שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 66: שורה 66:     
===דוגמאות מתחום החקלאות והמזון===
 
===דוגמאות מתחום החקלאות והמזון===
דוגמה נוספת היא מתחום המזון. בעוד שאין הסכמה מלאה בנושא, רוב מומחי הבריאות ממליצים על צריכת של פחות בשר, מזון מהחי ומזון מעובד וצריכה של מזון עשיר יותר בירקות ובמזונות בלתי מעובדים. צריכת מזון מהחי אינה חייבת להיות בזבוז של מזון בכל הנסיבות - היא יכולה לנצל עודפי תאית במזון מהצומח (לדוגמה קש מגידולי חיטה), שטחי פאה וקצוות שדה, או איזורים בהם קשה לגדל חקלאות. אבל מעבר להיקף מסויים של צריכה, צריכה כזו גוררת גידול גרעינים לשם האבסת בעלי חיים תוך הגדלת ההשקעת המשאבים בכל קלוריה שמגיעה בסופו של דבר לבני האדם. כמות גדלה של מים מתוקים לדוגמה מושקעת בגידול של מזון מהחי. צריכה עודפת של מזון מהחי יכולה לפגוע בבריאות, במיוחד כאשר בעלי חיים אלה גדלים בתנאים ירודים שמאפיינים נסיונות לחסוך עלויות בכל מחיר. דוגמה בולטת לכך היא שימוש עודף באנטיביוטיקה. הגדלת הצריכה של מזון מהחי בקרב 2-3 מיליארד אנשים מהמדינות העניות היא כיום אחד הגורמים המרכזיים בהגדלת הביקוש למזון, דבר שמחריף את הבעיות ניצול הייתר של אדמות ומערכות אקולוגיות על ידי החקלאות התעשייתית.  
+
'''עודף צריכת מזון מהחי''' - בעוד שאין הסכמה מלאה בנושא, רוב מומחי הבריאות ממליצים על צריכת של פחות בשר, מזון מהחי ומזון מעובד וצריכה של מזון עשיר יותר בירקות ובמזונות בלתי מעובדים. קשה יותר ויותר למצוא המלצה על צריכה יומית של בשר, ועוד פחות מכך צריכה של בשר כפי שהוא מוגש במסעדות רבות ובמיוחד בתחום של מזון מהיר.  מעבר לאפקט הבריאותי, צריכת מזון מהחי גורמת השפעות סביבתיות רבות וגוררת בזבוז משאבים. יש לציין כי צריכת מזון מהחי אינה חייבת להיות בזבוז של מזון בכל הנסיבות - היא יכולה לנצל עודפי תאית במזון מהצומח (לדוגמה קש מגידולי חיטה), שטחי פאה וקצוות שדה, או איזורים בהם קשה לגדל חקלאות. אבל מעבר להיקף מסויים של צריכה, צריכה כזו גוררת גידול גרעינים לשם האבסת בעלי חיים תוך הגדלת ההשקעת המשאבים בכל קלוריה שמגיעה בסופו של דבר לבני האדם. כמות גדלה של מים מתוקים לדוגמה מושקעת בגידול של מזון מהחי ובתאם לכך גדלה [[טביעת הרגל המימית]]. צריכה עודפת של מזון מהחי יכולה לפגוע בבריאות, במיוחד כאשר בעלי חיים אלה גדלים בתנאים ירודים שמאפיינים נסיונות לחסוך עלויות בכל מחיר. דוגמה בולטת לכך היא שימוש עודף באנטיביוטיקה. הגדלת הצריכה של מזון מהחי בקרב 2-3 מיליארד אנשים מהמדינות העניות היא כיום אחד הגורמים המרכזיים בהגדלת הביקוש למזון, דבר שמחריף את הבעיות ניצול הייתר של אדמות ומערכות אקולוגיות על ידי החקלאות התעשייתית.  
   −
דוגמה נוספת מתחום המזון היא מזון שנזרק. על פי הערכה כ-שליש מין המזון המגודל בעולם נזרק ולא מגיע ליעדו. סיבה עיקרית במדינות העולם השלישי היא קלקול מזון ותבואה עקב תנאי איכסון לא טובים מספיק. סיבה עיקרית במדינות המערביות היא מזון עודף שלא נצרך ונזרק על ידי צרכנים ומסעדות.  
+
'''מזון שנזרק''' דוגמה נוספת מתחום המזון היא מזון שנזרק. על פי הערכה כ-שליש מין המזון המגודל בעולם נזרק ולא מגיע ליעדו. סיבה עיקרית במדינות העולם השלישי היא קלקול מזון ותבואה עקב תנאי איכסון לא טובים מספיק. סיבה עיקרית במדינות המערביות היא מזון עודף שלא נצרך ונזרק על ידי צרכנים ומסעדות.  
   −
שימוש עודף באנטיביוטיקה גורם להתרגלות לאנטיביוקטיה מצד חיידקים. שימוש עודף קיים הן בתחום המרשמים והוא חמור יותר בתעשיות המזון מהחי - שכן בתעשיות אלה מספקים אניטיביוטיקה במינון נמוך להרבה בעלי חיים - בדיוק הפוך מהאסטרטגיה הרצויה כדי למנוע עמידות כזו - מתן כמות גבוה של אנטיביוטיקה רק במקרים דחופים.  
+
'''שימוש עודף באנטיביוטיקה''' גורם ל[[התרגלות לאנטיביוטיקה]] מצד חיידקים. שימוש עודף קיים הן בתחום המרשמים והוא חמור יותר בתעשיות המזון מהחי - שכן בתעשיות אלה מספקים אניטיביוטיקה במינון נמוך להרבה בעלי חיים - בדיוק הפוך מהאסטרטגיה הרצויה כדי למנוע עמידות כזו - מתן כמות גבוה של אנטיביוטיקה רק במקרים דחופים.
    
===דוגמאות מתחום עיצוב מוצרים וטכנולוגיה===
 
===דוגמאות מתחום עיצוב מוצרים וטכנולוגיה===

תפריט ניווט