שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 297 בתים ,  10:25, 10 באפריל 2013
שורה 27: שורה 27:  
מכאן ניתן להסיק שמחירי הפוספט עלו הן בגלל היבטים קצרי טווח כמו ספקולציות קצרות טווח על מחירי סחורות, והמכס הסיני, והן בגלל מגמות ארוכות טווח יותר כמו גידול בביקושים לדשן או התייקרות ההפקה.
 
מכאן ניתן להסיק שמחירי הפוספט עלו הן בגלל היבטים קצרי טווח כמו ספקולציות קצרות טווח על מחירי סחורות, והמכס הסיני, והן בגלל מגמות ארוכות טווח יותר כמו גידול בביקושים לדשן או התייקרות ההפקה.
   −
==השלכות על שוק המזון==
+
==השלכות על המזון==
 
{{הפניה לערך מורחב|ערכים =[[ביטחון תזונתי]], [[חקלאות בת קיימא]]}}
 
{{הפניה לערך מורחב|ערכים =[[ביטחון תזונתי]], [[חקלאות בת קיימא]]}}
דלדול עתודות הזרחן עלול להשפיע בצורה חזקה על שוק המזון העולמי, שכן זרחן הוא אחד המרכיבים המרכזיים של [[דשן]], וכריית זרחה היא אחד מ[[משאבי הטבע]] המרכזיים לשם הפקת [[דשן כימי]]. ללא כמות מספקת של דשן, [[רעב המוני|תגווע ברעב]] שני שליש מ[[אוכלוסיית העולם]] שכן לא ניתן יהיה לספק מספיק מזון. <ref>מייקל פולאן, [[דילמת השפע (ספר)|דילמת השפע]], 2006</ref>
+
דלדול עתודות הזרחן עלול להשפיע בצורה חזקה על [[שוק המזון העולמי]], שכן [[זרחן]] הוא אחד המרכיבים המרכזיים של [[דשן]], וכריית זרחה היא אחד מ[[משאבי הטבע]] המרכזיים לשם הפקת [[דשן כימי]]. לטענת מייקל פולאן, מחבר הספר [[דילמת השפע]], ללא כמות מספקת של דשן, [[רעב המוני|תגווע ברעב]] שני שליש מ[[אוכלוסיית העולם]] שכן לא ניתן יהיה לספק [[ביטחון תזונתי|מזון בכמות מספקת]]. <ref>מייקל פולאן, [[דילמת השפע (ספר)|דילמת השפע]], 2006</ref>
   −
אין חלופות לזרחן היות והוא מעורב בתהליכים ביולוגים רבים בעולם החי והצומח. בהיותו יסוד כימי אין דרך לסנתז אותו בדרכים אחרות. לפי אחד המקורות ללא מקורות חדשים של זרחות מינרליות איכותיות, (הדרושות לייצור [[דשן כימי]]) החקלאות תהיה בבעיות רציניות בתוך 50-100 שנים. עם זאת עתודות הזרחן צפויות להחזיק בין 75-200 שנה, שבהן יש צורך לחקור דרכים לשם שימור חומרי ההזנה ופיתוח [[חקלאות בת קיימא]] שבה יש מחזורי זרחן סגורים במקום תהליך לינארי של כילוי עתודות הזרחן.
+
אין חלופות לזרחן היות והוא מעורב בתהליכים ביולוגים רבים בעולם החי והצומח. בהיותו יסוד כימי אין דרך לסנתז אותו בדרכים אחרות. לפי חוקר אחד, ללא מקורות חדשים של זרחות מינרליות איכותיות, (הדרושות לייצור [[דשן כימי]]) [[חקלאות תעשייתית|החקלאות התעשייתית]] תקלע לבעיות רציניות בתוך 50-100 שנים. עם זאת עתודות הזרחן צפויות להחזיק בין 75-200 שנה, שבהן יש צורך לחקור דרכים לשם שימור חומרי ההזנה ופיתוח [[חקלאות בת קיימא]] שבה יש [[מחזור הזרחן|מחזורי זרחן]] סגורים במקום תהליך לינארי של כילוי עתודות הזרחן.
   −
הבעיה של ייצור [[דשן כימי]] מסתבכת בגלל היבטים נוספים שלו כמו עלויות הכרייה התלויות גם במחירי האנרגיה שעלולים להיות מושפעים מ[[שיא תפוקת הנפט]] ושיאי תפוקה של דלקים נוספים, עלויות ההפקה של אמוניה באמצעות [[גז טבעי]] ובעיות חקלאיות נוספות הקשורות ל[[חקלאות תעשייתית]] כמו [[סחף קרקע]].
+
הבעיה של ייצור [[דשן כימי]] מסתבכת בגלל היבטים נוספים שלו כמו עלויות ה[[כרייה]] התלויות גם ב[[משק האנרגיה העולמי|מחירי האנרגיה]] שעלולים להיות מושפעים מ[[שיא תפוקת הנפט]] ושיאי תפוקה של דלקים נוספים, עלויות ההפקה של אמוניה באמצעות [[גז טבעי]] עלולה לגדול בגלל [[שיא תפוקת הגז]] ובעיות חקלאיות נוספות הקשורות ל[[חקלאות תעשייתית]] כמו [[סחף קרקע]].
    
==מגבלות נוספות==
 
==מגבלות נוספות==

תפריט ניווט