שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,565 בתים ,  08:40, 15 באוקטובר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:  
מידע מושלם הוא אחד התנאים לקיומו של [[שוק משוכלל]]. [[לאון ואלראס]] אחד האבות המייסדים של [[כלכלה נאו-קלאסית]] תאר ב"מודל הכרוז" שלו שוק שמגיע לשיווי משקל באמצעות מידע מלא שיש לשחקנים אודות מחירים והעדפות. בהעדר מידע מלא, אלא [[מידע א-סימטרי]] שבו צד אחד יודע יותר מאשר הצד האחר. דבר זה יכול להוות [[כשל שוק]].  
 
מידע מושלם הוא אחד התנאים לקיומו של [[שוק משוכלל]]. [[לאון ואלראס]] אחד האבות המייסדים של [[כלכלה נאו-קלאסית]] תאר ב"מודל הכרוז" שלו שוק שמגיע לשיווי משקל באמצעות מידע מלא שיש לשחקנים אודות מחירים והעדפות. בהעדר מידע מלא, אלא [[מידע א-סימטרי]] שבו צד אחד יודע יותר מאשר הצד האחר. דבר זה יכול להוות [[כשל שוק]].  
   −
ב[[כלכלה אקולוגית]], ב[[מערכות מורכבות]] וב[[קיימות]] יש ביקורת על הנחה של מידע מלא מצידם של כלכלנים נאו-קלאסיים בהקשר של סוגיות [[סביבתנות|סביבתיות]] או כאלה הנוגעות ליכולת הקיום של דורות העתיד. הנחת מידע מלא מניחה שצרכנים, משקיעים ומקבלי החלטות אחרים בשווקים יודעים את כל האיכות וכל המחירים של מוצרי שוק. כפועל יוצא מכך יש צורך להניח כי מקבלי החלטות בשוק יודעים את כל ההשלכות של קניה של מוצרים או של השקעה בפרוייקטים. אלא שהנחה כזו דורשת ידע אקולוגי מעמיק והשגת נתונים שאינם בנמצא אצל מדענים. לדוגמה קשה לדעת מה תהיה רמת [[התחממות עולמית|ההתחממות העולמית]] כתוצאה מפליטה של [[גזי חממה]], קשה לדעת גם מה יהיו [[השפעות כלכליות של התחממות עולמית|ההשפעות של התחממות עולמית]], ומה ההשפעה של פעולה מסויימת (כמו נסיעה במכונית) על תהליכים אלה. כמובן שגם בנושאים אחרים כמו [[דלדול שכבת האוזון]] או השפעה על [[מחזור הזרחן]] קשה להדיוט ואף למומחה להעריך מה יהיו ההשלכות. דבר זה מהווה [[כשל שוק]] ביחס לטיפול בנושאים אקולוגיים ארוכי טווח, במיוחד כאשר מדובר בצירוף של כשל שוק זה יחד עם כשלי שוק נוספים - [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]], [[עלויות חיצוניות]], וקושי להכליל ברווחה של השוק את הרווחה של דורות העתיד. ביקורת דומה יש מצד העוסקים ב[[מערכות מורכבות]] - קשה מאד להעריך מה יהיו ההשלכות של פעולה מסויימת במערכת מורכבת גם אם אנחנו יודעים מידע רב על המצב הנוכחי של המערכת.  
+
[[כלכלה נאו-קלאסית]] מעידה על עצמה שהיא תחום מחקר [[פוזטיבי]] -כלומר היא רק מתארת את המצב הקיים בעולם, ולא מתארת את העולם בצורה נומרטיבית - כיצד הוא צריך להתקיים. בחינה זהירה יותר של ההנחה מצביע על כך ש מידע מלא היא הנחה [[נורמטיבית]] - היא לא באמת מתקיימת במציאות, ובמקרים רבים היא גם לא תאור קרוב של המציאות. הנחה זו משמשת חלק מן הכלכלנים וזרמים כמו [[ליברטרים]] ו[[ליברלים]] כדי לתמוך ב[[קפיטליזם]] או בטענות בעד [[שוק חופשי]] ונגד התערבות של [[מוסד חברתי|מוסדות חברתיים]] שונים כמו המדינה או קהילות בשוק.
 +
 
 +
==ערעור על הנחת מידע מלא==
 +
תאורים מודרניים יותר של [[מידע]] ו[[ידע]] מתארים את המאמץ והאנרגיה שיש להשקיע כדי לאסוף, לסנן, ולעבד מידע וכדי לשקול ידע והיסטוריה ולעבד אותם. [[תורת המידע]] עוסקת בקשיים של עיבוד מידע. תחומים אחרים כמו [[סיבוכיות]] בתחום מדעי המחשב מצביעים על הקושי לפתור בעיות, כולל בעיות הנוגעות לשאלה איזה מידע יש לאסוף או לשמור ואיזה לזרוק.  פסיכולוגיה ו[[כלכלה התנהגותית]] מצביעים על הבעיות הנוגעות לתחום זה בקרב [[בני אדם]]. לדוגמה שמירה בזכרון של מידע, אינה דבר ניטרלי והיא תלויה ברגשות שלנו ובידע מוקדם שיש לנו על העולם. בכל תחומי המחקר האלה אין הנחה לפיה מידע הוא פשוט דבר שקל מאד להשיג אותו או לשמור עליו. יש כמויות גדולות של מידע עודף, "רעש" ולפעמים גם מידע שקשה יותר להשיג - מידע שהוא חשוב לנו אבל סמוי,  או מקרים של [[דיסאינפורמציה]] או [[תעמולה]] מצד חברות או ממשלות כדי להטעות אותנו.
 +
 
 +
אחת ההשלכות של מידע מלא היא שצרכנים יודעים באופן מדוייק מה ההשלכות של קנייה וצריכה של מוצר שהם קונים. אם אנחנו קונים אגס או תפוח אנחנו יודעים את איכותו (כמו גם פרמרטים אחרים כמו המחיר שגובה עליו המוכר ומחירו בשוק). קל לראות שבמוצרים רבים הנחה זו אינה מתקיימת. דוגמה אחת היא [[עישון טבק]]. במשך מאות שנים אנשים עישנו טבק בלי להבין את [[טבק ובריאות|ההשפעות של הטבק על הבריאות שלהם]] או על בני משפחתם או אנשים סביבה (דרך [[עישון פסיבי]] לדוגמה. החל מסוף המאה ה-19 ועד השליש האחרון של המאה ה-20 התקיים [[הכחשת נזקי העישון]] - בשלב כלשהו (ייתכן שעוד בשנות ה-30) [[חברות הטבק]] הבינו שטבק הוא חומר מסוכן לבריאות, אבל הן הצליחו לבלבל ולהטעות רופאים ואת הציבור הכללי.
 +
 
 +
 
 +
ב[[כלכלה אקולוגית]], ב[[מערכות מורכבות]] וב[[קיימות]] יש ביקורת על הנחה של מידע מלא מצידם של כלכלנים נאו-קלאסיים בהקשר של סוגיות [[סביבתנות|סביבתיות]] או כאלה הנוגעות ל[[קיימות|יכולת הקיום של דורות העתיד]] - ו[[צדק בין דורי]]. הנחת מידע מלא מניחה שצרכנים, משקיעים ומקבלי החלטות אחרים בשווקים יודעים את כל האיכות וכל המחירים של מוצרי שוק. כפועל יוצא מכך יש צורך להניח כי מקבלי החלטות בשוק יודעים את כל ההשלכות של קניה של מוצרים או של השקעה בפרוייקטים. אלא שהנחה כזו דורשת [[ידע]] [[מערכת אקולוגית|אקולוגי]] מעמיק והשגת נתונים שאינם בנמצא אצל מדענים. לדוגמה קשה לדעת מה תהיה רמת [[התחממות עולמית|ההתחממות העולמית]] כתוצאה מפליטה של [[גזי חממה]], קשה לדעת גם מה יהיו [[השפעות כלכליות של התחממות עולמית|ההשפעות של התחממות עולמית]], ומה ההשפעה של פעולה מסויימת (כמו נסיעה במכונית) על תהליכים אלה. כמובן שגם בנושאים אחרים כמו [[דלדול שכבת האוזון]] או השפעה על [[מחזור הזרחן]] קשה להדיוט ואף למומחה להעריך מה יהיו ההשלכות. דבר זה מהווה [[כשל שוק]] ביחס לטיפול בנושאים אקולוגיים ארוכי טווח, במיוחד כאשר מדובר בצירוף של כשל שוק זה יחד עם כשלי שוק נוספים - [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]], [[עלויות חיצוניות]], וקושי להכליל ברווחה של השוק את הרווחה של דורות העתיד. ביקורת דומה יש מצד העוסקים ב[[מערכות מורכבות]] - קשה מאד להעריך מה יהיו ההשלכות של פעולה מסויימת במערכת מורכבת גם אם אנחנו יודעים מידע רב על המצב הנוכחי של המערכת.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט