שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,984 בתים ,  16:23, 21 במאי 2015
שורה 71: שורה 71:     
==השלכות חברתיות וכלכליות של אי שוויון בריאותי==
 
==השלכות חברתיות וכלכליות של אי שוויון בריאותי==
השלכה חשובה אחת של אי שוויון בריאותי היא פגיעה ב[[ניידות חברתית]] והיות בעיות בריאותיות שונות חלק חשוב במספר [[מלכודות עוני]]. לדוגמה תחלואה ב[[סוכרת]], ועישון [[סיגריות]] נפוצות יותר בקרב אוכלוסיות עניות יותר ופחות משכילות. שתיהן מגבירות את הסיכוי ל[[נכות]] שפרושה קושי להתפרנס מצד אחד ומצד שני הגברת של הוצאות על טיפול רפואי, ציוד מיוחד ושכירת מסייעים או פגיעה בפרנסה של בני המשפחה. קושי בניידות חברתית משפיע לא רק על ה[[עוני|עניים]] אלא גם על כלל החברה שכן פרושו גם [[מריטוקרטיה]] חלשה יותר - תגמול נמוך יותר לכשרון.  
+
{{הפניה לערך מורחב|מלכודת עוני}}
 +
השלכה חשובה אחת של אי שוויון בריאותי היא פגיעה ב[[ניידות חברתית]] והיות בעיות בריאותיות שונות מהוות מרכיב חשוב במספר [[מלכודות עוני]]. מלכודות עוני על רקע בריאות קשורות בכך שאנשים עניים הם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות, להפצע או להפגע מבעיות נפשיות ואו שיש להם סיכוי נמוך יותר להחלים - דברים אלה מגברים את קשיי הפרנסה של העניים על ידי הקטנת יכולות השכלה, הקטנת יכולות ניוד וגישה, הקטנת יכולת להתקבל לעבודה או להחזיק משרה, וכן על ידי הגדלת ההוצאות הרפואיות והכלליות (לדוגמה הוצאות תחבורה ואו הוצאות הדיור).  
   −
היבט חשוב אחר של אי שוויון בריאותי הוא בקשר להתמכרות לסמים שונים, כניסה להריון בגיל מוקדם, מחלות נפש, ופשיעה. אלו משפיעים על כלל האוכלוסיה ולא רק על מי שנפגע מהיבטים אלה בעצמו. השפעה אחת היא דרך פגיעה ב[[הון חברתי]] וב[[אמון]]. כמו כן יש פגיעה ב[[דמוקרטיה]] על ידי תת השתתפות של חולים ונכים בדיון הציבורי ובקבלת החלטות.  
+
לדוגמה תחלואה ב[[סוכרת]], ו[[עישון|עישון סיגריות]] נפוצות יותר בקרב אוכלוסיות עניות יותר ופחות משכילות. שתיהן מגבירות את הסיכוי ל[[נכות]] שפרושה קושי להתפרנס מצד אחד ומצד שני הגברת של הוצאות על טיפול רפואי, ציוד מיוחד ושכירת מסייעים או פגיעה בפרנסה של בני המשפחה. היבט דומה מתרחש בפציעות של ילדים ושל מבוגרים במשפחה. מחקרים מישראל ומהעולם מצאו שבמשפחות עניות יותר הסיכוי של ילדים להפצע גבוה יותר. לדוגמה מחקר של קובי פלג משנת 2014 מצא כי ילדים הגרים באשכול 4 מתאשפזים פי 3.4 בגין פציעות בבית בהשוואה לילדים באשכול 16. וכן כי ערבים מתאשפזים יותר עקב תאונות ואלימות בהשווה ליהודים.<ref>פרופ' קובי פלג, שרון גולדמן [http://www.israelhpr.org.il/advertising/964.htm שוויון והיפגעות: הקשר בין הרמה החברתית-כלכלית לבין היפגעות בישראל] המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות, אוגוסט 2014</ref> מחקר של ארגון 'בטרם' מצא כי ילדים ממשפחות ערביות הם בעלי סיכוי גבוה יותר למוות עקב תאונה וכן הסיכוי למוות מתאונה גבוה יותר בקרב ילדים יהודים מישובים עניים יותר בהשוואה לישובים עשירים יותר. <ref name="beterem2014">אושרי וייס נטלי ניר, [http://www.beterem.org/download/files/2014.pdf דו"ח תמותת ילדים ובני נוער מהיפגעות בלתי מכוונת בשנת 2014], ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, 2015</ref>
 +
 
 +
קושי בניידות חברתית משפיע לא רק על ה[[עוני|עניים]] עצמם (או על אוכלוסיות מיעוטים) אלא גם על כלל החברה שכן פרושו גם [[מריטוקרטיה]] חלשה יותר - תגמול נמוך יותר לכשרון. כלומר הסיכוי שמשרה תאוייש על ידי האדם המתאים והכישרוני ביותר יורד בגלל שחלק מהמועמדים נפסלו על רקע בריאות והכנסות. דבר זה משפיע על רמת ה[[צמיחה כלכלית|צמיחה הכלכלית במשק]] בשל פגיעה ב[[פריון העבודה]].
 +
 
 +
היבט חשוב אחר של אי שוויון בריאותי הוא בקשר להתמכרות לסמים שונים, כניסה להריון בגיל מוקדם, מחלות נפש, ופשיעה. אלו משפיעים על כלל האוכלוסיה ולא רק על מי שנפגע מהיבטים אלה בעצמו. השפעה אחת היא על ידי פגיעה באנשים מסביב - לדגומה רצח על רקע סחר בסמים או על רקע פשיעה אחרת, נהיגה פרועה המובילה לתאונת דרכים, שריפות (אשר יכולות לפגוע במבנים סמוכים) תאונות עבודה ועוד. השפעה אחרת היא דרך פגיעה ב[[הון חברתי]] וב[[אמון]]. כמו כן יש פגיעה ב[[דמוקרטיה]] על ידי תת השתתפות של חולים ו[[נכים]] בדיון הציבורי ובקבלת החלטות.
    
==אי שוויון בריאותי ורפואה מונעת==
 
==אי שוויון בריאותי ורפואה מונעת==

תפריט ניווט