שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 48: שורה 48:     
==דוגמאות לחוסר יעילות בקרב הצרכנים==
 
==דוגמאות לחוסר יעילות בקרב הצרכנים==
להלן מספר דוגמאות למקרים של בזבוז וחוסר יעילות בכלכלה. בעוד שבדוגמה של האופניים היה קל להבין מהי יעילות, ומה הגורמים והסיבות שהשפיעו עליה, הדוגמאות הבאות חמקמקות יותר. בעוד שקל להבין מדוע צמיגים דקים יותר מגדילים את מהירות של אופני כביש, קשה יותר להבין האם ומדוע מתח נפשי משפיע על תחלואה בסוכרת.  
+
להלן מספר דוגמאות למקרים של בזבוז וחוסר יעילות בכלכלה. הדוגמאות אינן קשורות בהכרח לשאלה איך מחלקים טובין נתונים בין שני צרכנים, אלא יותר לשאלות באיזה טובין אנשים יבחרו, והאם בחירה כזו היא יעילה. בעוד שבדוגמה של האופניים היה קל להבין מהי יעילות, ומה הגורמים והסיבות שהשפיעו עליה, הדוגמאות הבאות חמקמקות יותר. בעוד שקל להבין מדוע צמיגים דקים יותר מגדילים את מהירות של אופני כביש, קשה יותר להבין האם ומדוע מתח נפשי משפיע על תחלואה בסוכרת.
 +
 
 +
יש כמה סיבות לכך שחשוב להכיר מספר רב של דוגמאות לאי-יעילות בכלכלה המודרנית. ראשית חשוב להבין את היקף הבעיה - לא מדובר בבעיה שולית אלא בבזבזוז שגורם כמות עצומה של סבל אנושי ושל פגיעה ממשית ב[[רווחה חברתית]]. סיסב נוספת היא כדי להמחיש את [[מערכות מורכבות|המורכבות]] של העולם בו אנחנו חיים. אם ברצונכם ללמוד רפואה או תזונה אפשר ללכת על מודל מתמטי מופשט שאומר לדוגמה "כמה שיותר קלוריות יותר טוב" ולהגדים כי דבר זה אכן מתקיים בקרב רעבים באפריקה, אפשר גם לבצע נגזרות על השאלה מהי כמות הקולריות האופטימלית. אבל גישה בוגרת יותר תסתכל על המורכבות של המערכות המתקיימות בגוף, על התפקוד של מערכות אלה ועל השפעתן זו על זו.  
    
===דוגמאות לאי יעילות בתחום הבריאות===
 
===דוגמאות לאי יעילות בתחום הבריאות===
הדוגמאות הנפוצות ביותר לאי-יעילות עבור הצרכנים הן בתחום התזונה והבריאות.  
+
דוגמאות הנפוצות לאי-יעילות עבור הצרכנים הן בתחום התזונה והבריאות.
 +
 
