שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 38 בתים ,  00:05, 23 במאי 2018
מ
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:     
===רקע היסטורי למשבר - יצירת חבילות משכנתאות כמכשיר פיננסי===
 
===רקע היסטורי למשבר - יצירת חבילות משכנתאות כמכשיר פיננסי===
הסרט נפתח בתאור ההגיון של חבילות של משכנתאות כמכשיר פיננסי שנסחר בבורסה, 30 שנה לפני התפתחות משבר הסאב-פריים. ההגיון הוא שאנשים לא רוצים לאבד את המשכנתא ולכם הן יעשו הכל כדי להחזיר אותה. אם מצרפים יחד אלפי חבילות כאלה הסיכון עוד יותר נמוך. בכך נוצר שוק של אגרות חוב. הבעיה היא שעם הזמן בנקים ומנהלי אג"ח כאלה מייצרים עוד ועוד חבילות כאלה - והם מכניסים לתוכם גם משכנתאות פחות טובות - משכנתאות של אנשים ללא ערבונות, ללא עבודה שהן משכנתאות בסיכון גבוה.  
+
הסרט נפתח בתיאור ההגיון של חבילות של משכנתאות כמכשיר פיננסי שנסחר בבורסה, 30 שנה לפני התפתחות משבר הסאב-פריים. ההגיון הוא שאנשים לא רוצים לאבד את המשכנתא ולכם הן יעשו הכל כדי להחזיר אותה. אם מצרפים יחד אלפי חבילות כאלה הסיכון עוד יותר נמוך. בכך נוצר שוק של אגרות חוב. הבעיה היא שעם הזמן בנקים ומנהלי אג"ח כאלה מייצרים עוד ועוד חבילות כאלה - והם מכניסים לתוכם גם משכנתאות פחות טובות - משכנתאות של אנשים ללא ערבונות, ללא עבודה שהן משכנתאות בסיכון גבוה.  
    
===2005  תחילת גילוי המשבר===
 
===2005  תחילת גילוי המשבר===
 
ד"ר מייקל ברי הוא רופא, מנהל [[קרן גידור]] אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים. בשנת 2005 הוא מנתח נתונים של אלפי [[משכנתא|משכנתאות]] ומגיע למסקנה כי הם יכנסו ל[[חדלות פרעון]] בשנים הקרובות. והוא חוזה כי שוק הדיור בארצות הברית הוא בלתי יציב, שכן הוא מבוסס על משכנתאות סאב-פאריים שנמצאים בסיכון גבוה.  בעוד שהרגולטורים, בנקים ובתי ההשקעות הגדולים מתעלמים מסיכון זה, ברי פונה לבנקאי השקעות מגופים כ[[גולדמן זקס]], [[דויטשה בנק]], [[בנק אוף אמריקה]], [[בר סטרנס]] ומבקש מהם ליצור עבורו  [[מכשיר פיננסי]] חדש, [[CDS]] (credit default swap market), המאפשר לו תחליף ל[[מכירה בחסר]] של הלוואות אלו (כלומר יאפשר לקרן שלו להרוויח מאי תשלום המשכנתאות). ברי מהמר על מעל מיליארד דולר נגד השוק, אבל בתמורה עליו לשלם פרמיה חודשית גבוה. דברים אלה גורמים להבעת חוסר אמון מצד משקיעים רבים, בינהם המשקיע העיקרי בקרן, לורנס פילדס.  
 
