שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 86 בתים ,  11:20, 11 בספטמבר 2013
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''גבולות פלנטריים''' הוא מושג מרכזי במסגרת חשיבה שהוצעה לחקר כדור הארץ ולמדעי הסביבה על ידי קבוצת מדענים מתחומי ה[[אקולוגיה]], מדעי כדור הארץ וחקר הסביבה, בהנהגת ג'ון רוקסטרום, המנהל של [[מרכז סטוקהולם לעמידות]] ווויל סטפאן, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה.  
+
'''גבולות פלנטריים''' הוא מושג מרכזי במסגרת חשיבה שהוצעה לחקר כדור הארץ ולמדעי הסביבה על ידי קבוצת מדענים מתחומי ה[[אקולוגיה]], מדעי כדור הארץ וחקר הסביבה, בהנהגת ג'ון רוקסטרום, המנהל של [[מרכז סטוקהולם לעמידות]] ו-וויל סטפאן, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה.  
   −
רוקסטרום וסטפאן שיתפו פעולה עם 26 מדענים בולטים אחרים, כולל Paul Crutzen, זוכה פרס הנובל בכימיה; [[ג'יימס הנסון]] מדען האקלים ממכון Goddard לחקר החלל; ויועץ האקלים הראשי לקנצלר גרמניה Hans Joachim Schellnhuber. הקבוצה זיהתה תשע "מערכות תומכות-חיים פלנטריות" שחיוניות להמשך ההשרדות של [[בני אדם|המין האנושי]] וניסתה לכמת מהם תחומי הפעילות שבהם מערכות אלו יתפקדו בצורה טובה. לאחר מכן הם ניסו לזהות מהם הנזקים שנגרמו ל-7 מערכות אלה, וכמה רחוקים בני האדם מפריצה של גבולות אלה שתסכן את עצם קיומו של המין. מעבר לגבולות אלה קיים סיכון ל"שינוי סביבתי מהיר ובלתי-הפיך" שיהפוך את כדור הארץ למקום פחות מזמין לקיום חיים, במיוחד של בני אדם.  
+
רוקסטרום וסטפאן שיתפו פעולה עם 26 מדענים בולטים אחרים, כולל Paul Crutzen, זוכה פרס הנובל בכימיה; [[ג'יימס הנסון]] מדען האקלים ממכון Goddard לחקר החלל; ו-Hans Joachim Schellnhuber, יועץ האקלים הראשי לקנצלר גרמניה. הקבוצה זיהתה תשע "מערכות תומכות-חיים פלנטריות" שחיוניות להמשך ההשרדות של [[בני אדם|המין האנושי]] וניסתה לכמת מהם [[נישה|תחומי הפעילות]] שבהם מערכות אלו יתפקדו בצורה טובה. לאחר מכן הם ניסו לזהות מהם הנזקים שנגרמו ל-7 מערכות אלה, וכמה רחוקים בני האדם מפריצה של גבולות אלה, פריצה שתסכן את עצם קיומו של המין. מעבר לגבולות אלה קיים סיכון ל"שינוי סביבתי מהיר ובלתי-הפיך" שיהפוך את [[כדור הארץ]] למקום פחות מזמין לקיום חיים, במיוחד של בני אדם.  
   −
לפי הערכות נראה כי בני האדם פרצו של 3 מתוך 7 הגבולות האלה: [[שינויי אקלים]], [[אובדן של מגוון ביולוגי]], והגבול של זרם ביוכימי. הגבולות הם "גסים, הערכות ראשוניות בלבד, ואפופים באי-וודאות ופערי מידע גדולים". הגבולות מקיימים יחסי גומלין [[מערכות מורכבות|מורכבים]] זה עם זה והם אינם מובנים בצורה טובה. גבולות יכולים לזהות היכן יש מקום להגדרת "מרבח בטוח להתפתחות אנושית", דבר שמהווה שיפור על גישות שרק מנסות להקטים את [[השפעה סביבתית|ההשפעה הסביבתית]] של בני האדם על הפלנטה.  
+
לפי הערכות החוקרים נראה כי בני האדם פרצו של 3 מתוך 7 הגבולות האלה: [[שינויי אקלים]], [[אובדן של מגוון ביולוגי]], והגבול של [[מחזור אקולוגי|זרם ביוכימי]]. הגבולות הם "גסים, הערכות ראשוניות בלבד, ואפופים באי-וודאות ופערי מידע גדולים". הגבולות מקיימים יחסי גומלין [[מערכות מורכבות|מורכבים]] זה עם זה והם אינם מובנים בצורה טובה. גבולות יכולים לזהות היכן יש מקום להגדרת "מרחב בטוח להתפתחות אנושית", דבר שמהווה שיפור על גישות אחרות שרק מנסות להקטין את [[השפעה סביבתית|ההשפעה הסביבתית]] של בני האדם על הפלנטה.  
   −
הקבוצה הכינה דו"ח שהוגש ל[[מועדון רומא]] ב[[אמסטרדם]] בשנת 2009. סיכום ערוך של הדו"ח הופיע כמאמר מוביל בגליון מיוחד של מגזין המדע היוקרתי "נייצ'ר".  מאמרים דונמים פורמסו בירחון "[[אקולוגיה וחברה (ירחון)|אקולוגיה וחברה]]", וסיינטיפיק אמריקן. נייצ'ר פרסמו גם תגובות ביקורתיות למאמר מאת מדענים מובילים שהוזמנו להגיב על כל אחד מ-7 הגבולות כולל זוכה פרס הנובל לכימיה Mario J. Molina והביולוג Cristián Samper.  
+
הקבוצה הכינה דו"ח שהוגש ל[[מועדון רומא]] ב[[אמסטרדם]] בשנת 2009. סיכום ערוך של הדו"ח הופיע כמאמר מוביל בגליון מיוחד של מגזין המדע היוקרתי "נייצ'ר".  מאמרים דומים פורמסו בירחון "[[אקולוגיה וחברה (ירחון)|אקולוגיה וחברה]]", וסיינטיפיק אמריקן. נייצ'ר פרסמו גם תגובות ביקורתיות למאמר מאת מדענים מובילים שהוזמנו להגיב על כל אחד מ-7 הגבולות כולל זוכה פרס הנובל לכימיה Mario J. Molina והביולוג Cristián Samper.  
    
==המאמר גבולות פלנטריים==
 
==המאמר גבולות פלנטריים==

תפריט ניווט