שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,054 בתים ,  12:35, 2 בדצמבר 2012
שורה 33: שורה 33:     
==גבולות עליונים לגידול האוכלוסיה==
 
==גבולות עליונים לגידול האוכלוסיה==
הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] ממחיש בספרו [[התמוטטות]] מדוע [[גידול אוכלוסין]] מתמשך בקצב קבוע אינו אפשרי בייקום סופי. במצב זה מתקיים [[גידול מעריכי]], וגם בקצב גידול שנראה צנוע, אוכלוסיית העולם מגיעה מהר למדי לגבולות אבסודרים כמו 10 אנשים לכל מטר רבוע שיש בכדור הארץ, מסת כדור הארץ או אפילו אסת הייקום. לדוגמה עם קצב גידול של 1.1% בשנה, קצב גידול האוכלוסיה העולמי לשנת 2011, האוכלוסיה מכפילה את עצמה כל 66 שנה. בקצב זה, אם מתחילים מאוכלוסיה של 7 מילאירד אנשים, מגיעים לכך שמסת האנושות שווה למסת כדור הארץ תוך 3250 שנה, למסת השמש תוך 4000 שנה ולמסת הייקום בתוך 10,530 שנה בלבד. גידול אכולוסיה שנתי כמו בישראל של 2% בשנה מוביל להגעת למסת הייקום בתוך 6,000 שנה - אלו פרקי זמן שיכולים להראות ארוכים, אבל הם קצרים מהזמן שעבר מאז תחילת [[המהפכה החקלאית]] ועד ימינו.  
+
הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] ממחיש בספרו [[התמוטטות]] מדוע [[גידול אוכלוסין]] מתמשך בקצב קבוע אינו אפשרי בייקום סופי. במצב זה מתקיים [[גידול מעריכי]], וגם בקצב גידול שנראה צנוע, אוכלוסיית העולם מגיעה מהר למדי לגבולות אבסודרים כמו 10 אנשים לכל מטר רבוע שיש בכדור הארץ, מסת כדור הארץ או אפילו מאסת הייקום.  
   −
המסקנה מכאן היא שהמשך גידול המין האנושי ללא גבול היא דבר בלתי סביר וכי [[ייצוב אוכלוסין]] יתקיים בצורה של הסכמה חברתית או בצורות אחרות כמו [[רעב]], [[עוני]], [[מחלות]], [[מלחמות]] וכו'.  
+
לדוגמה בקצב גידול של 1.1% בשנה, קצב הגידול העולמי של [[אוכלוסיית העולם]] לשנת 2011, האוכלוסיה מכפילה את עצמה כל 66 שנה. בקצב זה, אם מתחילים מאוכלוסיה של 7 מיליארד אנשים, מגיעים לכך שמסת האנושות שווה למסת כדור הארץ תוך 3,250 שנה, למסת השמש תוך 4,000 שנה ולמסת הייקום בתוך 10,530 שנה . גידול אכולוסיה שנתי כמו בישראל של 2% בשנה מוביל להגעת למסת הייקום בתוך 6,000 שנה - אלו פרקי זמן שיכולים להראות ארוכים, אבל הם קצרים מהזמן שעבר מאז תחילת [[המהפכה החקלאית]] ועד ימינו.
 +
 
 +
גבולות פחות אבסורדים הם הגעה לכך שבקצב גידול של 1.1% בשנה, תוך 1300 שנה בכל מטר רבוע של כדור הארץ יצטרכו להצטופף 10 אנשים. כולל סך כל שטחי האוקיינוס. אם נניח כי מחר בבוקר האנושות מסוגלת לבצע הארצה (טרה-פורמיג) של המאדים ולהעביר לשם חצי מאוכלוסיית העולם, ללא כל עלות כלכלית, במצב של המשך הגידול המעריכי, תחזור [[צפיפות אוכלוסין|צפיפות האוכלוסיה]] בכדור הארץ למצבה הקודם בתוך 66 שנה.
 +
 
 +
חלק גדול מהמדענים העוסקים בתחומים הסביבה וכלכלה סביבתית, כמו פול ארליך ו[[דונאלה מדווז]], הגיעו בעקבות חישובים אלה, וחישובים קרובים יותר של השפעות האנושות על [[מערכות אקולוגיות]] ו[[משאבים מתכלים]] למסקנה שהמשך גידול המין האנושי ללא גבול היא דבר בלתי סביר. מסקנה נוספת היא כי [[ייצוב אוכלוסין]] יתקיים בצורה של הסכמה חברתית או בצורות אחרות כמו [[רעב]], [[עוני]], [[מחלות]], [[מלחמות]] וכו'.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט