שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,603 בתים ,  09:37, 29 ביוני 2012
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:     
לעומת זאת, בהכרזת העצמאות האמריקאית נקבע כי ברור לכולם כי כל בני האדם הם שווים, וכי לכולם יש זכות לחיים, חירות ולרדיפה אחר העושר. כאן קיים מיתוס אחר ומנוגד לזה של חמורבי שבו כל בני האדם הם שווים.  
 
לעומת זאת, בהכרזת העצמאות האמריקאית נקבע כי ברור לכולם כי כל בני האדם הם שווים, וכי לכולם יש זכות לחיים, חירות ולרדיפה אחר העושר. כאן קיים מיתוס אחר ומנוגד לזה של חמורבי שבו כל בני האדם הם שווים.  
 +
 +
==אכיפתו של סדר בחברה==
 +
כיצד שומרים על סדר בחברה? תשובה פופלארית לשאלה זו היא על ידי איום באלימות. קיומים של עונשים, שוטרים, צבא, בתי משפט. אלא שהררי טוען כי מערכת חברתית שנסמכת רק על אלימות היא בזבזנית מאד ולכן מתפרקת מהר מאד. איום באלימות הוא אולי תנאי הכרחי אבל הוא לא תנאי מספיק לקיום סדר בחברה.
 +
 +
אכיפת חוקים על ידי שוטרים היא דבר מאד בזבזני במשאבים. יש צורך במספר גדול של שוטרים, ודבר זה דורש משאבים, מלבד זה לענישה עצמה יש השפעה שלילית על החברים בחברה. אם לעומת זאת מצליחים לשכנע את בני החברה במיתוסים כלשהם, אזי מרווחים פעמיים - ראשית יש צורך בהרבה פחות שוטרים וענישה שכן אנשים מקיימים אכיפה עצמית ואכיפה הדדית ועממית של החוקים, ושנית משום שאנשים רותמים את היצירתיות שלהם ואת המרץ שלהם לקידום המטרות החברתיות. או "כומר אחד טוב יותר מ-100 שוטרים".
 +
 +
היבט שני שמקשה על אכיפת סדרים על ידי אלימות בלבד, לדוגמה על ידי צבא, הוא שעולה השאלה, על מה מבוססים הכללים החברתיים בקרב הצבא עצמו? לטענת הררי אלימות היא הפעולה האנושית הקשה ביותר לארגון, וקשה להפעיל צבאות רק על בסיס איום של משטרה צבאית, שגם היא צריכה משטרה קטנה יותר שתשמור עליה.
 +
 +
==אמונת האליטה במיתוס החברתי==
 +
היבט נוסף בהקשר זה היא השאלה אם האליטה שנהנת מהסדר החברתי - לדוגמה פרעה שליט מצרים, או ראשי הכנסייה הקתולית באמת מאמינים בעצמם בסדר הדימיוני. חלק מהאנשים מניחים נניח שפרעה לא באמת מאמין שהוא אל, ושהוא בונה פרמידות כדי לחזק את המיתוסים על אלי מצרים כדי שיוכל לגבות מיסים (שאיתם הוא בונה פרמידות).  הררי טוען שקשה להאמין שהאליטה היא צינית גמורה למשך זמן ארוך. אם פרעה לדוגמה אינו מאמין בשום דבר, בשביל מה הוא צריך פרמידות בכלל? הוא יכול לכאורה הסתפק בהרבה פחות מיסים, לא לבנות פרמידות ושהאיכרים לא יאמינו באלים.
 +
 +
באופן דומה הררי טוען שקפיטלטס שמנסה להרוויח מיליארד דולר נוספים עושה את זה כי הוא באמת מאמין בקפיטליזם, בנצרות, באיסלאם, בזכויות אדם או במיתוסים אחרים, אם הוא לא מאמין לאף מיתוס, אם הוא ציני גמור, אין לו מה לעשות עם מיליארד דולר.
 +
 +
==חיזוקם שם מיתוסים==
 +
מיתוסים מחוזקים על ידי 3 שיטות עיקריות . קיבוע באמונה החומרית ו-2 שיטות נוספות.
 +
 +
קיבוע באמונה החומרית מושג על ידי השפעה על המציאות באופן שמשקף את הסדר המודמיין. לדוגמה עשירים שהולכים עם ג'ינסים ובגדים לא מפוארים מידי בחברה המודרנית שמאמינה בשוויון, וזאת בניגוד לבני עשירים מאירופה של תקופת האצולה שלבשו מחלצאות מפוארות (אף שהיו פחות עשירים יחסית לעשירים שיש היום). אמונה באינדיבדואליזם ובחשיבות ערכו של כל פרט גם היא מעוגנת במציאות החומרית. לילדים יש חדר נפרד שבו כל אחד מהם יכול לשמור על פרטיות. האתוס של אינדבידואליזם בא לידי ביטוי גם בתרבות ה[[מכונית]] בארצות הברית, ובכבישים שמאפשרים לכאורה חופש תנועה לכל אדם וממשיכים בהמשך להשפיע על התרבות והכלכלה על ידי [[פרבור]] שגם הוא ביטוי לכאורה לאינדיבדואליזם שבו לכל אחד יש בית פרטי משלו.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט