שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,355 בתים ,  12:22, 16 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  +
'''יום ללא עישון''' (No Tobacco Day) או '''יום ללא טבק''' יום בינלאומי למודעות ל[[עישון|תופעות עישון הטבק]], ול[[השפעות בריאותיות של עישון|נזקי העישון]] והשפעות בריאותיות וחברתיות של העישון. יום ללא טבק מתקיים מידי שנה ב-31 במאי , והוא נוסד ביוזמת [[ארגון הבריאות העולמי]] מאז שנת 1987. 
 +
 
{{עישון}}
 
{{עישון}}
'''יום ללא עישון''' הוא יום המתקיים מידי שנה ב-31 במאי מאז 1987 במדינות החברות ב[[ארגון הבריאות העולמי]].
+
נוסף למודעות לנזקי העישון היום משמש ולמודעות ביחס להיבטים הנוגעים אחרים הנוגעים לעישון כגון [[התמכרות לעישון]], [[הכחשת נזקי העישון]], [[שיווק סיגריות לקטינים]], [[עישון כפוי]] או [[מניעת עישון|אפשרויות ציבוריות להקטין את ההצטרפות של מעשנים חדשים]], [[גמילה מעישון]] וכן [[הקשר בין עישון לעוני]].במסגרת "יום ללא עישון" מתקיימים בבתי הספר בישראל שיעורים מיוחדים שמתמקדים בהשפעות העישון.  
   −
המטרה של ציון יום זה היא, להעלות על סדר היום העולמי את תופעת [[העישון]], [[השפעות בריאותיות של עישון|נזקי העישון]], [[התמכרות לעישון]] ואת הצורך להגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק. במסגרת "יום ללא עישון" מתקיימים בבתי הספר בישראל שיעורים מיוחדים שמתמקדים בהשפעות העישון.
+
עישון טבק היא הסיבה העיקרית בעולם ל[[רפואה מונעת|מוות מוקדם שניתן למניעה]], הרבה לפני כל סיבה אחרת כמו מלחמות, [[תאונות דרכים]] ועוד. בשנת 2004 העריך ארגון הבריאות העולמי כי עישון טבק גורם למוות בטרם עת של מעל 5.4 מיליון בני אדם בשנה עקב מחלות לב, שבץ, [[סרטן]] ועוד. עישון טבק הוא אחד מ-5 [[גורמי סיכון בריאותיים|גורמי הסיכון הבריאותיים]] המרכזיים ברחבי העולם. בכלל מדינות העולם עישון גורם לכ-9% מסך מקרי המוות, אבל במדינות עשירות, כמו בישראל, הוא גורם לכ-18% מסך מקרי המוות.{{הערה|שם=who2009|[http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/global_health_risks/en/ גורמי סיכון עולמיים], ארגון הבריאות העולמי, 2009}}
 +
 
 +
נכון לשנת 2015 משרד הבריאות מעריך כי כ-8,000 ישראלים מתים בשנה כתוצאה מתחלואה שנגרמה מעישון. מתוכם כ-800 מתים עקב [[עישון כפוי]]. הטיפול במחלות הקשורות בעישון והוצאות שנגרמו עקב הוצאות נלוות אליהן מוערך ב-3.7 מיליארד ש"ח. סך הנזקים הנגרמים למשק בהנחה שעישון הוא תופעה לפי בחירת המעשן (ולא דבר שנכפה עליו עקב בחירה בגיל צעיר) עולה למשק כ-13 מיליארד ש"ח לפחות. {{הערה|שם =health2015|[http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/smoking_2015.pdf דו”ח שרת הבריאות על העישון בישראל 2015], משרד הבריאות }}
 +
 
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
* [[מניעת עישון]]
 +
* [[הכחשת נזקי העישון]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://www.who.int/campaigns/no-tobacco-day/2016/en/ יום ללא עישון 2016] באתר [[ארגון הבריאות העולמי]]
 
* [http://www.who.int/campaigns/no-tobacco-day/2016/en/ יום ללא עישון 2016] באתר [[ארגון הבריאות העולמי]]
 
{{קצרמר}}
 
{{קצרמר}}
 +
 
[[קטגוריה:עישון]]
 
[[קטגוריה:עישון]]
 
[[קטגוריה:חגים ומועדים]]
 
[[קטגוריה:חגים ומועדים]]

תפריט ניווט