שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 33 בתים ,  00:01, 10 במאי 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''קוד פתוח''' (Open source) היא פילוסופיה בתחומי הפיתוח טכנולוגי והייצור שמקדמת הפצה חופשית וכן גישה, יכולת עריכה והפצה מחודשת של ה"קוד" ה[[מידע]] הדרוש לעיצוב וליישום של מוצרים ושירותים. הדוגמה המוכרת ביותר לקוד פתוח היא [[תוכנות קוד פתוח]] כמו מערכת ההפעלה [[לינוקס]], הדפדפן שועל אש, שרתי אפאצ'י  ועוד מאות תוכנות אחרות, אך קיימת גם תנועת [[חומרת קוד פתוח]] שיוצרת בסיס ידע ומתודולוגיות להכנת מוצרים ממשיים כמו טרקטור או מדפסת בקוד פתוח.  
+
'''קוד פתוח''' (Open source) היא פילוסופיה בתחומי הפיתוח טכנולוגי והייצור שמקדמת הפצה חופשית וכן גישה, יכולת עריכה והפצה מחודשת של ה"קוד" ה[[מידע]] הדרוש לעיצוב וליישום של מוצרים ושירותים. הדוגמה המוכרת ביותר לקוד פתוח היא [[תוכנות קוד פתוח]] כמו מערכת ההפעלה [[לינוקס]], הדפדפן פיירפוקס, שרתי אפאצ'י  ועוד מאות תוכנות אחרות, אך קיימת גם תנועת [[חומרת קוד פתוח]] שיוצרת בסיס ידע ומתודולוגיות להכנת מוצרים ממשיים כמו טרקטור או מדפסת בקוד פתוח.  
   −
שיטת פיתוח ועיצוב של קוד פתוח מאפשרת לכל מי שחפץ בכך ושיש לו זמן, ידע ומשאבים מספיקים לקחת חלק בפיתוח התוכנה או הקוד ולתרום לשיפורה. מושג קרוב ואולי זהה במשמעותו הוא "'''תוכנה חופשית'''". לעתים כוללים את שניהם ביחד כ"תוכנה חופשית וקוד פתוח" (ראשי תיבות FOSS או FLOSS באנגלית: Free/Libre and Open Source Software).  
+
שיטת פיתוח ועיצוב של קוד פתוח מאפשרת לכל מי שחפץ בכך ושיש לו זמן, ידע ומשאבים מספיקים לקחת חלק בפיתוח התוכנה או הקוד ולתרום לשיפורה. מושג קרוב הוא "'''[[תוכנה חופשית]]'''". לעתים כוללים את שניהם ביחד כ"תוכנה חופשית וקוד פתוח" (ראשי תיבות FOSS או FLOSS באנגלית: Free/Libre and Open Source Software).  
    
יש להבחין בין קוד פתוח לבין קוד נגיש – מצב שבו ניתן לראות את הקוד אך אסור לבצע בו שינויים. מצב זה אינו נופל תחת הקטגוריה של קוד פתוח.
 
יש להבחין בין קוד פתוח לבין קוד נגיש – מצב שבו ניתן לראות את הקוד אך אסור לבצע בו שינויים. מצב זה אינו נופל תחת הקטגוריה של קוד פתוח.
שורה 25: שורה 25:  
מבחינת תפיסה קוד פתוח התפתח גם להיבטים אחרים של שיתוף ושקיפות כמו [[נתונים חופשיים]] והחשיבות של [[ממשל בקוד פתוח]] וקיום שם [[מוסדות חברתיים]] שהם [[שקיפות|שקופים]] וניתנים לשינוי על ידי הציבור.  
 
מבחינת תפיסה קוד פתוח התפתח גם להיבטים אחרים של שיתוף ושקיפות כמו [[נתונים חופשיים]] והחשיבות של [[ממשל בקוד פתוח]] וקיום שם [[מוסדות חברתיים]] שהם [[שקיפות|שקופים]] וניתנים לשינוי על ידי הציבור.  
   −
דוגמה למערכת הפעלה בקוד פתוח היא הפצות [[לינוקס]] לסוגיהן. יש מאות סוגים של תוכנות שמסוגלות לרוץ במערכת הפעלה זו. יש תוכנות קוד פתוח רבות שמסוגלות לרוץ גם במערכת הפעלה קנייניות כמו חלונות ואפל. דוגמאות לתוכנות קוד פתוח כוללות תוכנת שרת האינטרנט אפאצ'י-טום קאט, את [[אופן אופיס]] לעיבוד תמלילים, דפדפן פיירפוקס (שועל אש), GIMP לעיבוד מתקדם של תמונות ועוד. שפות פיתוח תוכנה בקוד פתוח כוללות את פרל, פייתון ו-PHP. מערכות לבסיסי נתונים כוללים את MySQL ופתרונות נוספים. ישנן מערכות רבות לפתרונות רשת כשבין המפורסמות בינהן הן וורדפרס לבלוגים, ו[[מדיה-ויקי]] ל[[ויקי]] ודורפל שמשמשת להכנת אתרים.  
+
דוגמה למערכת הפעלה בקוד פתוח היא הפצות [[לינוקס]] לסוגיהן. יש מאות סוגים של תוכנות שמסוגלות לרוץ במערכת הפעלה זו. יש תוכנות קוד פתוח רבות שמסוגלות לרוץ גם במערכת הפעלה קנייניות כמו חלונות ואפל. דוגמאות לתוכנות קוד פתוח כוללות תוכנת שרת האינטרנט אפאצ'י-טום קאט, את [[ליברה אופיס]] לעיבוד תמלילים, דפדפן פיירפוקס (שועל אש), GIMP לעיבוד מתקדם של תמונות ועוד. שפות פיתוח תוכנה בקוד פתוח כוללות את פרל, פייתון ו-PHP. מערכות לבסיסי נתונים כוללים את MySQL ופתרונות נוספים. ישנן מערכות רבות לפתרונות רשת כשבין המפורסמות ביניהן הן וורדפרס לבלוגים, ו[[מדיה-ויקי]] ל[[ויקי]] ודורפל שמשמשת להכנת אתרים.  
   −
פרוייקטים רבים של מידע שיתופי פותחו על גבי תוכנות של קוד פתוח. הדוגמה המפורסמת ביותר לכך היא [[ויקיפדיה]] שפותחה על גבי [[מדיה-ויקי]], ודוגמה נוספת אחרת היא [[Open street map]] שמספקת מפה חופשית. דוגמאות מישראל כוללות בין היתר את אתר [[כנסת פתוחה]], אתר [[בידיים]], [[אקו-ויקי]] ועוד מאות דוגמאות נוספות.
+
פרוייקטים רבים של מידע שיתופי פותחו על גבי תוכנות של קוד פתוח. הדוגמה המפורסמת ביותר לכך היא [[ויקיפדיה]] שפותחה על גבי [[מדיה-ויקי]], ודוגמה נוספת אחרת היא [[Open street map]] שמספקת מפה חופשית. דוגמאות מישראל כוללות בין היתר את אתר [[כנסת פתוחה]], אתר [[בידיים]], [[אקו-ויקי]] ועוד דוגמאות נוספות.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט