רבה יותר דורשת עובדים מיומנים יותר שיקבלו שכר גבוה יותר. בניתוח זה אין התייחסות להשלכות שליליות שעלולות להיות לטכנולוגיה כמו הרס מקורות מחייה טבעיים והרס [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]], פיטורים על רקע התיישנות טכנולוגית, הורדת שכר עקב אוטומציה, או דלדול משאבי טבע.  
+
האופטימיזם הטכנולוגי נפוץ בתחום ה[[כלכלה]] ובתחומים דומים, שמושפעים מהניתוח הקלאסי וה[[כלכלה נאו קלאסית|נאו קלאסי]] שבו הטכנולוגיה מוצגת תמיד בהקשר של שיפורים טכנולוגיים של הייצור שמאפשרים ייצור של עוד מוצרים במחיר זול יותר ולכן ומשפרים את רווחת הצרכנים. בניתוח זה הטענה היא כי טכנולוגיה משפרת גם את מצבם של ה[[עובדים]] שכן טכנולוגיה רבה יותר דורשת עובדים מיומנים יותר, בעלי [[הון אנושי]] גבוה יותר שיקבלו שכר גבוה יותר. בניתוח זה אין התייחסות להשלכות שליליות שעלולות להיות לטכנולוגיה כמו [[השפעות סביבתיות|הרס מקורות מחייה טבעיים]] והרס [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]], פיטורים על רקע התיישנות טכנולוגית, הורדת שכר עקב אוטומציה, או דלדול משאבי טבע.  
   −
הביטוי לאופטימיזם טכנולוגי בכלכלה נאו קלאסית בא לידי ביטוי במודלים בהם התוצר Y שווה למשוואה בה מכפילים את כמות ההון K ואת כמות העובדים L. האות T שמסמנת טכנולוגיה מסוגלת להעלות את התוצר ללא קשר לכמות העובדים או לכמות ההון. בניתוחי מאקרו של [[צמיחה כלכלית]] טכנולוגיה היא הגורם לצמיחה ארוכת הטווח שאינה קשורה למשתנים כמו גובה שער הריבית או המדיניות הפיסקלית (מיסים, הוצאות הממשלה).  
+
הביטוי לאופטימיזם טכנולוגי בכלכלה נאו קלאסית בא לידי ביטוי במודלים ב[[מיקרו כלכלה]] וב[[מאקרו כלכלה]] בהם התוצר Y שווה למשוואה בה מכפילים את כמות ה[[הון]] K ואת כמות העובדים L. האות T שמסמנת טכנולוגיה מסוגלת להעלות את התוצר ללא קשר לכמות העובדים או לכמות ההון. בניתוחי מאקרו של [[צמיחה כלכלית]] טכנולוגיה היא הגורם לצמיחה ארוכת הטווח שאינה קשורה למשתנים כמו גובה [[שער הריבית]] או [[המדיניות הפיסקלית]] (מיסים, הוצאות הממשלה).  
   −
הטענה הנפוצה בידי כלכלנים היא שתחרות בין פירמות שונות, הנגרמת בגלל [[שוק משוכלל]] גורמת לחברות לרצות להגדיל את הרווחים על ידי חדשנות טכנולוגית. מסיבה זו, [[קפיטליזם]] תורם לשכלול הטכנולוגיה. ביקורת כלפי טענה זו באה מכמה כיוונים. האחד הוא [[תחרות שומפטריאנית]] שבה דווקא מצב של תחרות בין מעטים, או כמה פירמות שמחזיקות נתח שוק משמעותי, הוא זה שמאפשר להן את אורח הנשימה והמשאבים להשקיע בפיתוח טכנולוגי. לדוגמה רוב הפיתוחים בתעשיית הצמיגים במאה ה-20 באו מצד 4 החברות המובילות בענף, המחזיקות כ-80% מהשוק העולמי. ביקורת אחרת ואולי דומה מצביעה על תפקידן של ממשלות ושל מוסדות ציבוריים כמו חינוך ציבורי, סבסוד השכלה גבוה, קרנות מחקר ממשלתיות וצבאות בפיתוחי טכנולוגיה. כך לדוגמה המרוץ לחלל והתעופה היו פרי מאמצים של הממשל הסובייטי, נאס"א וצבאות ארה"ב וברית המועצות. גם במקרים אלה, עם זאת ניתן להצביע על תפקידה של התחרות (בין מדינות) במתן תמריץ לפיתוח טכנולוגיות חדשות.  
+
הטענה הנפוצה בידי כלכלנים היא שתחרות בין פירמות שונות, הנגרמת בגלל [[שוק משוכלל]] גורמת לחברות לרצות להגדיל את הרווחים על ידי [[חדשנות טכנולוגית]]. מסיבה זו, [[קפיטליזם]] תורם לשכלול הטכנולוגיה. ביקורת כלפי טענה זו באה מכמה כיוונים. האחד הוא [[תחרות שומפטריאנית]] שבה דווקא מצב של תחרות בין מעטים, או כמה פירמות שמחזיקות נתח שוק משמעותי, הוא זה שמאפשר להן את אורח הנשימה והמשאבים להשקיע בפיתוח טכנולוגי. לדוגמה רוב הפיתוחים בתעשיית הצמיגים במאה ה-20 באו מצד 4 החברות המובילות בענף, המחזיקות כ-80% מהשוק העולמי. ביקורת אחרת ואולי דומה מצביעה על תפקידן של ממשלות ושל מוסדות ציבוריים כמו [[חינוך ציבורי]], סבסוד השכלה גבוה, קרנות מחקר ממשלתיות וצבאות בפיתוחי טכנולוגיה. כך לדוגמה המרוץ לחלל והתעופה היו פרי מאמצים של הממשל הסובייטי, נאס"א וצבאות ארה"ב וברית המועצות. גם במקרים אלה, עם זאת ניתן להצביע על תפקידה של ה[[תחרות]] (בין מדינות) במתן תמריץ לפיתוח טכנולוגיות חדשות.  
   −
האופטמיזם הטכנולוגי הכלכלי מתייחס לשני היבטים מרכזיים - האחד הוא שעוד טכנולוגיה תגרום לכך שאיכות החיים של כולם תעלה - גם של העניים. ולכן צמיחה כלכלית וחדשנות טכנולוגית הן בסופו של דבר חשובים לא פחות מאשר דאגה לשוויון. טענה אחרת מתייחסת לדאגות של קיימות וסביבתנות - כאשר בעיות הסביבה או המשאבים יגדלו, התמריץ הכלכלי לפתרון בעיות אלה יגדל, איתו תגדל ההשקעה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות להגנה על הסביבה ולייצור לא מזהם, וכך יפתרו בעיות הסביבה.  
+
האופטמיזם הטכנולוגי הכלכלי מתייחס לשני היבטים מרכזיים - האחד הוא שעוד טכנולוגיה תגרום לכך שאיכות החיים של כולם תעלה - גם של ה[[עניים]]. ולכן צמיחה כלכלית וחדשנות טכנולוגית הן בסופו של דבר חשובים לא פחות מאשר דאגה ל[[שוויון]]. טענה אחרת מתייחסת לדאגות של [[קיימות]] ו[[סביבתנות]] - כאשר בעיות הסביבה או המשאבים יגדלו, התמריץ הכלכלי לפתרון בעיות אלה יגדל, איתו תגדל ההשקעה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות להגנה על הסביבה ולייצור לא מזהם, וכך יפתרו בעיות הסביבה.  
    
