שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,296 בתים ,  19:24, 6 בפברואר 2013
שורה 13: שורה 13:     
===הפרטת חברת צים===
 
===הפרטת חברת צים===
חברת צים נמכרה לאחים עופר תמורת סכום של כ-300 מיליון ש"ח ב"עסקת השקשוקה". דבר זה לווה בביקורת מצד מספר עיתונאים בעיתונות הכלכלית על כך שזהו סכום נמוך מאד, ושנכסים של החברה עולים כסף רב בהרבה. זמן קצר לאחר הפרטת החברה עולה ערכה ל-8 מילאירד ש"ח.  
+
החברה לישראל החזיקה ב48.9% ממניות [[צים]], בעקבות הפרטת חלק מהחברה בשנות ה-70. בשנות ה-2000 הפריטה המדינה את שאר אחזקותיה בחברה. בשנת 2004, בימי כהונתו של [[בנימין נתניהו]] כשר האוצר, פרסמה המדינה מכרז להפרטת 48.6% ממניות החברה שהיו ברשותה. החברה היחידה שהגישה מועמדות למכרז היתה החברה לישראל.
   −
לגבי חברת הספנות [[צים]], שהליך מכירתה הוא המקור לשם הסרט, מציג הסרט את מחיר ה[[הפרטה]] של החברה באמצעות עדויות של עובדי מספנה על התנאים במספנות משפחת עופר, ככוח עבודה זול הממולא כיום בעיקר על ידי [[עובדים זרים]]. כמו כן הסרט מבקר את ההחלטה של "צים" המופרטת שלא לפעול ב[[נמל אילת]], החלטה שבעקבותיה ירד נפח העבודה בנמל באופן משמעותי.
+
ב"עסקת השקשוקה" הוחלט על מכירת חלקה של המדינה בחברה תמורת סכום של 115 מיליון דולר, המשקף שווי של 236.6 מיליון דולר או -1.04 מיליארד ש"ח.[http://www.themarker.com/markets/1.211087] בזמן המשא ומתן לא הגיעו להסכמה על מחיר החברה, ועו"ד כספי הציע את "שיטת השקשוקה" - כל אחד יכניס פתק עם שווי החברה, ואז יערבבו את הפתקים, ישלפו ויבצעו ממוצע.
 +
 
 +
המחיר שקיבלה המדינה לווה בביקורת מצד מספר גורמים בענף הספנות, שהעריכו כ שווי החברה גבוהה בהרבה, הן בגלל נכסים שיש לאוניה כמו אוניות ומכולות והן בגלל מוניטין. בעקבות קניית החברה, עלתה מניית החברה לישראל ב 18% בתוך ימים מספר, כתוצאה מהערכה כי מדובר בעסקה כדאית במיוחד. לפי הטענה, שוויה האמיתי של החברה היה גבוה פי 5 מהמחיר שהשתקף בזמן ההפרטה [http://www.haaretz.co.il/misc/1.1558821] זמן קצר לאחר הפרטת החברה עלה ערכה ל-8 מיליארד ש"ח.
 +
 
 +
בשלב מאוחר יותר, מציג הסרט את מחיר ה[[הפרטה]] של החברה באמצעות עדויות של עובדי מספנה על התנאים במספנות משפחת עופר, ככוח עבודה זול הממולא כיום בעיקר על ידי [[עובדים זרים]]. כמו כן הסרט מבקר את ההחלטה של "צים" המופרטת שלא לפעול ב[[נמל אילת]], החלטה שבעקבותיה ירד נפח העבודה בנמל באופן משמעותי.
    
===ניר גלעד ובתי הזיקוק===
 
===ניר גלעד ובתי הזיקוק===

תפריט ניווט