ד"ר מייקל ברי הוא רופא, מנהל [[קרן גידור]] אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים. בשנת 2005 הוא מנתח נתונים של אלפי [[משכנתא|משכנתאות]] ומגיע למסקנה כי הם יכנסו ל[[חדלות פרעון]] בשנים הקרובות. והוא חוזה כי שוק הדיור בארצות הברית הוא בלתי יציב, שכן הוא מבוסס על משכנתאות סאב-פאריים שנמצאים בסיכון גבוה.  בעוד שהרגולטורים, בנקים ובתי ההשקעות הגדולים מתעלמים מסיכון זה, ברי פונה לבנקאי השקעות מגופים כ[[גולדמן זקס]], [[דויטשה בנק]], [[בנק אוף אמריקה]], [[בר סטרנס]] ומבקש מהם ליצור עבורו  [[מכשיר פיננסי]] חדש, [[CDS]] (credit default swap market), המאפשר לו תחליף ל[[מכירה בחסר]] של הלוואות אלו (כלומר יאפשר לקרן שלו להרוויח מאי תשלום המשכנתאות). ברי מהמר על מעל מיליארד דולר נגד השוק, אבל בתמורה עליו לשלם פרמיה חודשית גבוה. דברים אלה גורמים להבעת חוסר אמון מצד משקיעים רבים, בינהם המשקיע העיקרי בקרן, לורנס פילדס.  
   −
מארק באום הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת [[מורגן סטנלי]]. דמותו בסרט מבוססת על מנהל ההשקעות סטיב אייזמן. הוא סובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו. הבנקאי החלקלק ג'ארד ונט מדויטשה בנק, נחשף לפועלו של ברי ומפנה את תשומת לבו של באום למשבר המתפתח, בניסיון לשכנע אותו לרכוש CDS. הוא מצביע על כך שיותר ויותר משכנתאות יגיעו לחדלות פראון וכי דבר זה פועל כמו מגדל קוביות שמקצצים לו את הקוביות מלמטה - כאשר כמות מגוזמת של חבילות רעות תגרום בסופו של דבר להתמוטטות המגדל כולו. באום וצוותו נוסעים ל[[פלורידה]], הם בוחנים מקרוב את שוק המשכנתאות המנופח, ומגיעים למסקנה דומה. הם נוסעים לפרוייקט מגורים חדש בפרלורידה המתואר כפרוייקט מבוסס, ומוצאים שם בתים נטושים עקב משפחות שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. הם פוגשים סוחרי משכנתאות שחצנים מפלורידה שמתארים כיצד עם מחתימים אנשים על עוד ועוד משכנתאות, בלי שיש להם תמריץ כלשהו להתריע מפני חדלאות פראון ובלי ערבויות. הסוכנים משוויצים בפניהם כי איש לא מתעניין בכך וכי הם מוכרים משכנתאות רבות ככל האפשר, שכן הדבר יוצר את הבסיס ליצירת חבילות הסאב-פריים שנמכרות על ידי הבנקים בוול-סריט. הם מתגאים במכירה של  משכנתאות עם תנאי של ריבית משתנה - כלומר כאלה שההחזר עליהם עלול לעלות במאות אחוזים, לטענתם הקונים לא מבינים מהי ריבית משתנה. בהמשך הם פוגשים חשפנית שזועמת על התנאי של ריבית משתנה, שכן לא הבינה כי דבר זה עלול לגרום לעלית תשלומי המשכנתא, היא גם מעידה כי יש לה משכנתא על חמישה בתים. באום וצוותו מגיעים למסקנה כי השוק נמצא בבועה שעומדת להתפוצץ.  
+
מארק באום הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת [[מורגן סטנלי]]. דמותו בסרט מבוססת על מנהל ההשקעות סטיב אייזמן. הוא סובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו. הבנקאי החלקלק ג'ארד ונט מדויטשה בנק, נחשף לפועלו של ברי ומפנה את תשומת לבו של באום למשבר המתפתח, בניסיון לשכנע אותו לרכוש CDS. הוא מצביע על כך שיותר ויותר משכנתאות יגיעו לחדלות פרעון וכי דבר זה פועל כמו מגדל קוביות שמקצצים לו את הקוביות מלמטה - כאשר כמות מגוזמת של חבילות רעות תגרום בסופו של דבר להתמוטטות המגדל כולו. באום וצוותו נוסעים ל[[פלורידה]], הם בוחנים מקרוב את שוק המשכנתאות המנופח, ומגיעים למסקנה דומה. הם נוסעים לפרוייקט מגורים חדש בפלורידה המתואר כפרוייקט מבוסס, ומוצאים שם בתים נטושים עקב משפחות שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. הם פוגשים סוחרי משכנתאות שחצנים מפלורידה שמתארים כיצד עם מחתימים אנשים על עוד ועוד משכנתאות, בלי שיש להם תמריץ כלשהו להתריע מפני חדלות פרעון ובלי ערבויות. הסוכנים משוויצים בפניהם כי איש לא מתעניין בכך וכי הם מוכרים משכנתאות רבות ככל האפשר, שכן הדבר יוצר את הבסיס ליצירת חבילות הסאב-פריים שנמכרות על ידי הבנקים בוול-סטריט. הם מתגאים במכירה של  משכנתאות עם תנאי של ריבית משתנה - כלומר כאלה שההחזר עליהם עלול לעלות במאות אחוזים, לטענתם הקונים לא מבינים מהי ריבית משתנה. בהמשך הם פוגשים חשפנית שזועמת על התנאי של ריבית משתנה, שכן לא הבינה כי דבר זה עלול לגרום לעלית תשלומי המשכנתא, היא גם מעידה כי יש לה משכנתא על חמישה בתים. באום וצוותו מגיעים למסקנה כי השוק נמצא בבועה שעומדת להתפוצץ.  
   −
ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר הם צמד מנהלי השקעות צעירים ומוכשרים, שמתמחים בזיהוי מצבים שבהם אנשים לא נוח לחשוב על סיכונים ולכן הם משקיעים בהם פחות מידי. הם נחשפים במקרה למחקרו של ונט. הם פונים לסוחר הבכיר לשעבר בן ריקט במטרה שיסייע להם בהשגת גישה לביצוע מכירה-בחסר עם [[מינוף פיננסי]] נגד שוק המשכנתאות.
+
ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר הם צמד מנהלי השקעות צעירים ומוכשרים, שמתמחים בזיהוי מצבים שבהם אנשים לא נוח לחשוב על סיכונים ולכן הם משקיעים בהם פחות מידי. הם נחשפים במקרה למחקרו של ונט. הם פונים לסוחר הבכיר לשעבר בן ריקט במטרה שיסייע להם בהשגת גישה לביצוע מכירה-בחסר (שורט) עם [[מינוף פיננסי]] נגד שוק המשכנתאות.
    
