שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 34 בתים ,  13:11, 27 בינואר 2023
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''טראמפיזם''' (Trumpism) הוא כינוי ל[[אידאולוגיה]] תרבות פוליטית, וסגנון ממשל, הקשורים ב[[דונלד טראמפ]] והבסיס הפוליטי שלו. לטרמפיזם מספר מאפיינים כמו פופליזם, [[פולחן אישיות]], תמיכה ב[[תאוריות קונספירציה]], [[הכחשת מדע]], תמיכה במשטרים לא-דמוקרטיים (ובכלל זה - מנהיג רוסיה, פוטין), ויצירת קיטוב פוליטי בתוך ארצות הברית. נכון לתחילת שנת 2022 אחד השיאים של הטרמפיזם היתה הטענה שהוא ותומכיו קידמו,לפיה הבחירות בהן הפסיד בשנת 2021 זויפו בידי הדמוקרטים. טענה זו הובילה להסתערות על הקפיטול בשנת 2021, דבר שמתואר בין התפרעות שטאמרפ סייע לה, לבין נסיון לביצוע המרדה או הפיכה. ב-19 בדצמבר 2022 וועדת חקירה של בית הנבחרים המליצה על הגשת כתב אישום נגד טראמפ, בין היתר על המרדה או תמיכה במרד. כמו כן הטרמפיזם המשיך להתחזק לפחות עד בחירות האמצע של 2022, בכך שרבים מבין הרפובליקנים מתנגדי טרמאפ, או תומכים מתונים שלו שלא הסכימו לטענה כי הבחירות זויופו, איבדו את כוחם הפוליטי והוחלפו בידי נאמני טראמפ. 
+
'''טראמפיזם''' (Trumpism) הוא כינוי ל[[אידאולוגיה]] תרבות פוליטית, וסגנון ממשל, הקשורים ב[[דונלד טראמפ]] והבסיס הפוליטי שלו. לטרמפיזם מספר מאפיינים כמו פופליזם, [[פולחן אישיות]], תמיכה ב[[תאוריות קונספירציה]], [[הכחשת מדע]], תמיכה במשטרים לא-דמוקרטיים (ובכלל זה - מנהיג רוסיה, פוטין), ויצירת קיטוב פוליטי בתוך ארצות הברית.  
   −
יש הטוענים כי טראמפיזם הוא גרסה של ימין קיצוני-פופליסטי ולאומני שהחל להופיע במסר מדינות דמוקרטיות החל משנת 2010. בתוך ארצות הברית, תוכמי טרמאפ הפכו לסיעה השלטת במפלגה ההרפובליקנית בארצות הברית, כאשר רפובליקנים אחרים אופיינו לעתים קרובות כ"ממסד" והתנגדו לטראמפ. חלק מהפרשנים דחו את ההגדרה הפופוליסטית לטראמפיזם, ורואים בו צורה חדשה של פאשיזם שאולי נבדלת מפאשיזם שהתקיים בשנות ה-30 של המאה ה-20. חלקם מתייחסים אליו כתנועה פאשיסטית במפורש ואחרים כסמכותנית ולא-ליברלית. כמה היסטוריונים, כותבים על הסכנות של השוואה ישירה עם משטרים פשיסטיים אירופיים של שנות ה-30, וקובעים כי אמנם ישנן קווים מקבילים, אך ישנם גם הבדלים חשובים.   
+
נכון לתחילת שנת 2023 אחד השיאים של הטרמפיזם היתה תאוריית הקונספריצה שהוא ותומכיו קידמו, לפיה הבחירות בהן הפסיד בשנת 2020 זויפו בידי הדמוקרטים. טענה זו הובילה להסתערות על הקפיטול בינואר 2021, דבר שמתואר בין התפרעות שטאמרפ סייע לה, לבין נסיון לביצוע המרדה או הפיכה. ב-19 בדצמבר 2022 וועדת חקירה של בית הנבחרים המליצה על הגשת כתב אישום נגד טראמפ, בין היתר על המרדה או תמיכה במרד. כמו כן הטרמפיזם המשיך להתחזק לפחות עד בחירות האמצע של 2022, בכך שרבים מבין הרפובליקנים מתנגדי טרמאפ, או תומכים מתונים שלו שלא הסכימו לטענה כי הבחירות זויופו, איבדו את כוחם הפוליטי והוחלפו בידי נאמני טראמפ. 
 +
 
 +
יש הטוענים כי טראמפיזם הוא גרסה של ימין קיצוני-פופליסטי ולאומני שהחל להופיע במספר מדינות דמוקרטיות החל משנת 2010. בתוך ארצות הברית, תוכמי טרמאפ הפכו לסיעה השלטת במפלגה ההרפובליקנית בארצות הברית, כאשר רפובליקנים אחרים אופיינו לעתים קרובות כ"ממסד" והתנגדו לטראמפ. חלק מהפרשנים דחו את ההגדרה הפופוליסטית לטראמפיזם, ורואים בו צורה חדשה של פאשיזם שאולי נבדלת מפאשיזם שהתקיים בשנות ה-30 של המאה ה-20. חלקם מתייחסים אליו כתנועה פאשיסטית במפורש ואחרים כסמכותנית ולא-ליברלית. כמה היסטוריונים, כותבים על הסכנות של השוואה ישירה עם משטרים פשיסטיים אירופיים של שנות ה-30, וקובעים כי אמנם ישנן קווים מקבילים, אך ישנם גם הבדלים חשובים.   
    
מבקרים של טרמאפ, כולל אנשים מתוך המפלגה הרפובליקנית מצביעים על הבדלים בין הטראמפיזם לבין הגישה הקלאסית של המפלגה הרפובליקנית בנוגע לסוגיות כגון [[סחר חופשי]], הגירה, תמיכה במדינות דמוקרטיות, סגנון ממלכתי, והפרדת הדת מהמדינה.
 
מבקרים של טרמאפ, כולל אנשים מתוך המפלגה הרפובליקנית מצביעים על הבדלים בין הטראמפיזם לבין הגישה הקלאסית של המפלגה הרפובליקנית בנוגע לסוגיות כגון [[סחר חופשי]], הגירה, תמיכה במדינות דמוקרטיות, סגנון ממלכתי, והפרדת הדת מהמדינה.

תפריט ניווט