שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6,056 בתים ,  12:32, 21 בדצמבר 2011
יצירת דף עם התוכן "'''ז'ק פרסקו''' ('''Jacque Fresco'''; נולד ב-13 במרץ1916) הוא מעצב תעשייתי, פילוסוף, מהנדס חברתי, סופר, מרצ..."
'''ז'ק פרסקו''' ('''Jacque Fresco'''; נולד ב-13 במרץ1916) הוא מעצב תעשייתי, פילוסוף, מהנדס חברתי, סופר, מרצה, עתידן, ממציא וחלוץ בתחום הנדסת גורמים המשפיעים על התנהגות בני אדם.
תחומי העניין שלו נעים על פני קשת רחבה של נושאים בפילוסופיה, מדע והנדסה.

יחד עם הקולגה שלו, רוקסן מדווז (Roxanne Meadows), הוא המייסד והמנהל של ארגון ללא מטרת רווח בשם "Future by Design" לשם קידום [[פרוייקט וונוס]] [http://www.thevenusproject.com]. שממוקם בוונוס, פלורידה, [[ארצות הברית]] ושמהווה את פרוייקט חייו.
החל משנות ה-70 פרסקו עמל על הקמת פרוייקט וונוס כנסיון לבנות חלופה לעולם הקיים בכיוון של [[כלכלה מוכוונת משאבים]] שבה יש שילוב של [[כלכלה בת קיימא]] עם [[אופטמיזים טכנולוגי]], ניהול כלכלה ללא [[כסף]] וניהול [[טכנוקרטיה|טכנוקרטי]].

פרסקו הושפע מאירועי [[השפל הגדול]] בהם חוו הוא ובני דורו קשיים רבים. אביו, שהיה אגרונום במקצועו, פוטר ולא הצליח למצוא עבודה, ובסופו של דבר פונה מביתו. באותה עת חלה תסיסה חברתית ואנשים פנו לכיוון אידאולוגיות שונות בחיפוש אחר חלופות למשבר הקיים. פרסקו בדק חלופות כמו נאציזם, קומוניזם, שמרנות דתית נוצרית ועוד, אבל לא היה מרוצה מהתשובות שהוא קיבל, ומהדומגטיות של זרמים אלה.

פרסקו עבד בתור מעצב וממציא בטווח רחב של תחומים, מהמצאות בתחום הביוכימיה ועד מערכות חברתיות מאוחדות לחלוטין. הוא עבד בשירות צבא ארצות הברית, ומספר תאגידים גדולים.

פרסקו הוא מבקר חריף של השיטה החברתית הקיימת. הוא מתנגד ל[[כסף]] ותוקף את שיטת [[בנקאות ברזרבה חלקית]]. הוא טוען שכל הממשלות הקיימות מושחתות, ומבקר את התנהלות החברות הגדולות והממשלות על [[זיהום]] סביבהתי והתנהלות כללית שעומדת בסתירה ל[[קיימות]]. הוא טוען כי יש דגש רב מידי על אמצעי ענישה וחינוך סמכותניים, והוא תוקף את המלחמה, העוני, השחיתות והבזבוז שקיימים כיום. פרסקו הוא בעל יכולת תאטרלית לא מבוטלת וקיבל פרסים בהיותו צעיר בתחום זה. הוא מנסה ליצור ערוצי תקשורת עם אנשים מזרמים שונים ועם דעות שונות בנסיון לנתב אותם לקיום משותף, שלו ובר קיימא בכדור הארץ. פרסקו דוגל ב[[ייצוב אוכלוסין]] בשיטות של חינוך, כדי ש[[אוכלוסיית העולם]] תוכל לחיות על פי יכולת הנשיאה של כדור הארץ.

גם בשנות ה-90 לחייו, פרסקו עדיין כותב ומרצה בהרחבה על תחומים רחבים - [[מתכנון הוליסטי]] של [[ערים בנות-קיימא]], [[יעילות אנרגטית]], [[ניהול משאבי טבעי]] טכנולוגיה סייברנטית, אוטמציה מתקדמת, ותפקידו של המדע בחברה, תוך שימת דגש על התועלת שהם יביאו לחברה.

פרסקו קיבל את עיקר פרסמו בעת האחרונה הופיע בסרט ההמשך של "[[צייטגייסט (סרט)|צייטגייסט]]" - "[[צייטגייסט (סרט)#סרט ההמשך|צייטגייסט תוספת]]". כיום הוא דומת מרשימה שמהווה מודל לחיקוי ומקור הערצה על ידי פעילי סביבתיים וחברתיים מצד אחד, ומצד שני הוא נתון לביקורת על החזון הנועז , הנחרץ והשנוי במחלוקת שהוא מביא.

קיימת ביקורת רחבה על פרסקו, החל מכך שהוא נוטה להסתמך יותר מידי על מדע, עבור בכך שהוא [[אופטימיזם טכנולוגי|אופטמיסט טכנולוגי]] וכלה בכך שהוא מעין גורו ובעל חזון נאיבי, אוטופי, הדומה למדע בדיוני, טכנוקרטי, או קומוניסטי. פרסקו עונה למבקריו בהרחבה. הוא טוען כי הוא מנסה ליצור חזון או חלופה וכי עיקר העשייה של ליברלים ואנשים אחרים המזהים בעיות היא התמקדות בביקורת, בלי להציע חלופה אמיתית והוליסטית מהסוג שהוא מביא. פרסקו מנסה, לפחות רשמית, להתנהל ללא אגו ולא לעשות מעצמו גורו.

==קישורים חיצוניים==

* [http://www.youtube.com/user/thevenusprojectmedia ערוץ המדיה של פרוייקט ונוס ביו טיוב]
* [http://www.discovervenus.com/ אתר המציג את פרויקט ונוס שהוכן על ידי פעילים בישראל]
* [http://www.youtube.com/user/jacquefresco הדף הרישמי של ז'ק פרסקו ביו טיוב]
* [http://www.futurebydesignthemovie.com/ Future by Design] סרט על ז'ק פרסקו
* [http://www.forbes.com/2007/10/13/jacque-fresco-prediction-tech-future07-cx_1015fresco.html The Future: Jacque Fresco On The Future]. ראיון של ז'ק פרסקו 10.15.07
* [http://www.thevenusproject.com/ האתר הרישמי של פרויקט ונוס]

{{מיון רגיל:פרסקו, ז'ק}}
[[קטגוריה:מהנדסים]]
[[קטגוריה:אנשי כלכלה מקיימת]]

תפריט ניווט