שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 237 בתים ,  09:48, 26 בנובמבר 2010
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''שדרת אופניים''' (bicycle boulevard ) היא כביש ידידותי ל[[אופניים]], שעליו יכולים לנסוע גם כלי רכב אחרים כמו [[מכונית|מכוניות]]. בניגוד ל[[שבילי אופניים]], שדרת האופניים אינה מפקיעה את זכויות הדרך מכלי רכב ממונעים אלא יוצרת "רך" יותר שבו יש תעדוף לנסיעה באופניים, בעוד שנסיעה במכונית אינה נוחה ברחוב זה.  
+
'''שדרת אופניים''' (bicycle boulevard ) היא כביש ידידותי ל[[אופניים]], שעליו יכולים לנסוע גם כלי רכב אחרים כמו [[מכונית|מכוניות]]. בניגוד ל[[שבילי אופניים]], שדרת האופניים אינה מפקיעה את זכויות הדרך מכלי רכב ממונעים אלא יוצרת רחוב בעל מאפיינים של [[מיתון תנועה]] שבו נעים ובטוח לרכוב באופניים.  
 +
 
 
==רקע ==  
 
==רקע ==  
שבילי אופניים מתפקדים ומושכים הרבה רוכבים אליהם. בעיה אחת היא חסימה של השבילים על ידי מכוניות שחונות בחנייה כפולה או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. כמו כן יש שבילי אופניים ללא הפרדה פיזית מהכביש כך שמכוניות יכולות לנסוע על שביל האופניים.  
+
{{הפניה לערך מורחב|שבילי אופניים}}
 +
שבילי אופניים מתפקדים ומושכים הרבה רוכבים אליהם, אך הם סובלים מבעיות שונות. בעיה אחת היא חסימה של השבילים על ידי מכוניות שחונות בחנייה כפולה או חסימה על ידי משאיות שפורקות סחורה. כמו כן קיימים שבילי אופניים ללא הפרדה פיזית מהכביש כך שמכוניות יכולות לנסוע על שביל האופניים.  
   −
כמו כן, שבילי אופניים יכולים להיות בעלי השפעה לרעה על בטיחות רוכבי האופניים. בתוך העיר עיקר הנפגעים בקרב רוכבים בין אופניים לבין מכוניות מתרחשות בצמתים ולא במפגשי פנים-אחור. עבור סוג תאונות זה, שבילי אופניים הם בעלי תפקיד כפול. מצד אחד השבילים מגבירים את מספר הרוכבים ומקטינים את כמות הנסיעה ברכב, מעודדים תרבות נהיגה מודעת יותר לרוכבים ובכך גורמים להקטנת כמות התאונות. מצד שני, השבילים עצמם גורמים לכך שיש סיכוי גבוה יותר לתאונות בצמתים. הדבר נובע מכך שהשביל ממוקם בצד הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים שמגיעים ומצד שני הרוכבים רוכבים בשביל במהירות גבוה. כך שבעיר שבה יש שבילים, פעמים רבות בטוח יותר לרוכבים לרכב על הכביש. לעומת זאת שדרות אופניים סובלות מבעיות אלה פחות, היות והנהגים והרוכבים משתשמים באותה תשתית.  
+
כמו כן, שבילי אופניים עלולים להשפיע לרעה על בטיחות רוכבי האופניים. עיקר הרוכבים שנפגעים בעיר, בתאונות עם מכוניות מתרחשות בצמתים ולא במפגשי פנים-אחור. עבור סוג תאונות זה, שבילי אופניים הם בעלי תפקיד כפול. מצד אחד השבילים מגבירים את מספר הרוכבים ומקטינים את כמות הנסיעות ברכבים, מעודדים תרבות נהיגה מודעת יותר לרוכבים ובכך גורמים להקטנת כמות התאונות. מצד שני, השבילים עצמם גורמים לכך שיש סיכוי גבוה יותר לתאונות בצמתים. הדבר נובע מכך שהשביל ממוקם בצד הכביש ומקשה על הנהגים להבחין ברוכבים שמגיעים. וכן מכך  שרוכבי האופניים רוכבים בשביל במהירות גבוה. כך שבעיר שבה יש שבילים, פעמים רבות בטוח יותר לרוכבים לרכב על הכביש.  
   −
שדרות אופניים מתאימות יותר לערים בעלי רחובות צרים שמתקשות להקצות שבילי אופניים על חשבון שטח לכביש או לחניה. כמו כן שדרות אופניים מתאימות לכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב. שדרות אופניים אינן מתאימות לכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים בהם יש תחבורה ציבורית שיש אינטרס ציבורי שתיסע מהר וללא הפרעות.  
+
לעומת זאת שדרות אופניים סובלות מבעיות אלה פחות, היות והנהגים והרוכבים משתשמים באותה תשתית. שדרות אופניים מתאימות יותר לערים בעלות רחובות צרים שמתקשות להקצות שבילי אופניים על חשבון שטח לכביש או ל[[חניה]]. כמו כן שדרות אופניים מתאימות לכבישים "קהילתיים" - כבישים ברחובות שקטים שמשמשים בעיקר את דרי הרחוב. שדרות אופניים אינן מתאימות לכבישים ראשיים שיש בהן תנועה סואנת או לכבישים בהם יש תחבורה ציבורית בהן יש אינטרס ציבורי שהתנועה תיסע מהר וללא הפרעות.  
    