==פסימיזם טכנולוגי וקיימות==
 
==פסימיזם טכנולוגי וקיימות==
הניגוד של אופטימיזם טכנולוגי הוא '''פסימיזם טכנולוגי''' שהיא האמונה כי הטכנולוגיה תוביל בהכרח לאבדון ולכלייה. דוגמה לכך הם מספרים של קורט וונגוט כמו [[עריסת חתול]] או [[גלפגוס]], שבהם העולם או האנושות באים על קיצם בעקבות שימוש לא זהיר בטכנולוגיה.  
+
הניגוד של אופטימיזם טכנולוגי הוא '''פסימיזם טכנולוגי''' שהיא האמונה כי הטכנולוגיה תוביל בהכרח לאבדון ולכלייה. דוגמה לכך הם מספרים של [[קורט וונגוט]] כמו [[עריסת חתול]] או [[גלפגוס]], שבהם העולם או האנושות באים על קיצם בעקבות שימוש לא זהיר בטכנולוגיה.  
    
דוגמה אחרת לפסימיזם טכנולוגי היא האמונה כי הטכנולוגיה תשרת בעיקר את החזקים בחברה, ובעיקר ממשלות או תאגידים רבי כוח, ואלו ישתמשו בטכנולוגיה בעיקר כדי לדכא את בני האדם בצורה גלויה או סמויה. דוגמאות מפורסמות לפסימזים טכנולוגי כזה הם הספרים "1984", ו"עולם חדש מופלא", שבהם השלטון משתמש בטכנולוגיה כדי להנדס חברה שנוחה לאליטה השלטונית.  
 
דוגמה אחרת לפסימיזם טכנולוגי היא האמונה כי הטכנולוגיה תשרת בעיקר את החזקים בחברה, ובעיקר ממשלות או תאגידים רבי כוח, ואלו ישתמשו בטכנולוגיה בעיקר כדי לדכא את בני האדם בצורה גלויה או סמויה. דוגמאות מפורסמות לפסימזים טכנולוגי כזה הם הספרים "1984", ו"עולם חדש מופלא", שבהם השלטון משתמש בטכנולוגיה כדי להנדס חברה שנוחה לאליטה השלטונית.  
   −
חלק מהדוגלים ב[[קיימות]] או ב[[סביבתנות]] בעיקר בזרמי מחשבה מתנגדים לטכנולוגיה וחוששים מפניה, וקוראים לשיבה לחברות פשוטות של [[ציידים לקטים]] או שאין להם תוכנית מוגדרת מלבד נטישת הטכנולוגיה. עם זאת, חלק ניכר מהדוגלים בקיימות או סביבתנות אלה אינם דוגלים בפסימיזם טכנולוגי אלא בזהירות טכנולוגית, בטכנולוגיה דלת אנרגיה (כמו [[פרמקלצ'ר]]), או בטכנולוגיה מחזורית ([[מעריסה לעריסה]]), והאשמתם בפסימיזם טכנולוגי נובעת מבלבול בין פשטות טכנולוגית או [[פשטות מרצון]] לבין שנאה טכנולוגית, לחלופין לפעמים בלבול זה מהווה חלק מכשל לוגי מסוג טענת איש קש המלווה תדירות בהכללה.  
+
חלק מהדוגלים ב[[קיימות]] או ב[[סביבתנות]] בעיקר בזרמי מחשבה מתנגדים לטכנולוגיה וחוששים מפניה, וקוראים לשיבה לחברות פשוטות של [[ציידים לקטים]] או שאין להם תוכנית מוגדרת מלבד נטישת הטכנולוגיה.  
 +
 
 +
עם זאת, חלק ניכר מהדוגלים בקיימות או סביבתנות אינם דוגלים בפסימיזם טכנולוגי אלא בזהירות טכנולוגית, בטכנולוגיה דלת אנרגיה (כמו [[פרמקלצ'ר]]), או בטכנולוגיה מחזורית ([[מעריסה לעריסה]]), והאשמתם בפסימיזם טכנולוגי נובעת מבלבול בין פשטות טכנולוגית או [[פשטות מרצון]] לבין שנאה טכנולוגית, לחלופין לפעמים בלבול זה מהווה חלק מכשל לוגי מסוג טענת איש קש המלווה תדירות בהכללה.  
    
דוגמה לכשלים כאלה היא הטיעון הבא - היות וחלק מאנשי הסביבה סולדים מהטכנולוגיה, אות הוא כי כל אנשי הסביבה סולדים מכל סוגי הטכנולוגיה ורוצים שנחזור למערות. דבר זה, אם יעשה מייד, יוביל להרג של מיליארדי אנשים שלא יהיה להם מה לאכול (אך את אנשי הסביבה אין זה מעניין כלל) ולכן אין להקשיב לטיעונים סביבתיים.  
 
דוגמה לכשלים כאלה היא הטיעון הבא - היות וחלק מאנשי הסביבה סולדים מהטכנולוגיה, אות הוא כי כל אנשי הסביבה סולדים מכל סוגי הטכנולוגיה ורוצים שנחזור למערות. דבר זה, אם יעשה מייד, יוביל להרג של מיליארדי אנשים שלא יהיה להם מה לאכול (אך את אנשי הסביבה אין זה מעניין כלל) ולכן אין להקשיב לטיעונים סביבתיים.  

תפריט ניווט