===תחילת 2007 - חדלות פרעון בשוק המשכנתא===
 
===תחילת 2007 - חדלות פרעון בשוק המשכנתא===
בתחילת שנת 2007 מתחילה מגמה של חדלות פרעון בשוק. דבר זה מעלה את הסיכון לכך לחבילות הסאב-פריים (מה שהיה אמור לפגוע במחירן), כמו כן הדבר מעלה את הסיכוי שחבילות ה-CDS אכן יתממשו- דבר שהיה אמור להוזיל את הפרמיות. עם זאת מחירי ה-CDO עולים, ומנהלים בסוכניות דרוג אשראי מסרבים להוריד את דרוג החבילות. עם זאת בניגוד להגיון זה הבנקים דווקא מעלים את דרוג הפרמיות לחבילות במקום להוריד אותו. כאשר ה"שוק" לא מתנהג כפי שציפו, מנהלי ההשקעות ב-CDS מגיעים כי משהו לא בסדר. הם תוקפים את ונט אבל זה שומר על עמדתו ודוחק בהם להגיע לכנס של הגורמים שאחרים למתן ואישור ההלוואות, American Securitization Forum, בלאס ווגאס.  באום וצוותו נתקפים בכנס של מנהלי סיכונים הם מגלים כי יש שאננות של כל המנהלים בתחום. באום וצוותו מתוסכלים, הם מתחילים בסדרת מפגשים עם גורמים פיננסים, אנליסטים ורגולטורים ומגלים את עומק הטיפשות והשחיתות, מה שמביא אותם להגדיל עוד יותר את ההימור נגד השוק.  
+
בתחילת שנת 2007 מתחילה מגמה של חדלות פרעון בשוק. דבר זה מעלה את הסיכון לכך לחבילות הסאב-פריים (מה שהיה אמור לפגוע במחירן), כמו כן הדבר מעלה את הסיכוי שחבילות ה-CDS אכן יתממשו- דבר שהיה אמור להוזיל את הפרמיות. עם זאת מחירי ה-CDO עולים, ומנהלים בסוכנויות דירוג אשראי מסרבים להוריד את דרוג החבילות. עם זאת בניגוד להגיון זה הבנקים דווקא מעלים את דירוג הפרמיות לחבילות במקום להוריד אותו. כאשר ה"שוק" לא מתנהג כפי שציפו, מנהלי ההשקעות ב-CDS מגיעים כי משהו לא בסדר. הם תוקפים את ונט אבל זה שומר על עמדתו ודוחק בהם להגיע לכנס של הגורמים שאחרים למתן ואישור ההלוואות, American Securitization Forum, בלאס ווגאס.  באום וצוותו נתקפים בכנס של מנהלי סיכונים הם מגלים כי יש שאננות של כל המנהלים בתחום. באום וצוותו מתוסכלים, הם מתחילים בסדרת מפגשים עם גורמים פיננסים, אנליסטים ורגולטורים ומגלים את עומק הטיפשות והשחיתות, מה שמביא אותם להגדיל עוד יותר את ההימור נגד השוק.  
   −
הסרט מראה כיצד כל המערכות שאמורות להגן על הציבור מפני [[כשל שוק|כשלי שוק]] התמוססו או משתפות פעולה עם הבועה - מנהלי חבילות CDO, הבנקים המוכרים חבילות אלה, חברות דרוג האשראי המדרגות את החבילות, המערכת הרגולטרוית, והעיתונאים.
+
הסרט מראה כיצד כל המערכות שאמורות להגן על הציבור מפני [[כשל שוק|כשלי שוק]] התמוססו או משתפות פעולה עם הבועה - מנהלי חבילות CDO, הבנקים המוכרים חבילות אלה, חברות דירוג האשראי המדרגות את החבילות, המערכת הרגולטורית, והעיתונאים.
 
