שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 10,271 בתים ,  18:01, 4 ביוני 2008
שורה 8: שורה 8:  
==שימושים אחרים==
 
==שימושים אחרים==
 
היעילות האנרגטית הגבוהה, מחיר הייצור הנמוך ומחיר התחזוקה הנמוך הפכו את האופניים והטכנולגיות הקשורות בהן לבסיס טכנולוגי פופלארי להמצאות "לו-טק" שונות שנועדו לספק פתרונות זולים סביבתיים וזמינים  לאוכלוסיות בעולם השלישי, לקהילות בעלות עניין ב[[קיימות]] או למעוניינים ב[[פשטות מרצון]]. דוגמא לכך היא תחרות "Innovate or Die" להמצאות המונעות בכוח פדאלים [http://www.innovate-or-die.com].
 
היעילות האנרגטית הגבוהה, מחיר הייצור הנמוך ומחיר התחזוקה הנמוך הפכו את האופניים והטכנולגיות הקשורות בהן לבסיס טכנולוגי פופלארי להמצאות "לו-טק" שונות שנועדו לספק פתרונות זולים סביבתיים וזמינים  לאוכלוסיות בעולם השלישי, לקהילות בעלות עניין ב[[קיימות]] או למעוניינים ב[[פשטות מרצון]]. דוגמא לכך היא תחרות "Innovate or Die" להמצאות המונעות בכוח פדאלים [http://www.innovate-or-die.com].
 +
 +
==השפעות נסיעה באופניים לרוכב==
 +
 +
לשימוש באופניים השפעות אחדות על רוכב האופניים
 +
===השפעות בריאותיות===
 +
הנסיעה באופניים לצרכי יוממות מגדילה את הכושר ואת סיבולת הלב ריאה, במיוחד אם היא נעשית באופן מתון ועל פני טווח נסיעה גדול מ-30 דקות.
 +
 +
עם זאת יש סיכונים בריאותיים ובטיחותיים לנסיעה באופניים. הרוכב עלול להפגע מרכבים ממונעים, זו אחת הסיבות העיקריות לחשש של אנשים רבים משימוש באופניים. ככל שיש יותר רוכבים ונוכחותם ברחוב גבוה יותר כן קטן סיכון זה. כמו כן איזורים ללא מכוניות יכולים להקטין את הסיכוי לתאונות. שבילי אופניים יכולים להוריד את הסיכוי לתאונות, אולם הם עלולים להגדיל את הסיכוי לתאונות במקרים והם פוגשים  רחובות רבים, ובעיקר כיכרות תנועה.
 +
 +
סיכון נוסף הוא נפילות עקב התקעות בחפץ נייח, או מעידה או תאונה עם אדם, אופניים וכו' (תאונות שאינן עם מכוניות או אוטובוסים) - לתאונות אלה, במיוחד במהירות נמוכה יכולה לסייע לבישה של קסדת אופניים, בעיקר במהירות נסיעה נמוכה. הקסדה אינה יעילה כנגד תאונה עם מכונית.
 +
 +
סיכונים בריאותיים אחרים נובעים מחשיפה מוגברת של רוכבי האופניים ל[[זיהום אוויר]]. רוכבי אופניים נושמים באופן עמוק יותר ולעיתים בקרבת כלי רכב , ולפי מחקר אחד הדבר עלול להגביר את הסיכוי להתקפי לב. הדבר מהווה תמריץ נוסף להפרדה בין נתיבי נסיעה לבין איזורים עמוסים בכלי רכב ומזוהמים.
 +
 +
עוד סיכון בריאותי הוא בקרב רוכבים אשר רוכבים מרחקים ארוכים. רכיבה לא נכונה עלולה לפגוע במפרקי הברכיים ומפרקים אחרים. גברים מסתכנים בפגיעה באשכים עקב הצמדתם לגוף והשענות על צינורות הזרע.
