שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 448 בתים ,  08:02, 6 באוקטובר 2009
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''בירוא יערות''' (Deforestation) הוא תהליך של השמדת יערות טבעיים באמצעות כריתת עצים ו\או הבערת עצים באיזורים מיוערים, לרוב על ידי בני אדם. סיבה אחת לבירוא יערות מתרחש: ניתן למכור את העצים או את [[פחם עץ|פחם העץ]] המופק מהם כחומרי גלם או כמוצרים לשימוש בני האדם המוצרים כוללים הספקת דלק לבישול ולחימום, עץ לבנייה, עץ לריהוט ולשם נייר וקרטון, סיבה מרכזית אחרת לבירוא יערות היא כדי להשתמש בקרקע המבוראת לשם [[חקלאות כרות והבער|חקלאות]], למראה או להתיישבות אנושית. השמדת היערות ללא יעור מחודש מספק מובילה להרס של בתי גידול ושל [[מערכות אקולוגיות]], ל[[הכחדת מינים]] והקטנת המגוון הגנטי, ל[[סחף]], [[הצפות]] אובדן מי שתיה, ול[[מדבור]]. איזורים שבורעו בדרך כלל עוברים סחף משמעותי של הקרקע ושל חומרי ההזנה שבה ולעיתים קרובות הופכים לאדמה צחיחה או מדברית.  
+
'''בירוא יערות''' (Deforestation) הוא תהליך של השמדת יערות טבעיים באמצעות כריתה מאסיבית של עצים ו\או הבערת עצים באיזורים מיוערים, לרוב על ידי בני אדם.  
   −
בירוא יערות הוא תהליך מתמשך שמתקיים גם כיום ויש לו השפעות נרחבות על האקלים, הגאוגרפיה והסביבה.  
+
[[קובץ:Lacanja burn.JPG|thumb|left|300px||חלקת יער שנשרפה במסגרת [[חקלאות כרות והבער]] בדרום מקסיקו. חלק ניכר מבירוא היערות הוא לשם חקלאות או מחצבים ולאו דווקא לשם העץ]]
 +
 
 +
סיבה אחת לבירוא יערות היא כדי להשתמש בעצים כדלק או כ[[חומרי גלם]] למוצרים. המוצרים כוללים הספקת דלק לבישול ולחימום ([[פחם עץ|פחם העץ]] או בצורה ישירה), עץ לבנייה, עץ לריהוט ולשם [[נייר]] וקרטון, סיבה מרכזית אחרת לבירוא יערות היא להשתמש בקרקע המבוראת -  לשם [[חקלאות]], למרעה או להתיישבות אנושית דבר זה מכונה [[חקלאות כרות והבער]].
 +
 
 +
השמדת היערות ללא יעור מחודש בהקיף מספק ובצורה הנכונה מובילה להרס של בתי גידול ושל [[מערכות אקולוגיות]], ל[[הכחדת מינים]] והקטנת המגוון הגנטי. איזורים שבוראו עוברים בדרך כלל [[סחף]] משמעותי של הקרקע ושל חומרי ההזנה שבה ולעיתים קרובות הופכים לאדמה צחיחה או מדברית. דבר זה תורם ל[[הצפות]] אובדן מי שתיה, ול[[מדבור]].
 +
 
 +
בירוא יערות הוא תהליך מתמשך שמתקיים החל מראשית החקלאות מלפני 10,000 שנה, והוא מתרחש בהיקף גדל גם כיום. יש לו השפעות נרחבות על האקלים, הגאוגרפיה והסביבה.  
    
==השפעות סביבתיות==
 
==השפעות סביבתיות==

תפריט ניווט