   
 
   
הסרט מציג מנגנון של [[דלת מסתובבת]] -  עובדת ב[[הוועדה לניירות ערך ולבורסות (ארצות הברית)|וועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC)]] שאמורה לפקח על כל השוק, משתתפת בכנס בלאס ווגס במטרה לזכות במשרה באחד הבנקים הגדולים. לפי הסרט אין שום מניעה למנגנון כזה.  
+
הסרט מציג מנגנון של [[דלת מסתובבת]] -  עובדת ב[[הוועדה לניירות ערך ולבורסות (ארצות הברית)|וועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC)]] שאמורה לפקח על כל השוק, משתתפת בכנס בלאס ווגאס במטרה לזכות במשרה באחד הבנקים הגדולים. לפי הסרט אין שום מניעה למנגנון כזה.  
   −
באום וצוותו נפגשים עם מנהלת בדרג ביניים באחת מחברות דירוג האשראי - היא מודה בכך שהם מעניקים דרוג אוטומטי של AAA לחבילות סאב פריים גם כשאלו מכילות משכנתאות "זבל" - אבל לטענתה הדבר נובע מלחץ של המנהלים שלה ומכך שהחברה שלה יודעת שאם היא לא תיתן את הדרוג המתאים הבנקים יפנו לחברה אחרת שכן תיתן.  
+
באום וצוותו נפגשים עם מנהלת בדרג ביניים באחת מחברות דירוג האשראי - היא מודה בכך שהם מעניקים דירוג אוטומטי של AAA לחבילות סאב פריים גם כשאלו מכילות משכנתאות "זבל" - אבל לטענתה הדבר נובע מלחץ של המנהלים שלה ומכך שהחברה שלה יודעת שאם היא לא תיתן את הדירוג המתאים הבנקים יפנו לחברה אחרת שכן תיתן.  
    
מארק באום נפגש עם קרן ניהול של CDO, וינג צ'או, שלא מוטרד כלל מפני הסיכונים שעלולים להתממש - העיקר ש"כולם מרווחים". צ'או מסביר לבאום כי הכסף ב-CDO הרגיל הוא הכסף הקטן - ה-CDO הסינתטי הוא המקום שבו נמצא הכסף הגדול - בערך פי 20 יותר כסף לעומת ההלוואות עצמן. ההסבר לכך ניתן על ידי הזמרת [[סלינה גומז]] והכלכלן [[ריצ'רד ת'אלר]]. גומז מסבירה כיצד היא מהמרת עוד ועוד בקזינו ומשום שהיא מרוויחה שוב ושוב נוצר רושם מוטעה שהיא לא יכולה להפסיד. תאלר מסביר כי זו שגיאה נפוצה בתחום של [[כלכלה התנהגותית]]. הכסף הגדול לא נמצא בהימורים של גומז עצמה, אלא מהימורים של אנשים סביבה על סכומים גדולים יותר בכך שהיא תזכה - והימורים אלו דומים למכשירים של CDO סינתטי. באום המום מההסבר ומגיע למסקנה כי הכלכלה העולמית כולה נמצאת בסכנת קריסה. כדי להצדיק את עמדתו צ'או מציין כי השכר שהוא מרוויח גדול יותר מזה של באום - אות לכך שהשוק מעריך אותו יותר.  
 