 +
 +
ברכיבה זהירה ונכונה ובמקומות בהם יש תשתיות מתאימות לאופניים ו"אקלים תכנוני" נכון, היתרונות הבריאותיים הנגרמים מנסיעה באופניים יכולים לגדול והסיכונים יכולים לרדת בצורה דרמטית. פעילות ספורטיבית יומיומית ומתונה היא המלצה קבועה ומרכזית בקרב כל ארגוני הבריאות, ויש לה משקל גדול בהעלאת תוחלת החיים ובבריאות הכללית.
 +
 +
===הזעה===
 +
במדינות חמות כמו ישראל נסיעה באופניים יכולה לגרום להזעה, במיוחד בעונות החמות. הדבר מקשה על שימוש באופניים לצרכי יוממות, במיוחד בנסיעה לעבודה, שם יש דרישה להופעה יצוגית. ובמיוחד בסוגי מקצועות מסויימים כמו מוכרים, עורכי דין, אנשי עסקים וכו'.
 +
 +
מול בעיה זו יש לרוכבים ולמוסדות התכנון מספר אפשרויות התמודדות:
 +
* נסיעה איטית יותר ומתונה, כך שהדופק לא עולה מעל מהירותו בשעת הליכה
 +
* בחירה של נתיבי נסיעה המצויים בצל. הרשויות יכולות לעודד נסיעות על ידי שתילת עצים לאורך שבילי אופניים להצללה.
 +
* בחירת נתיבי נסיעה קרירים יותר. נסיעה באזור שבו יש בטון ו[[אספלט]] רבים, וכן ליד מכוניות ומזגנים היא
 +
חמה יותר בגלל קיומו של [[אי חום עירוני]] באזורים אלה. לעומת זאת נסיעה באזור רווי עצים וצמחיה (כמו פארק) הוא קריר בהרבה בגלל קירור מקומי על ידי הצמחיה. גם ליד מקווי מים כמו ימים או נהרות הנסיעה קרירה יותר.
 +
* בחירת לבוש קל יותר, כמו חולצה דקה או סנדלים. יש לפעמים אפשרות להחליף פריטי לבוש במשרד ללבוש רשמי יותר.
 +
* שימוש במקלחות ציבוריות במקומות העבודה - פתרון זה מקובל ביותר ויותר מקומות.
 +
* המנעות מנסיעה בימים חמים במיוחד
 +
* נסיעה בשעות קרירות במיוחד - לדגומה מוקדם בבוקר.
 +
* מזגן אישי
 +
* שימוש באופניים חשמליות בימים חמים במיוחד
 +
* התקנת סככון או שימוש בשמשייה (עלול להוות סכנת בטיחות)
 +
 +
===חשיפה לגשם ולקור===
 +
רוכבי אופניים יכולים להרטב, הן מהגשם והן ממים ובוץ הניתזים ממדרכות וכבישים רטובים. בעיה אחרת היא מים שמשפריצים מכוניות. יש מקומות בהן יש כמות גבוה של גשמים. בישראל כמות הגשמים נמוכה יחסית, ולרוב הגשמים אינם נמשכים למשך זמן רב, כך שהרטבות אינה בעיה גדולה ברוב הימים.
 +
 +
הגשם גם גורם לראות לקוייה ולכן מקשה על הרכיבה, מגדיל את הסיכוי להחלקה ומגדיל את הסיכוי לתאונות עם רכבים ולתאונות אחרות.
 +
 +
מול חשיפה לגשם אפשר לנקוט במספר צעדים:
 +
* קניית מעיל גשם קל ומכנסי גשם - אלו מונעים את הרטיבות לגבי רוב הגוף, למעט אזור קצות היידיים והנעליים. בימים גשומים במיוחד אפשר להצייד גם בשקיות לנעליים או במגפיים. כפפות יכולות לסייע נגד התקררו הידיים. במקרי קור קיצוניים אפשר להעזר במסכת סקי כדי להגן על הפנים. לרוב המקומות בישראל הבעיה תהיה הפוכה - יש לאפשר אירוור ולהקפיד על נסיעה מתונה כדי לא להתחמם יתר על המידה.