 +
'''צריכת קלה של מזון פחמימות.''' במשך מיליוני שנים חיו אבותינו בסביבה הטבעית שבה השגת קלוריות היתה עניין קשה ומתיש. כל פרי מתוק היה חשוב להשגת אנרגיה חשובה לשם ההשרדות, כאשר במקביל בני אדם שהם אוכלי כל אכלו הרבה סוגים של דברים אחרים - מעט מזון מהחי, עלים ירוקים, ירקות ועוד. לכן אכילת דברים מתוקים היא דבר כל כך נעים ומתגמל. הגוף שלנו בנוי כך שהמוח שלנו ישמח מאד לקבל מנות סוכר חדשות שבטבע הן דבר נדיר. במשך מיליוני שנה זה היה מתכון טוב להגברת הבריאות וההשרדות. בדומה לאופני הכביש שהגיעו לשביל בוץ, גם כאן התרחש מהלך שתכונה טובה היא כעת מקור לבעיות רבות כאשר הנסיבות משתנות. הזמינות הגבוה של סוכרים פחמימות ושומנים בעולם המודרני גורמים לבעיות השמנה, סוכרת , מחלות לב ואולי גם מספר סוגי סרטן. חוסר היעילות מוחרף בשל הנטיה של סוכרים פשוטים לפירוק מהיר בדם. דבר זה יוצר הרגשת "הי" חזקה בטווח הקצר , ובהמשך גורמת לתחושת שובע קצרת- טווח. זאת לעומת פחמימות מורכבות יותר, עלים או חלבונים אשר מתפרקים לאט תוך יצירת תחושת שובע לאורך זמן. חוסר היעילות הכלכלי מוחרף כאשר אנשים מנסים טיפולי הרזיה שונים - חלקם דיאטות "כסאח" שגורמות לדלדול מסת השריר וייעול שמירת האנרגיה- דבר שגורם לעליה נוספת במשקל.  
   −
'''צריכת קלה של מזון פחמימות.''' במשך מיליוני שנים חיו אבותינו בסביבה הטבעית שבה השגת קלוריות היתה עניין קשה ומתיש. כל פרי מתוק היה חשוב להשגת אנרגיה חשובה לשם ההשרדות, כאשר במקביל בני אדם שהם אוכלי כל אכלו הרבה סוגים של דברים אחרים - מעט מזון מהחי, עלים ירוקים, ירקות ועוד. לכן אכילת דברים מתוקים היא דבר כל כך נעים ומתגמל. הגוף שלנו בנוי כך שהמוח שלנו ישמח מאד לקבל מנות סוכר חדשות שבטבע הן דבר נדיר. במשך מיליוני שנה זה היה מתכון טוב להגברת הבריאות וההשרדות. בדומה לאופני הכביש שהגיעו לשביל בוץ, גם כאן התרחש מהלך שתכונה טובה היא כעת מקור לבעיות רבות כאשר הנסיבות משתנות. הזמינות הגבוה של סוכרים ופחמימות בעולם המודרני גורמים לבעיות השמנה, סוכרת , מחלות לב ואולי גם מספר סוגי סרטן. חוסר היעילות מוחרף בשל הנטיה של סוכרים פשוטים לפירוק מהיר בדם. דבר זה יוצר הרגשת "הי" חזקה בטווח הקצר , ובהמשך גורמת לתחושת שובע קצרת- טווח. זאת לעומת פחמימות מורכבות יותר, עלים או חלבונים אשר מתפרקים לאט תוך יצירת תחושת שובע לאורך זמן. חוסר היעילות הכלכלי מוחרף כאשר אנשים מנסים טיפולי הרזיה שונים - חלקם דיאטות "כסאח" שגורמות לדלדול מסת השריר וייעול שמירת האנרגיה- דבר שגורם לעליה נוספת במשקל.  
+
"[[אורח חיים יושבני]]" - תת פעילות גופנית עקב ישיבה ארוכה מול המחשב, ישיבה מול הטלוויזיה ושימוש במכוניות. לפי ארגון הבריאות העולמי, אם מבצעים פחות מ-30 דקות פעילות במשך 5 פעמים בשבוע הדבר מגביר את הסיכון לבריאות. גם כאן פוגשים שורה ארוכה של מחלות כרוניות שניתן להקטין אותן על ידי פעילות מספקת. אבל כפי שנראה בהמשך - בסביבות מודרניות רבות קל להגיע למצב שבו אתה לא מתאמן מספיק (לפי משרד הבריאות בישראל, שני שליש מהאזרחים הבוגרים אינם מבצעים פעילות מספקת).  
   −
"[[אורח חיים יושבני]]" - תת פעילות גופנית עקב ישיבה ארוכה מול המחשב, ישיבה מול הטלוויזיה ושימוש במכוניות. אם מבצעים פחות מ-30 דקות פעילות במשך 5 פעמים בשבוע הדבר מגביר את הסיכון לבריאות. גם כאן פוגשים שורה ארוכה של מחלות כרוניות שניתן להקטין אותן על ידי פעילות מספקת. אבל כפי שנראה בהמשך - בסביבות מודרניות רבות קל להגיע למצב שבו אתה לא מתאמן מספיק (לפי משרד הבריאות בישראל, שני שליש מהאזרחים הבוגרים אינם מבצעים פעילות מספקת).  
+
'''צריכת מזון עם שומן טראנס''' - בשנים האחרונות נתברר שצריכת שומן טרנאס עלול לגורר התקפי לב. בעוד שבמדינות מסויימות הדבר נאסר על ידי החוק, במדינות אחרות מצב זה ממשיך. הדבר מדגים את המרחק בין הנחת "מידע מלא" שיש לצרכנים לבין המצב בפועל.  
    
'''צריכה עודפת של תרופות'''. תרופות רבות משווקות כדי לתת טיפול למצב שניתן היה למנוע אותו באמצעות רפואה מונעת - תזונה טובה יותר, פעילות גופנית, יציבה טובה וכו'. אלא שהתמריץ לעורר מודעות לרפואה מונעת כזו אינו חזק ואילו התמריץ לשווק תרופות לבעית כרוניות שנמשכות זמן רב קיים. הבעיה היא שמלבד עול כלכלי, תרופות רבות מייצרות בעיות בריאותיות משל עצמן, במיוחד כאשר הן נלקחות ביחד עם תרופות אחרות.
 
'''צריכה עודפת של תרופות'''. תרופות רבות משווקות כדי לתת טיפול למצב שניתן היה למנוע אותו באמצעות רפואה מונעת - תזונה טובה יותר, פעילות גופנית, יציבה טובה וכו'. אלא שהתמריץ לעורר מודעות לרפואה מונעת כזו אינו חזק ואילו התמריץ לשווק תרופות לבעית כרוניות שנמשכות זמן רב קיים. הבעיה היא שמלבד עול כלכלי, תרופות רבות מייצרות בעיות בריאותיות משל עצמן, במיוחד כאשר הן נלקחות ביחד עם תרופות אחרות.

תפריט ניווט