מארק באום נפגש עם קרן ניהול של CDO, וינג צ'או, שלא מוטרד כלל מפני הסיכונים שעלולים להתממש - העיקר ש"כולם מרווחים". צ'או מסביר לבאום כי הכסף ב-CDO הרגיל הוא הכסף הקטן - ה-CDO הסינתטי הוא המקום שבו נמצא הכסף הגדול - בערך פי 20 יותר כסף לעומת ההלוואות עצמן. ההסבר לכך ניתן על ידי הזמרת [[סלינה גומז]] והכלכלן [[ריצ'רד ת'אלר]]. גומז מסבירה כיצד היא מהמרת עוד ועוד בקזינו ומשום שהיא מרוויחה שוב ושוב נוצר רושם מוטעה שהיא לא יכולה להפסיד. תאלר מסביר כי זו שגיאה נפוצה בתחום של [[כלכלה התנהגותית]]. הכסף הגדול לא נמצא בהימורים של גומז עצמה, אלא מהימורים של אנשים סביבה על סכומים גדולים יותר בכך שהיא תזכה - והימורים אלו דומים למכשירים של CDO סינתטי. באום המום מההסבר ומגיע למסקנה כי הכלכלה העולמית כולה נמצאת בסכנת קריסה. כדי להצדיק את עמדתו צ'או מציין כי השכר שהוא מרוויח גדול יותר מזה של באום - אות לכך שהשוק מעריך אותו יותר.  
שורה 28: שורה 28:  
מייקל ברי מבין שהמערכת מושחתת ולכן מכריז כי יש לו סמכות למנוע מהמשקיעים למשוך את כספם מהקרן, דבר שמעורר את זעם המשקיעים ותביעות נגד הקרן.  
 
מייקל ברי מבין שהמערכת מושחתת ולכן מכריז כי יש לו סמכות למנוע מהמשקיעים למשוך את כספם מהקרן, דבר שמעורר את זעם המשקיעים ותביעות נגד הקרן.  
   −
שיפלי וגלר מבינים שיש בעיה ומגדילים עוד יותר את ההימור - הם מהמרים גם נגד משכנתאות בדרוג טוב ולא רק משכנתא בדרוג סאב-פריים. בתחילה הם חוגגים את נצחונם, אבל  בן ריקט נגעל מהמצב. הוא מציין את ההשלכות של המשבר - לפי טענתו כאשר ה[[אבטלה]] בארצות הברית עולה באחוז אחד פרוש הדבר הוא 40 אלף מקרי מוות. בהמשך שיפלי וגלר מבינים כי הבנקים וסוכניות הדרוג שומרים באופן מלאכותי על הערך של חבילות ה-CDO וכדי שיוכלו למכור אותם לפני קריסה בלתי נמענת. שיפלי וגלר מזועזעים מהמצב ומנסים לשכנע עיתוני מהוול-סטירט ג'ורנל לכתוב מאמר על המצב. כאן רומז הסרט על [[קשרי הון שלטון עיתון]] - העיתונאי מסרב בטענה שדבר זה יסמן אותו בוול-סרטיט, דבר שיפגע ביכולת שלו לקבל מידע ממקורות.  
+
שיפלי וגלר מבינים שיש בעיה ומגדילים עוד יותר את ההימור - הם מהמרים גם נגד משכנתאות בדירוג טוב ולא רק משכנתא בדרוג סאב-פריים. בתחילה הם חוגגים את ניצחונם, אבל  בן ריקט נגעל מהמצב. הוא מציין את ההשלכות של המשבר - לפי טענתו כאשר ה[[אבטלה]] בארצות הברית עולה באחוז אחד פרוש הדבר הוא 40 אלף מקרי מוות. בהמשך שיפלי וגלר מבינים כי הבנקים וסוכנויות הדירוג שומרים באופן מלאכותי על הערך של חבילות ה-CDO וכדי שיוכלו למכור אותם לפני קריסה בלתי נמענת. שיפלי וגלר מזועזעים מהמצב ומנסים לשכנע עיתוני מהוול-סטריט ג'ורנל לכתוב מאמר על המצב. כאן רומז הסרט על [[קשרי הון שלטון עיתון]] - העיתונאי מסרב בטענה שדבר זה יסמן אותו בוול-סטריט, דבר שיפגע ביכולת שלו לקבל מידע ממקורות.  
    
