שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 739 בתים ,  11:45, 16 בפברואר 2016
שורה 6: שורה 6:     
==שימוש בטכנולוגיה במינים אחרים==
 
==שימוש בטכנולוגיה במינים אחרים==
השימוש בטכנולוגיה במובנה הצר של שימוש בכלים, קיים במינים אחרים ולא יחודי רק ל[[בני אדם|בני האדם]]. הדבר כולל פרימטים כמו שימפנזים, חלק מקהילות הדולפינים ועורבים. התייחסות רחבה יותר לטכנולוגיה כאתולוגיה של בקרה של הסביבה ושליטה בה, יכול להכיל בהגדרה מינים נוספים אם זה ([[מין מהנדס סביבה]]) כמו בונים שבונים סכרים, או יצורים הבונים מבנים כמו דבורים הבונות כוורות או ציפורים הבונות קינים.  
+
השימוש בטכנולוגיה במובנה הצר, כלומר שימוש בכלים, קיים במינים אחרים ולא יחודי רק ל[[בני אדם|בני האדם]]. הדבר כולל פרימטים כמו שימפנזים, חלק מקהילות הדולפינים ועורבים. התייחסות רחבה יותר לטכנולוגיה כאתולוגיה של בקרה של הסביבה ושליטה בה, יכול להכיל בהגדרה מינים נוספים אם זה ([[מין מהנדס סביבה]]) כמו בונים שבונים סכרים, או יצורים הבונים מבנים כמו דבורים הבונות כוורות או ציפורים הבונות קינים.  
   −
היכולת להכין ולהשתמש בכלים נחשבה בעבר מאפיין מגדיר של המין האנושי. עם זאת, הגילוי של בניית כלים בקרב שימפנזים ופרימטים נוספים דחתה את הרעיון כי שימוש בטכנולוגיה הוא ייחודי לאנושות. לדוגמה חוקרים מצאו כי שימפנזים בטבע השתמשו בכלים לשם חיפוש מזון. כמה מהכלים שבהם השתמשו כללו ספוג מעלים, ענפים לדיג טרמיטים, עלי ומנוף. שימפנזים משתמשים באבנים כבפטיש וסדן לשם ניפוץ אגוזים.  
+
היכולת להכין ולהשתמש בכלים נחשבה בעבר מאפיין מגדיר של המין האנושי. עם זאת, הגילוי של בניית כלים בקרב שימפנזים ופרימטים נוספים דחתה את הרעיון כי שימוש בטכנולוגיה הוא ייחודי לאנושות. לדוגמה חוקרים מצאו כי שימפנזים בטבע השתמשו בכלים לשם חיפוש מזון. כמה מהכלים שבהם השתמשו כללו ספוג מעלים, ענפים לדיג טרמיטים, עלי ומנוף. שימפנזים משתמשים באבנים כבפטיש וסדן לשם ניפוץ אגוזים. קופי מקק ביפאן למדו כיצד לשטוף בטטות במים כדי לנקות אותן מחול, וחוקרים עקבו אחר התפשטות השימוש בטכניקה זו בקרב להקת הקופים לאחר שקוף צעיר אחד החל בה.  
   −
למרות זאת השימוש הנרחב בכלים, ייצור של מכונות (המורכבות מכמה חלקים נעים המחוברים זה לזה), שכלול מתודי ומתמשך של טכנולוגיה שלא דרך הגנום, והשפעה נרחבת של השימוש בטכנולוגיה על חיי היומיום, התפשטות האוכלוסייה והתפתחות הגנום, ומאפיינים נוספים לשימוש בטכנולוגיה הם יחודיים למין האנושי. כמו כן, בעוד שבחלק מהמינים העברת הטכנולוגיה היא גנטית (דבורים) כל הטכנולוגיה האנושית מבוססת על [[מידע]] שנמסר בעל פה או בכתב, שעוד שגם בקרב מינים אחרים דבר זה יכול להתקיים התעוד והשפע האנושי של תעוד טכנולוגי הוא נרחב בהרבה.  
+
למרות זאת השימוש הנרחב בכלים, יש מאפיינים רבים של טכנולוגיה שהם יחודיים למין האנושי. בינהם ייצור של מכונות (המורכבות מכמה חלקים נעים המחוברים זה לזה), רתימת דלקים חיצוניים להענת מכונות (כלומר שמונעות לא בכוח הגוף), שכלול מתודי ומתמשך של טכנולוגיה שלא דרך הגנום, השפעה נרחבת של השימוש בטכנולוגיה על חיי היומיום, על התפשטות האוכלוסייה והתפתחות הגנום, ומאפיינים נוספים, והשפעת הטכנולוגיה על התפתחות החברה ועל הידע הקיים בה (לדוגמה הקשר בין פיתוחים טכנולוגיים למדע). כמו כן, בעוד שבחלק מהמינים העברת הטכנולוגיה היא גנטית (דבורים) כל הטכנולוגיה האנושית מבוססת על [[מידע]] ועל [[ידע]] שנמסר בעל פה או בכתב. העברה בעל פה של טכניקות קיימת גם במינים אחרים (לדוגמה לימוד ציד סלמונים בקרב דובים) אבל העברת הידע בצורה נרחבת ומסודרת ולעיתים קרובות א-פרסונלית היא ייחודית לאדם.
    
==טכנו-ממים==
 
==טכנו-ממים==

תפריט ניווט