שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 4 בתים ,  13:03, 22 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "איזור" ב־"אזור"
שורה 30: שורה 30:  
* כאשר שיקולים אחרים שנועדו לעודד את טובת הציבור מחייבים [[מונופול]] - למשל, תחום הביטחון. (ובאופן כללי יותר - היבטים של [[מוצר ציבורי]]).  
 
* כאשר שיקולים אחרים שנועדו לעודד את טובת הציבור מחייבים [[מונופול]] - למשל, תחום הביטחון. (ובאופן כללי יותר - היבטים של [[מוצר ציבורי]]).  
   −
במצבים אלה המדינה יכולה לפעול בכמה צורות - לנסות לספק את המוצר בעצמה (דרך משרד ממשלתי או דרך חברה ממשלתית), להטיל פיקוח (תכופות דרך רשות יעודית כגון רשות המים ורשות החשמל), או לנסות לבסס רגולציה עצמית. לעיתים קרובות הפיקוח הוא על המחיר. כמו כן בשנים האחרונות יש ניסיונות שונים לעודד תחרות ישירה או עקיפה במקומות שבהם תחרות כזו נחשבה [[מונופול טבעי]]. לדוגמה יש מונופול טבעי בתחבורה ציבורית כבדה של אוטובוסים שבאים בשעה קבועה מראש - כדי להתחרות באופן ישיר על הצרכנים, המתחרה צריך לתת קו במסלול דומה שיעבור באותן שעות. הפתרון התחרותי יותר הוא יצירת מכרזים איזוריים כך שכל חברת אוטובוסים מתפקדת כמונופול באיזור שלה, משרד התחבורה קובע את מחירי הנסיעה והיבטים רבים אחרים (כמו מסלול הקו, מיקום התחנות ותדירות הקו)ומפקח על היבטים אחרים. ה"תחרות" אינה באופן ישיר מול הצרכן (שנותר שבוי של חברת אוטובוסים בודדת) אלא ביכולת של הרשויות להשוות בין ביצועים של חברות תחבורה ציבורית שונות.
+
במצבים אלה המדינה יכולה לפעול בכמה צורות - לנסות לספק את המוצר בעצמה (דרך משרד ממשלתי או דרך חברה ממשלתית), להטיל פיקוח (תכופות דרך רשות יעודית כגון רשות המים ורשות החשמל), או לנסות לבסס רגולציה עצמית. לעיתים קרובות הפיקוח הוא על המחיר. כמו כן בשנים האחרונות יש ניסיונות שונים לעודד תחרות ישירה או עקיפה במקומות שבהם תחרות כזו נחשבה [[מונופול טבעי]]. לדוגמה יש מונופול טבעי בתחבורה ציבורית כבדה של אוטובוסים שבאים בשעה קבועה מראש - כדי להתחרות באופן ישיר על הצרכנים, המתחרה צריך לתת קו במסלול דומה שיעבור באותן שעות. הפתרון התחרותי יותר הוא יצירת מכרזים אזוריים כך שכל חברת אוטובוסים מתפקדת כמונופול באזור שלה, משרד התחבורה קובע את מחירי הנסיעה והיבטים רבים אחרים (כמו מסלול הקו, מיקום התחנות ותדירות הקו)ומפקח על היבטים אחרים. ה"תחרות" אינה באופן ישיר מול הצרכן (שנותר שבוי של חברת אוטובוסים בודדת) אלא ביכולת של הרשויות להשוות בין ביצועים של חברות תחבורה ציבורית שונות.
    
==ביקורת על גישת הגבלים עסקיים==
 
==ביקורת על גישת הגבלים עסקיים==

תפריט ניווט