שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,877 בתים ,  14:11, 8 בפברואר 2013
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:     
[[שוק משוכלל]] הוא מונח מתחום התאוריה הכלכלית, שמתאר שורה של תנאים שבהם מסחר בשוק יכול לגרור שיפור ב[[יעילות פארטו]]. כדי ששוק יתפקד באופן ראוי, יש צורך בשורה ארוכה של תנאים מלבד קיום של הרבה מוכרים וקונים. לדוגמה יש צורך לדוגמה שלקונים יהיה קל לברר מה המחיר של המוצרים או השירותים ושיהיה להם קל להבין מה איכות המוצרים.  
 
[[שוק משוכלל]] הוא מונח מתחום התאוריה הכלכלית, שמתאר שורה של תנאים שבהם מסחר בשוק יכול לגרור שיפור ב[[יעילות פארטו]]. כדי ששוק יתפקד באופן ראוי, יש צורך בשורה ארוכה של תנאים מלבד קיום של הרבה מוכרים וקונים. לדוגמה יש צורך לדוגמה שלקונים יהיה קל לברר מה המחיר של המוצרים או השירותים ושיהיה להם קל להבין מה איכות המוצרים.  
 +
 +
==היסטוריה==
 +
שוק הוא אחד [[מוסד חברתי|המוסדות החברתיים]] העתיקים ביותר, במיוחד בהקשר של סחר חליפין, בסחורות ובשירותי מין (זנות). בחברות [[ציידים לקטים]] שוק היה מוגבל מאד, בעיקר בגלל שרוב הצידיים לקטים היו נוודים ולא יכלו לאגור רכוש בכמויות גדולות, או לאגור עודפים. לאחר [[המהפכה החקלאית]] והתיישבות ב[[כפר|כפרים]] החלו להיווצר עודפי מזון ובמוצרים אחרים, וכן נוצרה [[התמחות כלכלית]] שיצרה תמריץ חזק יותר למסחר. המתצאת ה[[כסף]] הקלה עוד יותר את המסחר ואיפשרה קיום של מסחר במרחקים גדלים והולכים בעלי אופי יותר ויותר משוכלל.
 +
 +
עם זאת, עד [[המהפכה התעשייתית]] וה[[קפיטילזם]], קיומו של המסחר והשוק היה מצומצם בהרבה יחסית למצב היום. שווקים רבים, כמו שוק העבודה או שוק באדמות או נכסי נדל"ן לא היו קיימים כלל בחלק מהמקומות או שהיו מוגבלים בהרבה. שוק הסחורות היה מוגבל בדרך כלל למוצרים יקרים ונדירים (כמו [[חומרי גלם]] ממקום אחר, תבלינים מארצות רחוקות, בדים שהפקתם דרשה חומרי גלם וידע שהיו במקומות אחרים וכו'), ורוב הקיום היומיומי נשען על [[משק אותרקי]] ועל [[כלכלה קהילתית, ולא על מסחר בשוק. עם התפתחות הקפיטליזם קמו שווקים חדשים והתרחבו מאד שווקים קיימים - הן שוק הסחורות, אבל גם שוק השירותים, שוק העבודה, שוק הנדל"ן, שוק ההון הפיננסי, ונוצרו מוצרים ושירותים חדשים תודות לקיום של שווקים אלה כמו מסחר בסחורות עתידיות, מסחר במניות, אגרות חוב או נגזרים פיננסים.
 +
 +
יחד עם [[משפחה]], [[קהילה]], [[ממשלה]], [[כסף]], [[רכוש פרטי]] ו[[תאגיד]] זהו אחד המוסדות החברתיים החשובים ביותר והמשפיעים ביותר על ה[[סדר מדומיין|סדר החברתי]] הקיים היום. תהליך ה[[גלובליזיה]] ממשיך לחזק את חשיבותו של מוסד השוק, כאשר חלק מהשווקים, הפכו להיות שווקים כלל עולמיים, לדומגה שווקי מניות גדולים, שוק הסחורות הבינלאומי ועוד. המוסדות של השוק והמדינה ממשיכים להתחזק יחד עם התחזקות חשיבותו של הכסף והתאגיד ונחלשים המוסדות של המשפחה והקהילה.
 +
 +
==שוק בתאוריה המוסדית -אנרגטית==
 +
שוק הוא מוסד חברתי, ומוסד הוא סוג של [[מערכת מפזרת]]. נובע מכך כי יש צורך בזרם מתמיד של [[אנרגיה]] כדי לשמור על הסדר שהשוק מייצר. השוק מייצר זרם של [[מידע]] אודות מחירים של מוצרים, איכות של מוצרים, [[פירמות]], קונים. מידע הוא סוג של ייצוג של אנרגיה לפי [[תורת המידע]]. ללא פעולה של תחזוקה מתמשכת המידע יהפוך ללא עדכני וכן יתמלא באופן ספונטני ביותר יותר רעשים.
 +
 +
מלבד [[עלות אנרגטית|עלויות אנרגטיות]] של ייצור מוצרים ושירותים, יש עלויות אנרגטיות לעצם קיום המסחר. במיוחד במכירה של מוצרים, וכן בחלק מהשירותים על המוכר להגיע אל הקונה (או להפך), עליהם להסכים על העסקה ויש צורך לשלם את הכסף ולספק את המוצר או השירות. לולי קיום מבנה פיזי של , מוכר שהיה צריך למכור ל-10 קונים היה צריך לעבור בין 10 קונים אלה (או להפך). שווקים רבים בנויים כך שהם חוסכים אנרגיה לקונים או למוכרים - כל הקונים מגיעים לשוק הקרוב אליהם וכך הם חוסכים אנרגיה וזמן.
 +
 +
דוגמה לתשומות שהשוק צריך כדי להתקיים היא כמות האנשים שצריכים לעבוד כדי לקיים את המחסר בשוק. לדוגמה בשנת 2011  עבדו בישראל 401 אלף איש, בתחומי המסחר הסיטונאי והקמעוני ובתחום התיקונים, שהם 13.5% מסך העובדים בישראל. מתוכם 111 אלף עסקו במסחר סיטונאי ו211 אלף עסקו במסחר קמעונאי, כלומר בתחזוקה ובקיום של שוק הסחורות. נוסף אליהם יש אנשים שעובדים כדי לתחזק שווקים אחרים.  באותה שנה עבדו בישראל 10 אלפי עובדים בהשמת כוח אדם,ו- 30 אלף עובדים מועסקים בהשכרת נדל"ן ובהשכרת ציוד מכונות <ref name="lamas12.11">[http://www.cbs.gov.il/shnaton63/st12_11.pdf מועסקים, אחוז שכירים ואחוז מועסקים העובדים חלקית, לפי ענף כלכלי ראשי]2012 למ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל, לוח 12.11</ref>
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[לטובת הכלל]]
 +
* [[כשל שוק]]
 +
 +
==הערות שוליים==
 +
{{הערות שוליים}}
 +
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Market שוק] בויקיפדיה האנגלית
    
[[קטגוריה:כלכלה]]
 
[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוריה:מוסדות]]
+
[[קטגוריה:מוסדות חברתיים]]

תפריט ניווט