===התפוצצות הבועה הפיננסית===
 
===התפוצצות הבועה הפיננסית===
הסרט מתאר את רגע הנצחון של מארק באום - בזמן משבר באחד הבנקים הגדולים באום נמצא בעימות בכנס מול אחד המשקיעים האופטימיים. באום חוזה כי את מחיר המשבר לא ישלמו הבנקאים שיצרו אותו אלא העובדים קשיי היום של ארצות הברית. תוך כדי העימות מסתבר כי מנית הבנק נמצאת בצלילה חופשית. אורחי הכנס ממהרים לנטוש את האולם, אל מול עינהם המשתאות של הכלכלנים הבכירים שבתחילת הסרט מוזכרים כאנשים שאומרים שאין כל חשש למשבר.  
+
הסרט מתאר את רגע הניצחון של מארק באום - בזמן משבר באחד הבנקים הגדולים באום נמצא בעימות בכנס מול אחד המשקיעים האופטימיים. באום חוזה כי את מחיר המשבר לא ישלמו הבנקאים שיצרו אותו אלא העובדים קשיי היום של ארצות הברית. תוך כדי העימות מסתבר כי מנית הבנק נמצאת בצלילה חופשית. אורחי הכנס ממהרים לנטוש את האולם, אל מול עיניהם המשתאות של הכלכלנים הבכירים שבתחילת הסרט מוזכרים כאנשים שאומרים שאין כל חשש למשבר.  
   −
כשהבועה הפיננסית מתפוצצת בסופו של דבר, קרן הגידור של מייקל ברי משיגה תשואה של 489% ורווח של 2.69 מיליארד דולר והוא מחליט לסגור אותה. שיפלי וגלר נאלצים למכור את חבילות ה-swaps שלהם בתחילת ההתמוטטות כי מכירה מאוחרת מידי עלולה לחשוף אותם לסיכון של נפילת הבנקים. הם מרוויחים בסופו של דבר כ-80 מיליון דולר. קרן הגידור של מארק באום מרוויחה כמיליארד דולר, וג'ארד ונט מרוויח 47 מיליון דולר. באום מתוסכל מהמערכת ומשוכנע כי מאות אנשים שהיו מעורבים במזימה צריכים ללכת לכלא עקב הונאה. אבל עקב [[קשרי הון שלטון]] דבר לא קורא, המערכת לא משתנה ומעטים מאד מבין הצמרת שיצרה את המשבר משלמים מחיר. בה בעת מי שמשלם את המחיר הם האנשים קשי היום שקנו את חבילות הסאב-פריים או אנשים שנותרים בלי קורת גג.  
+
כשהבועה הפיננסית מתפוצצת בסופו של דבר, קרן הגידור של מייקל ברי משיגה תשואה של 489% ורווח של 2.69 מיליארד דולר והוא מחליט לסגור אותה. שיפלי וגלר נאלצים למכור את חבילות ה-Swaps שלהם בתחילת ההתמוטטות כי מכירה מאוחרת מידי עלולה לחשוף אותם לסיכון של נפילת הבנקים. הם מרוויחים בסופו של דבר כ-80 מיליון דולר. קרן הגידור של מארק באום מרוויחה כמיליארד דולר, וג'ארד ונט מרוויח 47 מיליון דולר. באום מתוסכל מהמערכת ומשוכנע כי מאות אנשים שהיו מעורבים במזימה צריכים ללכת לכלא עקב הונאה. אבל עקב [[קשרי הון שלטון]] דבר לא קורא, המערכת לא משתנה ומעטים מאד מבין הצמרת שיצרה את המשבר משלמים מחיר. בה בעת מי שמשלם את המחיר הם האנשים קשי היום שקנו את חבילות הסאב-פריים או אנשים שנותרים בלי קורת גג.  
    