==מאפייניים עיקריים==  
 
==מאפייניים עיקריים==  
שורה 14: שורה 16:  
* טיפול בצמתים ובמפגשים עם כבישים אחרים כך שרוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה את הרחוב.  
 
* טיפול בצמתים ובמפגשים עם כבישים אחרים כך שרוכבי האופניים יוכלו לחצות בבטחה את הרחוב.  
   −
כתוצאה מצעדים אלה, נהגים מעדיפים לנסוע דרך כבישים אחרים, וממעטים להכנס לרחוב, ולעומתם יש ברחוב נוכחות מוגברת של רוכבי אופניים. מצד שני נהגים שבוחרים להכנס לרחוב - כמו דיירים שרוצים להחנות את הרכב שלהם ברחוב, יכולים עדיין לנסוע בו ברכב.  
+
כתוצאה מצעדים אלה, נהגים מעדיפים לנסוע דרך כבישים אחרים, וממעטים להכנס לרחוב, ולעומתם יש ברחוב נוכחות מוגברת של רוכבי אופניים. מצד שני נהגים שבוחרים להכנס לרחוב - כמו דיירים שרוצים להחנות את הרכב שלהם ברחוב, יכולים עדיין לנסוע בו ברכב, לחנות ברחוב או לפרוק סחורה.  
    
==קידום שדרות אופניים==
 
==קידום שדרות אופניים==
באירופה יש נסיון רב בתחום ויש שמות שונים לדברים דומים. בהולנד מכונה woonerf "רחוב חי", בגרמניה "רחוב אופניים". בארצות הברית המושג חדש, ונצבר נסיון ב[[פורטלנד]] ובברקלי שבה היו כבר תשתיות של [[מיתון תנועה]]. מספר מתכננים ופעילים הוציאו חוברת בנושא (ראו בהמשך).
+
באירופה יש נסיון רב בהקמת שדרות אופניים ויש שמות שונים לדברים דומים. בהולנד שדרות אופניים מכונות woonerf "רחוב חי", בגרמניה "רחוב אופניים". בארצות הברית המושג חדש, ונצבר נסיון ב[[פורטלנד]] ובברקלי שבה היו כבר תשתיות של [[מיתון תנועה]]. מספר מתכננים ופעילים הוציאו חוברת בנושא (ראו בהמשך).
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 23: שורה 25:  
* [[מיתון תנועה]]
 
* [[מיתון תנועה]]
 
* [[שבילי אופניים]]
 
* [[שבילי אופניים]]
 +
* [[עירוניות מתחדשת]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט