שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,423 בתים ,  09:54, 15 באפריל 2021
יצירת דף עם התוכן "'''מודל של מערכת השמש''' הוא מודל מוקטן של מערכת השמש. משתמשים במודלים כאלה כדי להמחיש את הג..."
'''מודל של מערכת השמש''' הוא מודל מוקטן של מערכת השמש. משתמשים במודלים כאלה כדי להמחיש את הגדלים והמרחקים העצומים במערכת השמש למטרות חינוכיות כמו לימוד אסטרונומיה. מבחנית [[קיימות]] למודל מערכת השמש יכולה להיות חשיבות בכך שהוא ממחיש כמה קשה לקיים [[מסע בחלל]] או [[התיישבות בחלל]] ועד כמה [[ספינת החלל כדור הארץ]] היא בית נוח באופן יחסי לחלופות אחרות.

קשה לתפוס באופן מוחשי את הגדלים והמרחקים במערכת השמש, גדלים של עשרות אלפי קילומטרים (גודל כדור הארץ) או של מאות מיליוני קילומטרים (מרחקים בין כוככי הלכת לשמש) הם מרחקים שקשה לראות בעין וקשה לדמיין אותם.

יש הבדלים בין המודלים הבאים לבין העולם האמיתי. הבדל אחד הוא שהמרחקים בין כוכבי הלכת והשמש הם מרחקים ממוצעים. בפועל המסלולים הם אליפטיים ולכן משתנים במקצת עם ההקפה של כוכב הלכת את השמש. המודל ממחיש את הגדלים והמרחקים אך אינו ממחיש את המאסות וכוחות המשיכה (לדוגמה במודל של אחד ל-100 מיליון מבחינת מרחק, אם רוצים לשמור על דיוק מאסות על הגופים במודל להיות בעלי מסה ממוצעת הגדולה פי מאה מיליון מאשר הגופים אותם הם מייצגים במציאות.

==מודלים תאורטיים==
היתרון של המודל התאורטים הבאים הוא שקל יחסית לתפוס בו את המרחקים והגדלים שכן הם מותאמים לגדלים שקל לבני אדם לראות ולתפוס.

===מודל אחד למאה מיליון===
מודל זה מקטין את מערכת השמש פי 100 מיליון (10 בחזקת 8). 10 מטר במודל זה מייצגים מיליון ק"מ בעולם האמיתי. סנטימטר אחד במודל מייצג אלף ק"מ בעולם האמיתי.
יתרון של המודל הזה הוא שקל יחסית להמחיש לפחות חלק ממנו בעיר או מדינה קטנה וכן ניתן לבצע את הממחשה עם מבנים וחפצים קיימים.

במודל זה:
* השמש תהיה כדור אש בקוטר של 13.9 מטר - כמו גובהו של בית בן 3-4 קומות.
* כדור הארץ יהיה בגודל אשכולית בקוטר 12 ס"מ, המרוחקת 1.49 ק"מ משמש. הירח יהיה אגוז בקוטר 3 ס"מ במרחק 3.83 מטר מהארץ.
* מאדים יהיה קלמנטינה בקוטר 6.4 ס"מ, שמרוחקת מהשמש 2.2 ק"מ ומרחקה הקרוב ביותר לכדור הארץ הוא כ-780 מטר.
* צדק יהיה כדור בקוטר של 1.4 מטר, כגודלו של שולחן קטן, המרוחק 7.8 ק"מ מהשמש,
* שבתאי יהיה בקוטר 1.2 מטר במרחק 14 ק"מ מהשמש.
* נפטון יהיה במרחק 44.9 ק"מ מהשמש.

==ראו גם==
* [[מסע בחלל]]
* [[ספינת החלל כדור הארץ]]
* [[תרבות מבוססת מדע]]

תפריט ניווט