שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,134 בתים ,  14:45, 6 בנובמבר 2022
יצירת דף עם התוכן "במסגרת תנועת האנטי ריבית עלו טיעונים שונים לפיהם ריבית היא סוג של הונאה ולכן איננה כלי מ..."
במסגרת תנועת האנטי ריבית עלו טיעונים שונים לפיהם ריבית היא סוג של הונאה ולכן איננה כלי מימון לגיטימי.

==הלוואת ריבית כמשחק מילים==
ניתן לתפוש את המונח "הלוואת ריבית" כמשחק מילים או לחלופין "הונאה לשונית" כך שאינו באמת משקף סוג כל שהוא של "הלוואה" שכן מהות המונח "הלוואה" בבסיסו היא "לקחת דבר מה לתקופה ולהשיבו", אך אם הפרט נדרש לספק, בעת ההחזר, דבר מה שלא לקח, הרי שלפי גישה זו "הלוואת ריבית" כלל איננה הלוואה אלא ניצול כלכלי{{הערה|הגדרה אפשרית נוספת למונח usury מלשון using כשימוש טכני באדם ללא התחשבות בסבלו וכסוג של פשע}} או לכל הפחות עסקת הימור בסיכון גבוה (high risk gambling) שמלכתחילה מוטה לטובת מי שהציע אותה או דחף אליה ואף [[התמכרות|ממכרת]].

==ריבית כהונאת הון שלטונית (מודל ויין וולטון)==
פעיל האנטי-ריבית הקנדי וויין וולטון (Wayne Walton) טען כי ריבית היא {{המ|הונאה}}.{{ש}}
לפי דעתו, כפי שריבית ב{{המ|הונאת פונזי}} היא הונאה הקשורה בהון אישי, ריבית בבנקאות היא הונאה הקשורה בהון שלטוני{{הערה|[http://usuryfree.blogspot.com/2011/12/why-usury-is-fraud.html Tuesday, December 13, 2011 Why Usury is Fraud by Wayne Walton]}}.

וולטון הציע ניסוי מחשבתי דומה בכדי להסביר את עיקר משנתו:

# פלוני מקים {{וה|מדינה}} בה מצד אחד, ישנו בנק מרכזי אחד ומצד שני, קופת המדינה וקופת הבנק המרכזי הן היינו הך. בקופה כוללת זו יש 1,000,000 (מיליון) דולר.
# במדינה 10 אזרחים נוספים שאינם עובדי מדינה, אשר כל אחד מהם צריך להקים לעצמו בית; כל אזרח מן העשרה, לווה 100 אלף דולר מהבנק המרכזי בריבית של 1%. משמע, ככלל, בחודש שלאחר ההלוואה יתפח החוב של כל לווה מ-100,000 (מאה אלף) ל-110,000 (מאה ועשר אלף) כך שעשרת הלווים יצטרכו להחזיר 1,100,000 (מיליון ומאה אלף) סה"כ, ובכך הבנק המרכזי ירוויח תשואת-ריבית של 100,000 (מאה אלף) דולר רק בחודש הראשון וזאת מבלי לדבר על {{המ|עמלת פירעון מוקדם}}.
# מכיוון שהכסף שהלווים נדרשים לשלם אינו קיים [[מערכת מוניטרית|במערכת המוניטרית]], הבנק המרכזי צריך להמציאו ("לייצרו") ולהזרימו באופן לגיטימי אליה, אך הבעיה היא בכך שהכסף נדרש על פי חוב לא הגיוני (ו[[צמיחה אין סופית|אין סופי בפוטנציה]]) שאין סיבה לממנו במסגרת {{המ|פתרון מעגלי}} (הבעיה תחזור על עצמה כל עוד משתמשים בריבית).

לפי וולטון, מצב כזה (או מצבים מורכבים יותר על עיקרון דומה) משקפים הונאה עם פגיעה קשה באזרחים כולל סיכון ודאי של חלקם באובדן נכסם (ביתם, במקרה זה):

* התהליך מעשיר בעלי הון ומשליט סדר הון-שלטון אשר מעודד אי שיוויון כלכלי חריף בין בעלי הון לבין מי שאינם כאלה.
* במציאות, אף בנק אינו גובה ריבית של 1% אלא שיעורי ריבית גבוהים יותר כמו 5% וב"שוק אפור" ריבית על הלוואה יכולה להגיע גם ל-15% ויותר).
* לפחות במצב ההתחלתי, האזרחים השונים יצטרכו ללוות כסף '''זה מזה''' בכדי להחזיר חובותיהם, כאשר לפחות אחד מהם בוודאי לא יוכל להחזיר את חובותיו ונכסיו יעוקלו על ידי מנגנון ה{{המ|הוצאה לפועל}} של אותה המדינה (וולטון משווה זאת עם אבסורד הכיסאות המוזיקליים{{הערה|[https://usuryfree.blogspot.com/2012/03/wayne-walton-writes-about-his-awakening.html Thursday, March 08, 2012 Wayne Walton Writes About His Awakening]}}).

גישת וולטון היא פישוט קיצוני של מערכת בנקאית קפיטליסטית מודרנית מסועפת הרבה יותר, שכוללת משתנים רבים יותר שביכולתם לפגוע הרבה יותר ביציבות הכלכלית של אזרחי מדינה, לסכן את בריאותם הפיזית והנפשית ואת חייהם.

==ראו גם==
* [[העיסוק בריבית כעצלנות]]

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
6,899

עריכות

תפריט ניווט