שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,902 בתים ,  10:30, 4 באפריל 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''פול הוקן''' ('''Paul Hawken''') הוא סופר, יזם, ועיתונאי [[סביבתנות|סביבתני]].
 
'''פול הוקן''' ('''Paul Hawken''') הוא סופר, יזם, ועיתונאי [[סביבתנות|סביבתני]].
   −
הוקן כתב את הספר [[קפיטליזם טבעי (ספר)]] יחד עם [[אמורי לובינס]]. בספר הם הציעו מערכת תעשייתית שבה מתייחסים אל משאבי הטבע כ[[הון טבעי]] ו"מעצבים חכמים הם המתלמדים של הטבע" ממנו הם לומדים את הסודות של ייצור יעיל.  
+
==קפיטליזם טבעי - מעריסה לעריסה==
 +
בשנת 1999 כתב הוקן יחד עם  [[אמורי לובינס]] את הספר [[קפיטליזם טבעי (ספר)|קפיטליזם טבעי]]. בספר הם הציעו מערכת תעשייתית שבה מתייחסים אל משאבי הטבע כ[[הון טבעי]] ו"מעצבים חכמים הם המתלמדים של הטבע" ממנו הם לומדים את הסודות של ייצור יעיל.  
   −
היצרנים הם מוכרים לא של סחורות אלא של שרותים שנתמכים על ידי ציוד שמחזיק מעמד זמן רב, שניתן בהשכרה. היצרן הוא בסופו של דבר האחראי להפטר מהציוד. הוקן, כותב על התלות ההדדית של העסקים והטבע.  
+
היצרנים הם מוכרים לא של סחורות אלא של שרותים שנתמכים על ידי ציוד שמחזיק מעמד זמן רב, שניתן בהשכרה. היצרן הוא בסופו של דבר האחראי להפטר מהציוד. הוקן, כותב על התלות ההדדית של העסקים והטבע - תפיסה שבאה לידי ביטוי גם בזרם של [[כלכלה אקולוגית]].  
   −
הוקן רואה במערכת הייצור החכמה של הכימאי הגרמני [[מיכאל בראונגרט]] יישום של התאוריה שלו. במערכת של בראונגרט, החומרים בכלכלה מחולקים לשני מחזורים - מחזור "חומרי הזנה" פתוח ומחזור רעיל סגור. חומרי ההזנה מוחזרים בסופו של דבר בקלות לחומרים שהטבע יכול לפרק ולהשתמש בהם. ולעומת זאת חומרים רעילים או הניתנים למחזור ושהפקתם דורשת אנרגיה גבוה, הן תחת אחריות היצרן לכל ימי חייהן. מוצרים שונים מורכבים כך שקל להפריד בין החומרים בזרם אחד לבין החומרים השייכים לזרם השני.  
+
הוקן רואה במערכת הייצור החכמה של הכימאי הגרמני [[מיכאל בראונגרט]] יישום של התאוריה שלו. במערכת של בראונגרט, המכונה כיום "[[מעריסה לעריסה]]", החומרים בכלכלה מחולקים לשני מחזורים - מחזור "חומרי הזנה" פתוח ומחזור רעיל סגור. חומרי ההזנה מוחזרים בסופו של דבר בקלות לחומרים שהטבע יכול לפרק ולהשתמש בהם. ולעומת זאת חומרים רעילים או הניתנים למחזור ושהפקתם דורשת אנרגיה גבוה, הן תחת אחריות היצרן לכל ימי חייהן. מוצרים שונים מורכבים כך שקל להפריד בין החומרים בזרם אחד לבין החומרים השייכים לזרם השני. דברים אלה משליכים גם על התהנלות החברות - מתפיסה של [[מחזור]] של מוצרים בסוף דרכם (כאשר כבר קשה להתמודד עם הבעיה) לתפיסה של [[אחריות יצרן מורחבת]] ומכאן גם שינוי התהליך העסקי - מכירת  שירותים (לדוגמה שירותי שטיח) במקום מכירה של מוצרים.
 +
 
 +
==אי שקט מבורך ==
 +
בשנת 2007 יצא לאור ספרו של הוקן "אי שקט מבורך: כיצד נוצרה התנועה הגדולה ביותר בעולם ומדוע אף אחד לא שם לב שהיא באה" (Blessed Unrest: How the Largest Movement in the World Came into Being and Why No One Saw It Coming) הספר הפך להיות רב מכר ברשימות של הניו יורק טיימס לאותה שנה. הספר עוסק ב[[ארגון ללא מטרת רווח|ארגונים ללא מטרת רווח]] וב[[קהילות|ארגונים קהילתיים]] שמוקדשים למשימות שונות, שהוקן מכנה "[[צדק סביבתי-חברתי|התנועה לצדק סביבתי-חברתי]]" "[[התנועה הגדולה]]". הוקן מסביר כי מדובר בתנועה [[מגוון|מגוונת]] בלי מהניג כריזמטי. לתנועה אין [[אידאולוגיה]] מאחדת והיא לא מוכרת ככזו על ידי פוליטיקאים, הציבור או התקשורת. אבל הוקן טוען (וכמוהו פעילים והוגים נוספים) כי יש לתנועה זו פוטנציאך לשפר את החיים בכדור הארץ. הוקן מכסה בספר גם את המתקפה של [[חברות כימיה|תעשיות הכימיה]] ו[[חומרי הדברה|חומרי ההדברה]] על ספרה של [[רחל קרסון]] "[[אביב דומם]]" שהתפרסם בשנת 1962 בה בשעה שקרסון נאבקה ב[[סרטן|מחלת סרטן]]. הוקן מתאר בספר סיפורים נוספים של פעילים שהתמודדו בקשיים בפעילות מול [[תאגיד רב לאומי|תאגידים גדולים]].  
    
==ספרים==
 
==ספרים==
שורה 13: שורה 17:  
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[המהפכה התעשייתית הבאה]]
 
*[[המהפכה התעשייתית הבאה]]
 +
* [[מעריסה לעריסה]]
 +
* [[דיוויד קורטן]]
 +
* [[התנועה הגדולה]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Hawken פול הוקן] בוויקיפדיה האנגלית
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Hawken פול הוקן] בוויקיפדיה האנגלית
 +
* [http://www.paulhawken.com/paulhawken_frameset.html אתר הבית של פול הוקן]
 +
* [http://www.wiser.org/ Wiser.org] World Index for Social and Environmental Responsibility
 +
* [http://www.cchange.net/2014/11/04/hawken/ ראיון עם פול הוקן ברדיו "Sea Change"] {{פודקסט}}
   −
[[קטגוריה:אנשי סביבה|הוקן, פול]]
+
{{מיון רגיל:הוקן פול}}
[[קטגוריה:כלכלה וסביבה|הוקן, פול]]
+
[[קטגוריה:אנשי סביבה]]
[[קטגוריה:אנשי כלכלה מקיימת|הוקן, פול]]
+
[[קטגוריה:כלכלה וסביבה]]
[[קטגוריה:עיתונאים|הוקן, פול]]
+
[[קטגוריה:אנשי כלכלה מקיימת]]
 +
[[קטגוריה:עיתונאים]]
 +
[[קטגוריה:קפיטליזם]]
 +
[[קטגוריה:תעשייה בת קיימא]]
 +
[[קטגוריה:תרבות]]
 +
[[קטגוריה:גלובליזציה]]

תפריט ניווט