 +
* חנייה עד שהגשם יפסק - כאמור ברוב הימים הגשם נפסק לאחר מספר דקות.
 +
* זהירות גדולה יותר בימי גשם מפני החלקות ומכוניות
 +
* בימים גשומים במיוחד אפשר להביא בגדים יבשים להחלפה (כמו גרביים)
 +
 +
בערי ישראל, דווקא בימים גשומים יש יתרון בנסיעה באופניים משום שרוב האמצעים האחרים תקועים בפקקי תנועה ארוכים.
 +
 +
===השפעות נוספות===
 +
* השפעה כלכלית - יחסים לאמצעים אחרים אופניים הם כלי התחבורה הזול ביותר שיש - ייתכן אפילו שגם יחסית להליכה (כתלות במרחק ובערך הכלכלי של זמן שהנסיעה חוסכת). יחסית לרכב ממונע אזרח ישראלי יכול להגיע גם לחסכון של 30,000 ש"ח בשנה כתוצאה מויתור על רכב ומעבר לאופניים.
 +
* יותר חופש (עוד אפשרות התניידות) - האופניים מאפשרות עוד אפשרות תחבורה - נוסף למכוניות, תחבורה ציבורית והליכה ברגל.
 +
* יותר חוויות  -רוכב האופניים יכול לראות דברים שנוסע במכונית אינו יכול להבחין בהם, הוא יכול לשמוע דברים שמתרחשים ברחוב ולפגוש אנשים או לעצור במקומות שנראים לו מעניינים. מצב זה מקנה לו יתרונות יחסית לרכב ממנוע שאינו יכול להנות ממפגשים ספונטניים. כמו כן, עקב המהירות הגבוה יותר, רוכב האופניים יכול להנות מגמישות זמן גבוה יותר יחסית להולך הרגל - הוא יכול להתעקב במקום מסויים מספר דקות ולאחר מכן להמשיך בנסיעה בקצב מהיר יותר.
 +
 +
==השפעות על כלל החברה==
 +
לאופניים השפעות רבות על החברה:
 +
 +
* פחות פקקי תנועה
 +
* יותר שקט ושלווה
 +
* פחות [[זיהום אוויר]] (הגורמים למחלות לב, אסטמה וברונכיט, לדוגמה)
 +
* יותר מקומות עבודה (ע"פ מחקרים. שכן שימוש באופניים מעודד את הכלכלה המקומית)
 +
* פחות [[זיהום מים]] (משמנים ודלקים)
 +
* יותר מרחב ציבורי בטוח
 +
* פחות תאונות דרכים
 +
* יותר פארקים מקומות משחק (מכוניות הן הזללן העיקרי של שטחי עירוני)
 +
* פחות פשיעה ואלימות (נוכחות אנשים ברחוב מקטינה את הפשיעה והאלימות ברחובות)
 +
* יותר עצים (רוכבי האופניים דורשים מהעירייה צל)
 +
* פחות [[פרבור]]
 +
* מחירי מזון נמוכים יותר (אופניים לא זוללות דלק, שכיום הוא התשומה העיקרית לגידול מזון)
 +
* מרקם עירוני בריא ונעים יותר (בגלל כל שאר הסעיפים)
 +
* בגלל מחירן הזול אופניים מאפשרות הקטנה של פערים כלכליים מקיום של [[מלכודת עוני]] הנובעים מפערי ניידות. מסיבה זו לדוגמה, אופניים נחשבו כאמצעי תחבורה פמניסטי, שאיפשר לנשים להתנייד כרצונן. הקטנת [[אי שוויון כלכלי]] יש השלכות רבות נוספות כמו הקטנת הניכור החברתי, הגדלת תוחלת החיים ועוד.
    
==בישראל==
 
==בישראל==

תפריט ניווט