שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,683 בתים ,  11:03, 3 בפברואר 2008
דף חדש: אופניים (bicycle ) הם כלי תחבורה דו-גלגלי המונע באמצעות אדם המסובב דוושות. האופניים הומצאו באירופה של המאה...
אופניים (bicycle ) הם כלי תחבורה דו-גלגלי המונע באמצעות אדם המסובב דוושות. האופניים הומצאו באירופה של המאה ה-19, והן הפכו לכלי התחבורה הפופלארי ביותר בעולם, וכיום משתמשים בהן כ-1.4 מיליארד איש<ref>[http://www.princeton.edu/%7Eina/infographics/ GETTING AROUND, TRANSPORTATION TODAY] Jonathan Harris, 2003</ref>

בנוסף להיותם אמצעי תחבורה אישי, האופניים משמשות כצורת בילוי וספורט פופלאריות, ומשתמשים בהן במגוון שימושים כמו צעצועים לילדים, כוחות שיטור ובטחון, שירותי שליחים, הובלת מסעות ואנשים ועוד. יש מגוון התאמות על הדגם הבסיסי - כמו: [[ריקשה|ריקשות]], אופני נכים המונעות בכוח הידיים, אופניים חשמליות, אופני טנדם.

בעוד שבמדינות הדרום השימוש באופניים פוחת לטובת כלי רכב ממונעים, במערב יש בשנים האחרונות עדנה לאופניים, תנועות חברתיות ו[[סביבתנות|סביבתיות]] ומתכנני תחבורה וערים מנסים להשיב את הפופלאריות שהיתה להן בעבר ולבנות עבורן תשתיות כדי להקטין את [[השפעות חיצוניות של מכוניות|ההשפעות החיצוניות של רכבים]] וכדי לעודד [[תחבורה בת קיימא]] יותר.

==שימושים אחרים==
היעילות האנרגטית הגבוהה, מחיר הייצור הנמוך ומחיר התחזוקה הנמוך הפכו את האופניים והטכנולגיות הקשורות בהן לבסיס טכנולוגי פופלארי להמצאות "לו-טק" שונות שנועדו לספק פתרונות זולים סביבתיים וזמינים לאוכלוסיות בעולם השלישי, לקהילות בעלות עניין ב[[קיימות]] או למעוניינים ב[[פשטות מרצון]]. דוגמא לכך היא תחרות "Innovate or Die" להמצאות המונעות בכוח פדאלים [http://www.innovate-or-die.com].

==ראו גם==
* [[מסה קריטית]]
* [[הולכי רגל]]
* [[שבילי אופניים]]

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle בויקיפידה האנגלית]
* [http://www.yourbodypower.org כוח הגוף שלך] אתר על אופניים והשפעותיהן.

[[קטגוריה:תחבורה]]
[[קטגוריה:אקולוגיה עירונית]]

תפריט ניווט