הסרט מסתיים בכיתוב בו מתואר שב-2015 החלו הבנקים לסחור שוב במכשירים פיננסים מסוג Bespoke tranche opportunity, שהם למעשה מקבילים ל-CDO הסינתטיים שהביאו לנפילתם בעבר.
 
הסרט מסתיים בכיתוב בו מתואר שב-2015 החלו הבנקים לסחור שוב במכשירים פיננסים מסוג Bespoke tranche opportunity, שהם למעשה מקבילים ל-CDO הסינתטיים שהביאו לנפילתם בעבר.
שורה 41: שורה 41:  
*כריסטיאן בייל - [[מייקל ברי]] (מנהל [[קרן גידור]], מהראשונים שחזו את משבר הסאבפריים)
 
*כריסטיאן בייל - [[מייקל ברי]] (מנהל [[קרן גידור]], מהראשונים שחזו את משבר הסאבפריים)
 
*ראיין גוסלינג - ג'ארד ונט (מבוסס על הסוחר ב[[דויטשה בנק]] גרג ליפמן)
 
*ראיין גוסלינג - ג'ארד ונט (מבוסס על הסוחר ב[[דויטשה בנק]] גרג ליפמן)
*ג'ון מגרו ופין ויטרוק - צ'רלי גלר (מבוסס על Charlie Ledley) וג'יימי שיפלי (מבוסס על Jamie Mai) - צמד מנהלי השקעות צעירים
+
*ג'ון מגרו ופין ויטרוק - צ'רלי גלר (מבוסס על Charlie Ledley) וג'יימי שיפלי (מבוסס על Jamie Mai) - צמד מנהלי השקעות צעירים
 
*בראד פיט - בן ריקט (מבוסס על מנהל ההשקעות בן הוקט) - סוחר לשעבר ב[[צ'ייס (בנק)|צ'ייס]] שפרש בתיעוב מהמערכת הפיננסית
 
*בראד פיט - בן ריקט (מבוסס על מנהל ההשקעות בן הוקט) - סוחר לשעבר ב[[צ'ייס (בנק)|צ'ייס]] שפרש בתיעוב מהמערכת הפיננסית
 
* מליסה לאו - ג'ורג'יה הייל, מנהלת בסוכנות הדירוג [[סטנדרט אנד פורס]]
 
* מליסה לאו - ג'ורג'יה הייל, מנהלת בסוכנות הדירוג [[סטנדרט אנד פורס]]
שורה 49: שורה 49:     
הופעות אורח - הזמרת סלינה גומז והכלכלן [[ריצ'רד ת'אלר]] - בהופעת קמע, מסביר לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא ה-CDO הסינתטי)
 
הופעות אורח - הזמרת סלינה גומז והכלכלן [[ריצ'רד ת'אלר]] - בהופעת קמע, מסביר לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא ה-CDO הסינתטי)
השחקנית מרגו רובי - בהופעת קמע, מסבירה לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא אג"ח על המשכנתאות), השף [[אנתוני בורדיין]] - בהופעת קמע, מסביר לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא ה-CDO - כיצד לוקחים משכנתאות שזכו לחבילות עם דרוג נמוך, ואז אורזים אותן מחדש יחד עם משכנתאות אחרות כדי למתג אותן עם דרוג גבוה)
+
השחקנית מרגו רובי - בהופעת קמע, מסבירה לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא אג"ח על המשכנתאות), השף [[אנתוני בורדיין]] - בהופעת קמע, מסביר לצופים את הסוגיות הפיננסיות בסרט (נושא ה-CDO - כיצד לוקחים משכנתאות שזכו לחבילות עם דירוג נמוך, ואז אורזים אותן מחדש יחד עם משכנתאות אחרות כדי למתג אותן עם דרוג גבוה)
    
==הפקה וצילום==
 
==הפקה וצילום==
שורה 65: שורה 65:     
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Short_(film) מכונת הכסף]] בויקיפדיה האנגלית
+
* [https://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Short_(film) מכונת הכסף] בוויקיפדיה האנגלית
 
* [http://www.thebigshortmovie.com/ אתר הסרט]
 
* [http://www.thebigshortmovie.com/ אתר הסרט]
 
* [http://www.paramountguilds.com/pdf/the-big-short.pdf תסריט הסרט]
 
* [http://www.paramountguilds.com/pdf/the-big-short.pdf תסריט הסרט]

תפריט ניווט